Ανοίγουν τα σχολεία: Πώς θα γίνεται με ασφάλεια η μετακίνηση των μαθητών
Οι καλοκαιρινές διακοπές ολοκληρώνονται σήμερα για όλους τους μαθητές, μικρούς και μεγάλους στη χώρα μας και από αύριο ξεκινά η καινούργια σχολική χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητές θα πρέπει, πέρα από την προσπάθεια που θα καταβάλουν, να μετακινούνται καθημερινά προς και από το σχολείο.
Εννοείται πως το πρωταρχικό μέλημα όχι μόνο των γονιών αλλά και όλων όσων κινούνται στους δρόμους, ειδικά σε όσους βρίσκονται κοντά σε σχολικά συγκροτήματα, πρέπει να είναι η ασφάλεια των παιδιών. Μάλιστα ο δρόμος προς το σχολείο πρέπει να είναι ασφαλής ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο φτάνει το παιδί στο μάθημα, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να λειτουργήσει σαν μια βιωματική επαφή του με τη σωστή κυκλοφοριακή αγωγή.
Τη μεγαλύτερη προσοχή χρειάζεται φυσικά η περίπτωση που το παιδί πηγαινοέρχεται είτε μόνο του είτε μαζί με άλλα, που ίσως να είναι και μεγαλύτερα. Προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν ασφαλέστερο θα πρέπει να κάνετε μαζί τους τη διαδρομή και να την επαναλάβετε τόσες φορές μέχρι ότου νοιώσει σίγουρο και δεν θα μπερδεύεται. Θα το διευκολύνεται πολύ αν στην διαδρομή του βάλετε κάποια σημάδια, ως σημεία αναφοράς του τύπου «στο κατάστημα με τα ψιλικά στρίβουμε αριστερά».
Αν υπάρχουν διαφορετικές εναλλακτικές διαδρομές, κάτι που συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις, το κριτήριο επιλογής πρέπει να είναι η πιο ασφαλής και όχι η πιο μικρή. Είναι προτιμότερο να περπατήσει λίγο περισσότερο για να διασχίσει π.χ. το δρόμο από το σημείο που βρίσκεται ο σχολικός τροχονόμος ή από το φανάρι. Στην περίπτωση που π.χ. το φανάρι είναι πράγματι πολύ μακριά ή αν δεν υπάρχει καν, τότε θα πρέπει να περνά απέναντι από το σημείο με την καλύτερη ορατότητα.
Επίσης για την κίνησή αυτή θα πρέπει να του μάθουμε να ελέγχει το δρόμο προσεκτικά κοιτάζοντας τόσο αριστερά όσο και δεξιά, ακόμα και στους μονόδρομους και αν ο δρόμος είναι ελεύθερος να περνά όσο πιο γρήγορα γίνεται και χωρίς καθυστερήσεις για τον οποιονδήποτε λόγο.
Σημαντικό είναι να έχουμε κατά νου πως τα παιδικά, ειδικά τα μικρότερα, δεν έχουν την ικανότητα να εκτιμήσουν σωστά το πόσο γρήγορα κινείται ένα όχημα -είτε αυτό είναι π.χ. λεωφορείο, είτε ποδήλατο ή σκούτερ. Αυτός είναι ένας πρόσθετος λόγος που επιβάλλει την επανάληψη της διαδρομής μέχρις ότου είμαστε βέβαιοι πως το παιδί παίρνει τις σωστές αποφάσεις. Μάλιστα για να είναι αυτές οι επαναλήψεις αποτελεσματικές, ο ρόλος του συνοδού θα πρέπει να είναι συμβουλευτικός και οι πρωτοβουλίες να είναι του παιδιού. Επίσης δεν θα πρέπει να παραμελεί να το επιδοκιμάζει για τις σωστές επιλογές του, να του λέει πόσο καλά τα καταφέρνει και να του επαναλαμβάνει πως τού έχει εμπιστοσύνη προκειμένου να τονώσει την αυτοπεποίθησή του.
Με την ευκαιρία θα πρέπει να του τονίσει πως η πρόθεσή του να περάσει το δρόμο θα πρέπει να είναι ξεκάθαρη ώστε και οι οδηγοί να την αντιλαμβάνονται και να προσέχουν ακόμα πιο πολύ. Ταυτόχρονα πως σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να προσπαθεί να περάσει το δρόμο ανάμεσα από σταθμευμένα αυτοκίνητα.
Επίσης θα πρέπει να γίνει σαφές πως η διαδρομή προς και από το σχολείο είναι ακατάλληλη για παιχνίδι και πως αν π.χ. του φύγει κάποια φορά η μπάλα που έχει μαζί του πρέπει πρώτα να ελέγξει και έπειτα να πάει να την πάρει, εφόσον η κίνηση αυτή είναι ασφαλής. Στο σημείο αυτό καλό είναι να του επισημάνουμε πως ο πεζός είναι και αυτός μέλος της κυκλοφορίας και μάλιστα από τα πλέον αδύναμα, πως δεν έχει πάντα δίκιο και πως για να μην διατρέχει κίνδυνο θα πρέπει να σέβεται οπωσδήποτε τους κανόνες της.
Τς πρώτες ημέρες του σχολείου τα παιδιά, ειδικά τα πιο μικρά, θα πρέπει να συνοδεύονται από έναν ενήλικα, ο οποίος θα πρέπει να δίνει τις σωστές συμβουλές. Π.χ. ότι δεν περνάμε το δρόμο ανάμεσα από σταθμευμένα αυτοκίνητα. Πηγή: ADAC
Τέλος ιδιαίτερα σημαντικό είναι, ειδικά όταν το παιδί πηγαίνει προς το σχολείο, να έχει ικανό χρόνο στη διάθεσή του. Αν έχει αργήσει και έχει αγχωθεί και βιάζεται οι πιθανότητες να κάνει κάποιο λάθος και να εκτεθεί σε κίνδυνο αυξάνονται σημαντικά. Επίσης κάτι άλλο που πρέπει να έχουν οι γονείς υπόψη τους όταν ετοιμάζουν το παιδί τους για το σχολείο είναι πως τα ανοιχτόχρωμα ρούχα, ειδικά το χειμώνα, βοηθούν προκειμένου το παιδί να γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό από τους διερχόμενους οδηγούς.
Προκειμένου πάντως όλα τα παραπάνω να γίνουν βίωμα στα παιδιά θα πρέπει τις πρώτες μέρες να συνοδεύονται από έναν ενήλικο, ο οποίος στην πορεία θα τα παρακολουθεί διακριτικά έτοιμος να επέμβει αν χρειστεί.
Προσοχή χρειάζεται και όταν οι γονείς πηγαίνουν το παιδί στο σχολείο με το αυτοκίνητο. Ακόμα και όταν η διαδρομή είναι πολύ σύντομη θα πρέπει να κάθεται στο ειδικό κάθισμα αν είναι πιο μικρό ή να χρησιμοποιεί τη ζώνη ασφαλείας και στο πίσω κάθισμα εάν είναι μεγαλύτερο. Φυσικά δεν θα πρέπει να κάθεται με την τσάντα στην πλάτη, γιατί τότε η χρήση της ζώνης δεν θα έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα, ενώ θα πρέπει να μάθει να μπαίνει και να βγαίνει αποκλειστικά από την πόρτα που είναι από την πλευρά του πεζοδρομίου. Επίσης δεν θα πρέπει να ανοίγει τα παράθυρα -αν υπάρχει η δυνατότητα μπορείτε και να μπλοκάρετε εσείς- και να βγάζει έξω από αυτά π.χ. τα χέρια του για να χαιρετήσει συμμαθητές του αλλά ούτε και να πετά σκουπιδάκια.
Αν το παιδί μετακινείται με σχολικό λεωφορείο θα πρέπει να κάθεται στη θέση του και μάλιστα δεμένο με τη ζώνη ασφαλείας και να ακούει τις συμβουλές και τις προτροπές τόσο της συνοδού όσο και του οδηγού. Επίσης θα πρέπει να γνωρίζει πως σε καμία περίπτωση, ακόμα και στο χώρο στάθμευσης του σχολείου δεν περνάμε το δρόμο πίσω από το λεωφορείο γιατί ούτε βλέπουμε, ούτε μας βλέπουν.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε πως οι γονείς καλό θα είναι να ελέγχουν, όσο αυτό είναι εφικτό, το λεωφορείο με το οποίο μετακινούνται τα παιδιά τους και να ενημερώνουν τους αρμόδιους στο σχολείο αν παρατηρήσουν π.χ. φθαρμένα λάστιχα ή φλας εκτός λειτουργίας. Διαβάστε τις επόμενες ημέρες τις παραβάσεις και τις ελλείψεις που θα καταγραφούν από την τροχαία σε σχολικά λεωφορεία και θα συμφωνήσετε μαζί μας.
Καλή και ασφαλή σχολική χρονιά!