ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Γιατί το Tata Nano, το πιο φτηνό αυτοκίνητο του κόσμου, απέτυχε παταγωδώς;

Γιατί το Tata Nano, το πιο φτηνό αυτοκίνητο του κόσμου, απέτυχε παταγωδώς;

H σκέψη είχε βάση και λογική: κατασκευή ενός πολύ φτηνού αυτοκινήτου για την τεράστια αγορά της Ινδίας, όπου ακόμα και ολόκληρες οικογένειες μετακινούνται με μοτοποδήλατα. Μάλιστα αρχικά ήταν τέτοιες οι προοπτικές που οι υπεύθυνοι της Tata, της κολοσσιαίας ινδικής εταιρείας στην οποία ανήκουν μεταξύ άλλων οι Jaguar και Land Rover, έκαναν λόγο για πωλήσεις τουλάχιστον ενός εκατομμυρίου μονάδων το χρόνο.

Έτσι το 2009 παρουσίασαν το Tata Nano ένα λιλιπούτειο αυτοκίνητο που είχε και τον επίζηλο τίτλο του πιο φτηνού του κόσμου, μιας και η τιμή εκκίνησής του ήταν περίπου 1.500 ευρώ.

Και όμως παρά την πραγματική ανάγκη των Ινδών για ένα προσιτό για τα δεδομένα τους μεταφορικό μέσο που αν μη τι άλλο θα τους προστατεύει από τα καιρικά φαινόμενα το Nano αποδείχθηκε μια παταγώδης αποτυχία. Την οποία αποδέχθηκε και δημόσια ο εκπρόσωπος της Tata ανακοινώνοντας το τέλος της παραγωγής του.

Με μια πιο αντικειμενική ματιά πάντως το κόνσεπτ του Tata Nano ήταν μεν κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες των Ινδών αλλά όχι και στις προτιμήσεις τους. Έτσι ήταν τόσο σπαρτιάτικο όσο δεν γίνεται άλλο σε μια αγορά που η επιλογή ενός μοντέλου, ακόμα και του πιο φτηνού, γίνεται με κύριο γνώμονα τον εξοπλισμό του.

Επίσης οι Ινδοί αγοράζοντας ένα αυτοκίνητο, που θα κληθεί να καλύψει ενδεχόμενα και τις επαγγελματικές και τις προσωπικές τους μετακινήσεις, χρειάζονται χώρους. Τους οποίους βέβαια το μίνι Nano δεν διάθετε.

Ταυτόχρονα δεν διέθετε και κάποιο κύρος -όσο και αν ακούγεται περίεργο παίζει και αυτό ρόλο- με αποτέλεσμα να προτιμάται από τους περισσότερους το ακριβότερο Suzuki Maruti 800.

Το τελευταίο που επηρέασε την πορεία του Nano ήταν κάποιες περιπτώσεις πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν και έριξαν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών απέναντι στο λιλιπούτειο Tata στο ναδίρ, με αποτέλεσμα και την αναστολή της παραγωγής του.

Άποψή μου είναι πως το Nano ως λογική προσέγγισης άξιζε μιας καλύτερης τύχης, με έμφαση σε κάποια στοιχεία που θα ήταν πιο ελκυστικά και όχι μόνο στη συμπίεση της τιμής. Ο τίτλος πάντως του φθηνότερου του κόσμου, μετά την απόσυρσή του από τη αγορά, πήγε στο κινεζικό Alto Zotye, που κοστίζει περίπου 2.200 ευρώ.