ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η αυτόνομη οδήγηση είναι ευχή αλλά μπορεί να εξελιχθεί και σε κατάρα

Η αυτόνομη οδήγηση είναι ευχή αλλά μπορεί να εξελιχθεί και σε κατάρα

Η αυτόνομη οδήγηση και η ηλεκτροκίνηση είναι οι δύο πολύ μεγάλες εξελίξεις στην αυτοκίνηση, ενώ σε ότι αφορά την προσωπική μετακίνηση η πρώτη θα είναι η μεγαλύτερη αλλαγή μετά την εφεύρεση του ίδιου του αυτοκινήτου πριν από 130 ολόκληρα χρόνια.

Το ότι θα επιφέρει διαφοροποιήσεις στις συνήθειες μας και στον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε, κυρίως ενδοαστικά όπου και παρατηρούνται τα μεγαλύτερα ζητήματα, είναι δεδομένο. Το θέμα είναι να δημιουργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο προκειμένου να περιοριστεί κυρίως η επιβάρυνση του περιβάλλοντος και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής στα αστικά κέντρα. Ειδικά στα mega-cities των 20+ εκατομμυρίων ανθρώπων που θα προκύψουν στο μέλλον.

Καταρχήν θα πρέπει να πούμε πως ακόμα και αν η απαραίτητη τεχνολογία για τα αυτόνομα αυτοκίνητα 5ου επιπέδου είναι έτοιμη αύριο -με βάση την υπάρχουσα κατηγοριοποίηση είναι αυτά που δεν χρειάζονται την παρέμβαση του οδηγού και για αυτό δεν είναι απαραίτητο να έχουν τιμόνι- θα περάσουν μερικές δεκαετίες μέχρι να κινούνται στους δρόμους αποκλειστικά αυτόνομα αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει πως δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να είμαστε βέβαιοι για τη διείσδυσή τους άρα και για την εξέλιξη του αριθμού τους.

Το σίγουρο είναι πως με τα μέχρι τώρα δεδομένα ο αδύναμος κρίκος στις μετακινήσεις μας είναι ό ίδιος ο άνθρωπος, τόσο σε ότι αφορά την ασφάλεια -το 95% των ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο σφάλμα- όσο και την οικονομία καυσίμου και κατά συνέπεια την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Με την πλήρως αυτόνομη κίνηση ο οδηγός βγαίνει, εκτός και αν ο ίδιος δεν το επιθυμεί, εκτός εξίσωσης, με αποτέλεσμα να αναμένεται πολύ μεγάλη μείωση, της τάξης του 90%, του αριθμού των ατυχημάτων και των συνεπειών τους. Ταυτόχρονα τα συστήματα πρόωσης των αυτοκινήτων -αναφέρω συστήματα πρόωσης και όχι κινητήρες γιατί θεωρώ πως η αυτόνομη οδήγηση είναι άμεσα συνυφασμένη με την ηλεκτροκίνηση- θα λειτουργούν πάντα με τον πιο αποδοτικό άρα και πιο οικονομικό τρόπο.

Βέβαια για να είναι τελικά η επιβάρυνση του περιβάλλοντος όσο το δυνατόν μικρότερη θα πρέπει και η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται -μελέτες κάνουν λόγο για αύξηση των αναγκών από 13 έως 26% σε σχέση με σήμερα έως το 2050- να γίνεται όσο το δυνατόν σε μεγαλύτερο ποσοστό από ανανεώσιμες πηγές.

Πέρα από τα ατυχήματα αυτό που αναμένεται να βελτιωθεί είναι και η κίνηση τους δρόμους, ή καλύτερα η ροή των αυτοκινήτων. Και αυτό γιατί χάρη στην επικοινωνία που θα υπάρχει μεταξύ των αυτοκινήτων (V2V) αλλά και από το ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα έχουν σαφή εικόνα για το τι γίνεται μπροστά τους οι κυκλοφοριακές συμφορήσεις θα περιοριστούν σε σημαντικό βαθμό.

Προκειμένου όμως όλα αυτά να μην μείνουν στη θεωρία αλλά να γίνουν και πράξη πρέπει να ληφθούν μέτρα προκειμένου και ο αριθμός των αυτοκινήτων να μην αυξηθεί δραματικά και για να μην ατονήσει η χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Που είναι ένας από τους πλέον καθοριστικούς παράγοντες μείωσης της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.

Ομολογουμένως θα είναι ιδιαίτερα ελκυστικό το να σε παραλαμβάνει το αυτοκίνητο από την πόρτα του σπιτιού σου και να σε πηγαίνει στον προορισμό σου, ενώ εσύ θα έχεις τη δυνατότητα στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί να κάνεις ότι θέλεις. Από το να εργαστείς μέχρι να κοιμηθείς.

Αν γίνει αυτό και ο αριθμός των αυτοκινήτων στους δρόμους θα αυξηθεί και θα εξακολουθήσουν τα ¾ να κυκλοφορούν με έναν μόνο επιβάτη όπως γίνεται σήμερα. Οι λύσεις που υπάρχουν και που με την πρόοδο της τεχνολογίας θα γίνονται όλο και πιο βολικές και οικονομικά πιο προσιτές είναι το carsharing και το carpooling. Το πρώτο είναι η χρήση ενός αυτοκινήτου από πολλούς οδηγούς ανάλογα με το πότε το χρειάζονται και πληρώνοντας για τη χρονική διάρκεια που το χρησιμοποιούν, ενώ το δεύτερο είναι η ταυτόχρονη χρήση ενός αυτοκινήτου από πολλούς που κινούνται προς την ίδια ή παραπλήσια κατεύθυνση.

Σε αυτές τις περιπτώσεις έχει νόημα το να έρχεται το αυτόνομο αυτοκίνητο και να σε παραλαμβάνει από την πόρτα σου. Αφενός για λόγους ευκολίας αλλά και προστασίας του περιβάλλοντος, μιας και στην περίπτωση αυτή μιλάμε για ένα μίνι Μέσο Μαζικής Μεταφοράς.

Ένα άλλο θέμα που θα παίξει καθοριστικό ρόλο για τη διαμόρφωση των πλέον κατάλληλων συνθηκών είναι φυσικά και το για πόσο, από πλευράς νομοθεσίας, θα μπορούν τα αυτόνομα αυτοκίνητα να κινούνται χωρίς επιβάτη. Αν δεν υπάρχει όριο η αυτόνομη κίνηση πολύ εύκολα μπορεί να μετατραπεί σε κατάρα.

Ας ελπίσουμε πως μέχρι τα αυτόνομα μοντέλα 5ου επιπέδου να περάσουν για τα καλά στην παραγωγή όλα αυτά να έχουν ρυθμιστεί και οι μετακινήσεις χωρίς την ανθρώπινη εμπλοκή να είναι πραγματικά μια πολύ σημαντική εξέλιξη.