ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Αυτοκίνητο: Μπορούν τα αυτόνομα οχήματα να περιορίσουν το μποτιλιάρισμα;

Αυτοκίνητο: Μπορούν τα αυτόνομα οχήματα να περιορίσουν το μποτιλιάρισμα;

Η αυτόνομη οδήγηση, που όπως έχουμε γράψει είναι ένα από τα επόμενα μεγάλα βήματα της αυτοκίνησης, αναμένεται, αν όχι να δώσει λύση, τουλάχιστον να περιορίσει ένα από τα μεγάλα θέματα, αυτό της υπερβολικής κίνησης στους δρόμους. Ειδικά στα αστικά κέντρα που οδηγεί σε κυκλοφοριακή συμφόρηση με ότι αυτό συνεπάγεται σε χρόνο, σε κόστος και βέβαια και σε επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Πώς όμως θα μπορέσει η αυτόνομη οδήγηση να μειώσει τα μποτιλιαρίσματα; Ο πρώτος τρόπος είναι με την επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων που βρίσκονται στους δρόμους αλλά και με επίγειους σταθμούς. Με τον τρόπο αυτό τα αυτοκίνητα θα λαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με την κίνηση προς την κατεύθυνση στην οποία κινούνται και αν είναι επιβαρυμένη θα μπορούν να ακολουθήσουν έγκαιρα εναλλακτικές διαδρομές.

Ο δεύτερος παράγοντας που αναμένεται να λειτουργήσει θετικά είναι η βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς του ίδιου του αυτοκινήτου. Κι αυτό γιατί ένα λάθος φρενάρισμα ή η συνεχής αλλαγή λωρίδας από έναν οδηγό που αναγκάζει άλλους να επιβραδύνουν μπορεί να οδηγήσει σε κυκλοφοριακά προβλήματα ακόμα και σε σημεία που δεν παρουσιάζουν ανάλογο πρόβλημα.

Για να διαπιστωθεί μάλιστα το τελευταίο έγινε ένα πείραμα στους δρόμους του Μίτσιγκαν από τον ερευνητή Gabor Orosz, ο οποίος χρησιμοποίησε για το σκοπό αυτό και σε πραγματικές συνθήκες 8 αυτοκίνητα. Όλα τους είχαν τη δυνατότητα κοινοποίησης της θέσης και της ταχύτητάς τους, ενώ το ένα από αυτό μπορούσε να κινηθεί αυτόνομα και να ενεργοποιεί τα φρένα του μόνο όταν πραγματικά χρειαζόταν και όσο το δυνατόν πιο νωρίς.

Τα αυτοκίνητα του πειράματος άρχισαν να κινούνται με ταχύτητα 88 χλμ./ ώρα και στη συνέχεια ο πρώτος οδηγός πατούσε ξαφνικά φρένα -κάθε φορά και πιο δυνατά. Στις τελευταίες δοκιμές η επιβράδυνση ήταν τόσο έντονη που τους επιβάτες τους συγκρατούσαν οι ζώνες ασφαλείας. Σε όλα τα αυτοκίνητα μέχρι το αυτόνομο, που αντιλαμβανόταν πιο γρήγορα την κατάσταση και επιβράδυνε πιο ομαλά. Έτσι και όσοι οδηγοί το ακολουθούσαν επιβράδυναν πιο προοδευτικά με αποτέλεσμα να ομαλοποιείται η ροή.

Ανάλογο πείραμα είχε γίνει και πέρυσι από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις και έδειξε πως αν έστω και ένα από τα 20 αυτοκίνητα έχει δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης μπορεί να εξαλείψει τα συνεχή σταμάτα- ξεκίνα σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας.