Ποιους εξυπηρετεί και ποιους όχι η πιθανή συγχώνευση Renault και FCA (Fiat-Chrysler);
Συζητήσεις έχουν ήδη γίνει, το έδαφος είναι γόνιμο και ο «γάμος» μεταξύ της γαλλικής Renault και της Ιταλο- αμερικανικής FCA (Fiat Chrysler Automobiles) μπορεί υπό προϋποθέσεις να ανακοινωθεί και πιο σύντομα από όσο νομίζουμε. Και να οδηγήσει σε μια νέα κοινοπραξία στην οποία τα δύο μέλη θα κατέχουν από 50%, καθώς η μεν αξία της FCA υπολογίζεται σε 20 δισεκατομμύρια και αυτή της Renault στα 17.
Στο ερώτημα που θέσαμε αναφορικά με τους ποιους εξυπηρετεί μια τέτοια συμφωνία το μέρος που είναι ξεκάθαρα ωφελημένο είναι η FCA, o ευρωπαϊκός κλάδος της οποίας -Fiat και Alfa Romeo- αναζητά εναγωνίως καλύτερες μέρες. Οι οποίες μπορούν να έρθουν πιο εύκολα και πιο γρήγορα με την μεταφορά τεχνολογίας αλλά και τεχνογνωσίας από την πλευράς της γαλλικής εταιρείας. Σε όλους τους κλασικούς τομείς -πλαίσια, κινητήρες- αλλά και στην ηλεκτροκίνηση μιας και με το Zoe η Renault έχει στη γκάμα της ένα από τα πιο επιτυχημένη ηλεκτρικά μοντέλα.
Αν τα οφέλη για την FCA είναι προφανή αυτά για τη Renault μπορεί να μην είναι οφθαλμοφανή αλλά είναι υπαρκτά. Και σημαντικά παρόλο που η γαλλική εταιρεία μετέχει σε έναν επιτυχημένο συνασπισμό με τη Nissan -στην τελευταία ανήκει και η Mitsubishi- που τις εξασφαλίζει τις απαραίτητες συνεργασίες και τις οικονομίες κλίμακας.
Ο συνασπισμός όμως αυτός μπορεί να φαίνεται και να είναι επιτυχημένος όμως οι τριγμοί και ποτέ δεν έλειπαν και τον τελευταίο καιρό ακούγονται ολοένα και περισσότερο. Ο λόγος είναι πως η πλευρά της Nissan δεν είναι καθόλου ικανοποιημένη με το δεύτερο ρόλο που παίζει σε αυτή τη συμμαχία. Ειδικά από τη στιγμή που το μέγεθός της είναι σημαντικά πιο μεγάλο από αυτό της Renault. Ταυτόχρονα οι Ιάπωνες αντιδρούν σθεναρά σε κάθε προσπάθεια που καταβάλλεται από την πλευράς της Renault για ακόμα μεγαλύτερη σύσφιξη των σχέσεων ή ακόμα και για συγχώνευση. Αυτό το σχέδιο προσπαθούσε να υλοποιήσει ο Carlos Ghosn πριν από τη σύλληψή του, αυτό προσπάθησαν να πετύχουν οι διάδοχοί του αλλά ματαίως. Ένα από τα θέματα που φοβούνται οι Ιάπωνες είναι, μεταξύ άλλων και η ανάμειξη της γαλλικής κυβέρνησης, καθώς με 15% είναι ο μεγαλομέτοχος της Renault.
Μια τυχόν συνεργασία ή ακόμα καλύτερα συγχώνευση με την FCA θα δώσει στους Γάλλους μια ακόμα δυνατότητα συνεργασίας και οικονομίας κλίμακας σε όλους τους τομείς, με αποτέλεσμα να βρεθούν σε πλεονεκτική θέση απέναντι στη Nissan που σε μια τυχόν λύση της συμμαχίας θα βρεθεί μόνη με τη Mitsubishi.
Ταυτόχρονα η FCA θα δώσει στη Renault την ευκαιρία και τη δυνατότητα εισόδου σε μια από τις πιο σημαντικές αγορές του κόσμου, αυτή των ΗΠΑ, από την οποία απουσιάζουν παντελώς. Επίσης θα αποκτήσουν πρόσβαση και σε κατηγορίες στις οποίες η παρουσία τους δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρή, όπως αυτές των μεγάλων SUV και των ημιφορτηγών.
H πλευρά της Renault πάντως -η πρόταση συγχώνευσης έχει υποβληθεί από την FCA ήδη από την εποχή του Marchionne- αναμένεται να αποφασίσει πιθανότατα μέσα στην άλλη εβδομάδα αν θα συνεχιστούν οι συνομιλίες με τον Ιταλο- αμερικανικό όμιλο.