ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Γιατί προέκυψε ο «θόρυβος» για τα τέλη κυκλοφορίας από την 1η Σεπτεμβρίου;

Γιατί προέκυψε ο «θόρυβος» για τα τέλη κυκλοφορίας από την 1η Σεπτεμβρίου;
ΜΩΥΣΙΑΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / ΙΝΤΙΜΕ NEWS

Σίγουρα έχουν πέσει στην αντίληψή σας δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για υπερβολικές αυξήσεις των τελών κυκλοφορίας από την 1η Σεπτεμβρίου που μπορούν να φτάνουν μέχρι και το διπλασιασμό τους. Λογικά λοιπόν διερωτάται κανείς τι αλλάζει που να δικαιολογεί, ας το θέσουμε κομψά, μια συζήτηση γύρω από τα τέλη κυκλοφορίας και τι θα ισχύσει τελικά στην πραγματικότητα.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στη χώρα μας από τον Οκτώβριο του 2010 και για τα καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομούνται, ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας τους γίνεται με βάση την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακά (CO2) τους. Αυτό δεν θα αλλάξει, όπως δεν αλλάζει και η πραγματική εκπομπή ρύπων -όχι μόνο CO2 αλλά όλων- κάθε αυτοκινήτου.

Αυτό που διαφοροποιείται από την 1η Σεπτεμβρίου είναι ο τρόπος μέτρησης. Και αυτό γιατί υποχρεωτικά και για όλη την Ευρώπη θα χρησιμοποιείται ένας νέος, σαφώς πιο ρεαλιστικός κύκλος ο WLTP -έχει τεθεί σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου του 2018 αλλά έχει δοθεί ένα έτος προσαρμογής- ο οποίος αντικαθιστά πλέον πλήρως τον πιο εργαστηριακό NEDC που προβλεπόταν μέχρι τώρα.

Τι σημαίνει πιο ρεαλιστικός; Πως είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα, τόσο σε ότι αφορά την κατανάλωση -σε πολλές περιπτώσεις μέχρι τώρα διαπιστώνονταν πολύ μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ της επίσημης εργοστασιακής κατανάλωσης και της πραγματικής- όσο και της εκπομπής CO2. Η οποία εξαρτάται άμεσα από την πρώτη.

Με τον WLTP λοιπόν οι επίσημες εργοστασιακές τιμές κατανάλωσης είναι μεγαλύτερες, όπως μεγαλύτερες είναι και οι εκπομπές CO2 όλων των αυτοκινήτων. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε πως δεν μπορούν να γίνουν γενικεύσεις, δηλαδή να πούμε π.χ. πως «τα αυτοκίνητα 1.500 κυβικών θα έχουν μεγαλύτερες εκπομπές CO2 κατά 20% που θα οδηγήσουν σε τόση αύξηση των τελών κυκλοφορίας τους». Και αυτό γιατί οι μετρήσεις κατά WLTP όχι μόνο γίνονται για κάθε μοντέλο ξεχωριστά αλλά και για κάθε έκδοσή του, μιας και επηρεάζονται από το βάρος -ο επιπλέον εξοπλισμός το αυξάνει π.χ.- ή τη διάσταση των ελαστικών.

Αν λοιπόν από την 1η Σεπτεμβρίου τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονταν με βάση τις νέες τιμές εκπομπής CO2 όντως θα υπήρχε αύξησή τους, μικρή αν δεν άλλαζε η κλίμακα, πιο μεγάλη αν αυτή άλλαζε.

Η πληροφόρηση που υπήρχε ήταν πως εξεταζόταν -και από την προηγούμενη κυβέρνηση- η αλλαγή των συντελεστών, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν οι πολίτες, κάτι που επιβεβαιώθηκε τελικά από τις δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα, ο οποίος τόνισε ότι θα υπάρξει κυβερνητική παρέμβαση για να λυθεί το ζήτημα.

Συγκεκριμένα είπε:

«Έχουμε επικοινωνήσει με τους συναρμόδιους Υπουργούς, τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης. Η οποιαδήποτε αναπροσαρμογή στις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων δεν θα οδηγήσει σε επιβάρυνση των πολιτών από τέλη κυκλοφορίας. Θα γίνει όποια αναγκαία προσαρμογή χρειάζεται ώστε η όποια αλλαγή να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη».

Έτσι λοιπόν τίθεται τέλος σε ένα θέμα που ανησύχησε ιδιαίτερα όσους σκέφτονται να αποκτήσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο. Ένα θέμα που επί της ουσίας δεν υπήρχε ποτέ.

Επίσης με βάση τις εκπομπές CO2 γίνεται και ο εκτελωνισμός των αυτοκινήτων που εισάγονται στη χώρα μας, οπότε και εδώ αναμένεται να υπάρχει παρέμβαση προκειμένου να μην αυξηθούν και άλλο οι τιμές τους λόγω της υποχρεωτικής εφαρμογής του WLTP.