Αυτοκίνητο: H Smart έγινε 20 και το μέλλον της φαίνεται πως θα είναι ηλεκτρικό
Όταν πριν από 20 χρόνια, το 1998 η Smart έκανε επίσημα την εμφάνισή της τα σημαντικά στοιχεία ήταν δύο: πως επρόκειτο για την πρώτη καινούργια ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που είχε δημιουργηθεί μετά από αρκετές δεκαετίες και πως το πρώτο της μοντέλο, που λεγόταν απλά Smart -το Fortwo ακολούθησε αργότερα όταν διευρύνθηκε η μάρκα- δεν έχει όμοιό του.
Λιλιπούτειο και ευέλικτο, χωρούσε να παρκάρει σχεδόν παντού, ήταν ασφαλές χάρη στον κλωβό ασφαλείας tridion, ενώ είχε άνετους χώρους για δύο και για αρκετές αποσκευές.
Η πορεία της μάρκας πάντως από τότε μέχρι σήμερα δεν ενθουσιάζει τους επικεφαλείς της, ενώ η τελευταία, τρίτη γενιά του Fortwo δεν τα πήγε τόσο καλά όσο αναμενόταν. Κάτι που βέβαια επηρέασε σημαντικά τις συνολικές πωλήσεις, που το 2017 μειώθηκαν κατά 6% στις 136.000 μονάδες. Οι οικονομικές της χρήσεις είναι κατά κανόνα ζημιογόνες, αλλά στο σημείο αυτό θα πρέπει να πούμε πως η Smart εξυπηρετεί και κάποιους άλλους σκοπούς. Όπως την μείωση του μέσου όρου των εκπομπών CΟ2 της εταιρείας που στον αντίποδα της έχει στη γκάμα της μοντέλα σαν τις S και G-Class που τον επιβαρύνουν σημαντικά.
Παρόλα αυτά η Mercedes, που είναι η μητρική εταιρεία της Smart, δείχνει αποφασισμένη να κάνει ριζικές αλλαγές, καθώς ναι μεν χρειάζεται τη Smart αλλά αν όχι χωρίς ζημιές με τη μικρότερη δυνατή οικονομική επιβάρυνση. Οι αλλαγές αυτές πάντως ξεκίνησαν από την κορυφή της πυραμίδας, μιας κι η επί 8 χρόνια επικεφαλής της μάρκας Anette Winkler αποχώρησε και τη θέση της ανέλαβε μιας άλλη κυρία, η 46χρονη Katrin Adt.
Ο κύριος στόχος της οποίας θα είναι η μετατροπή της σε έναν κατασκευαστή με αποκλειστικά ηλεκτρική γκάμα, κάτι που προσδιορίζεται για το 2020 και μετά, όταν και θα παρουσιαστούν οι αντικαταστάτες των τρεχόντων μοντέλων. Παρόλο που δεν έχει ανακοινωθεί κάτι συγκεκριμένο.
Ο εξηλεκτρισμός της γκάμας δείχνει ο μόνος τρόπος για να έχει νόημα η ύπαρξη της Smart στα πλαίσια της Mercedes, ενώ ένας άλλος παράγοντας που μετρά υπέρ της είναι το γεγονός πως αποτελεί την ιδανική πλατφόρμα για την δοκιμή σύγχρονων υπηρεσιών όπως είναι το car sharing ή άλλων που αναζητά το πιο νεανικό κοινό στο οποίο απευθύνεται. Και από αυτή την άποψη η Smart είναι πολύτιμη για τη Mercedes.