H άνοδος και η πτώση του Carlos Ghosn, ισχυρού άντρα του ομίλου Renault Nissan Mitsubishi
Ο 64χρονος γαλλο-βραζιλιανο-λιβανέζος Carlos Ghosn είναι μάλλον το ζωντανό παράδειγμα των στίχων του Νίκου Πορτοκάλογλου «τα είχα όλα μια φορά μα ήθελα παραπάνω».
Επικεφαλής κατά καιρούς της Renault την οποία αναγέννησε μειώνοντας το κόστος παραγωγής της, της Nissan που την έσωσε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή από τη χρεοκοπία, της Mitsubishi που δεν την άφησε να καταστραφεί από το σκάνδαλο της παραποίησης των ρύπων και βέβαια του ομίλου Renault- Nissan-Mitsubishi που επί των ημερών του έγινε -για το 2017- η πρώτη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στο κόσμο, ήταν από τους πιο γνωστούς και πιο καλά αμειβόμενους μάνατζερ στον κόσμο. Όχι μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία αλλά ανεξαρτήτως κλάδου.
Κι όμως ο Carlos Ghosn βρίσκεται αυτή τη στιγμή αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες που αφορούν τόσο κακοδιαχείριση όσο και παραβάσεις που αφορούσαν τις αμοιβές του. Πιο συγκεκριμένα κατηγορείται πως απέκρυβε συστηματικά μέρος των αμοιβών του, που για την πενταετία από το 2011 έως το 2016 ανέρχονται σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο πόσο των 38 εκατομμυρίων δολαρίων. Παράλληλα η θέση του επιβαρύνεται και από το ότι έκανε χρήση περιουσιακών στοιχείων της Nissan για προσωπικό του όφελος, χωρίς όμως να έχουν ανακοινωθεί λεπτομέρειες.
Η Nissan είναι δεδομένο πως θα τον απομακρύνει, μαζί με το διευθυντή ανθρωπίνων πόρων Greg Kelly που μετείχε ενεργά στο σκάνδαλο καθώς και άλλα μέλη του Δοικητικού της Συμβουλίου, ενώ θα συνεργαστεί με τις ιαπωνικές αρχές προκειμένου να του απαγγελθούν κατηγορίες. Παράλληλα ζητά συγγνώμη από τους μετόχους της.
Ο Ghosn αναμένεται να απομακρυνθεί από όλες τις θέσεις που κατέχει στον όμιλο Renault- Nissan- Mitsubishi, ενώ με την ανακοίνωση του σκανδάλου η Renault, μέτοχος της οποίας είναι και το γαλλικό κράτος, είδε την μετοχή της να χάνει το 13% της αξίας της.
Αν και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ποιες θα είναι οι εξελίξεις στα πλαίσια του γαλλο- ιαπωνικού ομίλου η άποψή μας είναι πως θα υπάρχει προβληματισμός και αναστάτωση αλλά χωρίς συνέπειες που θα θέσουν σε κίνδυνο ούτε τη συνεργασία των τριών εταιρειών ούτε το μελλοντικό τους πλάνο.
Όσο για το Ghosn το πιο πιθανό είναι πώς κάποια στιγμή ένοιωσε πως είναι στο απυρόβλητο και δεν τον αγγίζει κανείς, οπότε έκανε ότι έκανε σε συνδυασμό και με τη δεδομένη απληστία. Κρίμα, γιατί πραγματικά αυτά που είχε πετύχει ήταν σημαντικά και αξιόλογα.