Η vintage ψυχή της εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας βρυχάται
(CNN) Το 1969, καθώς ο μύθος του γιγαντωνόταν και το “Sympathy for the Devil” ήταν το εναρκτήριο λάκτισμα για να ξενυχτήσει ένα Λονδίνο βυθισμένο στην ελευθεριότητα, ο Mick Jagger κατέφθασε σε δικαστήριο της βρετανικής πρωτεύουσας με την τότε σύντροφο του Marianne Faithfull για να παραστεί σε μία ακόμη δίκη του για χρήση ναρκωτικών. Οδηγούσε ένα σπορ, στο χρώμα του λεμονιού, αυτοκίνητο, ένα υπέροχο Morgan Plus 8.
Καθώς απαθανατίστηκε από ορδές φωτογράφων η άφιξη του αστέρα γίνεται στιγμιότυπο στο λεύκωμα της εποχής. Αυτή ήταν και είναι μια εικόνα βαθιάς βρετανικής cool υπεροχής.
Η καριέρα του Jagger επέδειξε, προς έκπληξη πολλών, εντυπωσιακή αντοχή μέσα στο χρόνο. Το ίδιο συνέβη και με το όχημα που τον οδήγησε σε αυτή την βόλτα μιας διαχρονικής πρωτιάς.
Η Morgan Motors είναι ο παλαιότερος ανεξάρτητος κατασκευαστής αυτοκινήτων της Βρετανίας, Από το 1909, όταν ο Henry Frederick Morgan κύλησε το πρώτο του Three-Wheeler έξω από εργοστάσιο στο Malvern, τα χαρακτηριστικά πλαίσια της έχουν αναδειχθεί σε σημείο αναφοράς της βρετανικής παράδοσης στα καλύτερα της, είτε στις πίστες του Le Mans, είτε στις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες της μόδας.
Η εταιρεία δεν έχει διαφοροποιήσει στο ελάχιστο τη συνταγή της επιτυχίας της. Τα αυτοκίνητα παραμένουν χειροποίητα σε κάθε στάδιο της παραγωγής τους -από την κατασκευή του καπό μέχρι τις ραφές της ταπετσαρίας, όλα είναι αποτέλεσμα μιας προσυμφωνημένης με τον αγοραστή διαδικασίας. Παραδόξως, τα πλαίσια της είναι κατασκευασμένα από ξύλο φλαμουριάς (μια ποικιλία που διακρίνεται για την ευελιξία και την αντοχή της) και επάνω σε αυτά το αλουμίνιο και το δέρμα συμμαχούν για χειροποίητα, ρετρό, τετράτροχα διαμάντια.
Το ανθρώπινο δυναμικό είναι μέρος αυτής της κληρονομιάς με πολλούς από τους υπαλλήλους της εταιρείας να είναι για πάντα στις υπηρεσίες του πολύτιμου brand. Άλλωστε πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση παρά την πρόσφατη, σχεδόν οδυνηρή απομάκρυνση από το ΔΣ της εταιρείας, Charles Morgan.
Η διεύρυνση της αυτοκρατορίας
Προαπαιτούμενο για να επιβιώσεις σε ένα τόσο αιματηρά ανταγωνιστικό περιβάλλον είναι η υιοθέτηση μιας σκληρής, διεθνιστικής προοπτικής -κάτι που η MM έχει κατακτήσει με τη διάρκεια της. Περισσότερα από το 60% των 1.000 αυτοκίνητα που κατασκευάζει η βρετανική επιχείρηση ετησίως πωλούνται στο εξωτερικό σε πελάτες από το Παρίσι, το Τόκιο, την Αθήνα, το Ντουμπάι και όπου αλλού υπάρχουν αντιπροσωπείες της στον κόσμο. Αν και στην Ευρώπη οι πωλήσεις δείχνουν σημάδια κόπωσης δεν συμβαίνει το ίδιο στις αγορές εκτός της δικής μας ηπείρου οι οποίες ανέβηκαν σε αξία από $ 10 εκατομμύρια το 2012 σε $ 13 εκατομμύρια το 2013. Το 2013, η εταιρεία εγκαινίασε ένα νέο εκθεσιακό χώρο στο Πεκίνο ενώ η επέκταση της στη Λατινική Αμερική και τη Μέση Ανατολή είναι επικείμενη.
“Ένα μεγάλο μέρος του ενδιαφέροντος απέναντι στο brand μας προέρχεται από το γεγονός ότι η Morgan παραμένει εξαιρετικά πιστή στην κληρονομιά της” σχολιάζει ο διευθύνοντας σύμβουλος της εταιρείας Steven Morris που μετράει δεκαετίες στην υπηρεσία της επιχείρησης έχοντας εργαστεί σε κάθε πόστο για να κατακτήσει την κορυφή. "Στις νέες αγορές τα 106 χρόνια της κληρονομιάς μας μοιάζουν συναρπαστικά, είναι σημείο αναφοράς και αγοράς. Το ότι πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση είναι ένα ακόμη στοιχείο που χαρίζει γοητεία” λέει.
Για τον Morris η προσωπική επαφή είναι εξέχουσας σημασίας στη σύναψη εταιρικών σχέσεων.
“Όταν έπρεπε να πάω στην Κίνα πήρα το laptop μου και έφυγα για ένα δεκαπενθήμερο”, λέει. “Θέλω να έρθω σε επαφή με τους εν δυνάμει αντιπροσώπους μας, να τους συναντήσω, να γνωρίσω τα επιχειρηματικά τους σχέδια... Πρέπει να εξετάσω αν ο πελάτης μας θα έχει την εξυπηρετήσει που του αξίζει”.
“Η εκπαίδευση των αντιπροσώπων μας είναι ένα μείζον ζήτημα και αν πρόκειται να συνεργαστείς με κάποιον, οφείλεις να έχεις διασφαλίσει την τεχνική του αρτιότητα. Κάτι που συνήθως κατακτάται στα πλαίσια ενός εντατικού προγράμματος κατάρτισης στο εργοστάσιό μας”.
Ενημέρωση και προσαρμογή
Η προσπάθεια επέκτασης σε νέες αγορές μπορεί να είναι γεμάτη με ρυθμιστικά εμπόδια. Η εταιρεία έχει εδώ και καιρό απογοητευτεί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες επιβάλλουν διαφορετικές απαιτήσεις από πολιτεία σε πολιτεία που έχουν σαν αποτέλεσμα δαπανηρές τροποποιήσεις εκ μέρους της με αποτέλεσμα η Morgan Motors να πωλεί μονάχα τρίτροχα μοντέλα στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Τα αυτοκίνητα που διατίθενται στην αγορά της Αυστραλίας έχουν επανασχεδιαστεί για να περιορίσουν το θόρυβο (που αποτελεί την κυριότερη πηγή ηχορύπανσης στα αστικά κέντρα της χώρας) ενώ στην Κίνα πρέπει να προσπελαστεί ο κρατικός φορέας διανομής.
Ο Morris τονίζει την ανάγκη της εταιρείας να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις των καιρών και να παράγει καινοτόμα σχέδια. Κάτι που είναι προφανές στα high-end τετράτροχα μοντέλα της όπως το εντυπωσιακό Aero 8 με τον αεροδυναμικό σχεδιασμό του και τον πανίσχυρο κινητήρα. Επιπλέον η εταιρεία πρωτοστατεί στην “πράσινη οδήγηση” με το οικολογικό πρωτότυπο μοντέλο της LifeCar που αντλεί ενέργεια από κυψέλες υδρογόνου, καθώς και από την κύλιση των τροχών, προκειμένου να τροφοδοτήσει τους ηλεκτροκινητήρες του.
“Οι φόροι στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα υπήρξαν μια τεράστια πρόκληση για όλους" σχολιάζει ο Morris. "Όπως κάθε κατασκευαστής θα πρέπει και εμείς να προσανατολιστούμε στην υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον, νέων τεχνολογιών” συμπλήρωσε.
Αν πάντως κάποιος πρέπει να καταλήξει στο πιο επιτυχημένο προϊόν της εμβληματικής εταιρείας θα καταλήξει στα κλασικά τρίτροχα πάνω στα οποία η Morgan Motors έχτισε το μύθο της. Αυτά άλλωστε είναι και τα πιο ευπώλητα στο σύνολο των πωλήσεων της επιχείρησης παγκοσμίως. Τα ιδιαίτερα τρίτροχα που τιμολογούνται στα $ 50.000 είναι το αγαπημένο μηχανοκίνητο gadget των μελών σε κλειστές λέσχες ανά τον κόσμο που εκτιμούν περισσότερο την ευχαρίστηση από τη λειτουργικότητα.
“Το τρίτροχο είναι η οδηγική απόλαυση στην πιο απλουστευμένη της μορφή” σχολιάζει ο Jon Burgess, συντάκτης του περιοδικού Classic Car Buyer. “Δε μοιάζει με τίποτε άλλο που κινείται στο δρόμο ενώ αν το θελήσεις μπορείς να το διακοσμήσεις με αυτοκόλλητα που προμηθεύεσαι από το εργοστάσιο παραγωγής του. Επιπλέον μπορείς να δεις πως κατασκευάζεται, να είσαι παρών στη δημιουργία του. Μια σπάνια απόλαυση στην εποχή των υπολογιστικών φύλλων και των αυτοματοποιημένων καλουπιών" πρόσθεσε.
Όσο οι ανταγωνιστές της επικεντρώνονται στην ταχύτητα και τη δύναμη, η Morgan Motors επενδύει στις χρονομηχανές που τρέχουν ελεύθερες εκεί έξω.
Beautiful retro cars sell vintage British cool to the world by Kieron Monks