Πώς στήθηκε η επιχείρηση «Κόσμος» στο Λίβανο - Οι κομάντος και ο δίαυλος με Τελ Αβίβ
Οι Ένοπλες Δυνάμεις κατάφεραν να εκτελέσουν στην εντέλεια ένα σχέδιο απεγκλωβισμού που απαιτούσε λεπτούς χειρισμούς, προβλέψεις για παν ενδεχόμενο και ενεργοποίηση διαύλων με τις αντιμαχόμενες πλευρές στη Μέση Ανατολή ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια προσωπικού και επιβαινόντων.
Τα 60 άτομα, 38 Κύπριοι και 22 Έλληνες είχαν ενημερωθεί από την προηγούμενη ημέρα να βρίσκονται στις έξι το πρωί στο αεροδρόμιο της Βηρυτού.
Επικίνδυνο ταξίδι μέχρι το αεροδρόμιο
Το ταξίδι για πολλούς δεν ήταν καθόλου εύκολο, καθώς ανάμεσα στο σπίτι τους που άφηναν πίσω και στο αεροδρόμιο, υπήρχαν ζώνες πυρός και κρατήρες από τους βομβαρδισμούς.
Όσοι επιβιβάστηκαν στο αεροσκάφος περιέγραψαν τα φλεγόμενα κτίρια και τις πολυκατοικίες που συνάντησαν στη διαδρομή. Πολλοί φοβήθηκαν ότι δεν θα καταφέρουν καν να φτάσουν στο αεροδρόμιο…
«Σας ευχαριστούμε που μας φέρατε, δεν υπάρχουν λόγια», δήλωσε μία επιβάτιδα μόλις αποβιβάστηκε “τα αφήσαμε όλα και ήρθαμε” είπε με δάκρυα στα μάτια.
«Είδαμε φλόγες και βόμβες να σκάνε στη διαδρομή», λένε επιβάτες περιγράφοντας το φόβο τους βλέποντας μαχητικά να πετάνε από πάνω τους την ώρα της διαδρομής προς το αεροδρόμιο. Η κατάσταση περιγράφουν είναι κανονικά ακόμη πιο δύσκολη τα απογεύματα, όταν και γίνονται οι περισσότεροι βομβαρδισμοί.
Οι περισσότεροι ζούσαν σε χριστιανική συνοικία του Λιβάνου.
«Ακούγαμε τα πάντα, τα παιδιά είχαν τρομοκρατηθεί, έπρεπε να φύγουμε», δήλωσε μια Ελληνίδα που δουλεύει σε νοσοκομείο του Λιβάνου και ήταν στην ομάδα των Ελλήνων που απεγκλωβίστηκε.
Μόνη διέξοδος το ελληνικό μεταγωγικό
Μπορεί οι εμπορικές πτήσεις της Middle East Airlines ακόμη να εκτελούνται, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχουν και εισιτήρια, καθώς δεκάδες χιλιάδες κάτοικοι του Λιβάνου αναζητούν διέξοδο με κάθε τρόπο.
Πέρα από το αεροπλάνο η μόνη άλλη επιλογή για απεγκλωβισμό από το Λίβανο για τους πολίτες είναι τα … κρις κραφτ. Τα ταχύπλοα που φεύγουν από τις ακτές του Λιβάνου για την Κύπρο έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν γρήγορα οικογένειες απέναντι αλλά το εισιτήριο για ένα τέτοιο ταξίδι κοστίζει περίπου 1.000 με 1.500 ευρώ!
«Δεν υπήρχαν πτήσεις ήμασταν φυλακισμένοι δεν υπήρχε άλλος τρόπος διαφυγής, τα αεροπλάνα ήταν γεμάτα», δήλωσε μπροστά από το C-130 ένας από τους Έλληνες μόλις πάτησε στον διάδρομο προσγείωσης της Ελευσίνας.
Έλληνες κομάντος στο C-130
Το υπουργείο Άμυνας χειρίστηκε την αποστολή με όρους άκρας μυστικότητας. Αρχικά σε συνεργασία με το Υπ. Εξωτερικών ενεργοποιήθηκε ο δίαυλος με τις αντιμαχόμενες πλευρές ώστε το C-130 να μην θεωρηθεί εχθρικό αεροσκάφος από καμία πλευρά και να του επιτραπεί να μπει με ασφάλεια στο FIR του Λιβάνου, κάτι που έγινε τις πρωινές ώρες της Πέμπτης.
Στο C-130 επέβαιναν όπως προβλέπει το πρωτόκολλο και κομάντος της διοίκησης ειδικού πολέμου για παν ενδεχόμενο. Αυτό συνηθίζεται όταν πραγματοποιούνται ανάλογες αποστολές καθώς κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει το σενάριο που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων σε ένα αεροδρόμιο το οποίο μπορεί να δεχθεί επίθεση ανά πάσα στιγμή.
Ζωές μέσα σε δύο βαλίτσες
Τα όσα εκτυλίχθηκαν μέσα στο C-130 ηταν συγκινητικά. Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων προσέφεραν ό,τι μπορούσαν στα μικρά παιδιά για να τα καθησυχάσουν, τα παιδάκια έκαναν παιχνίδι ακόμη και τις φωσφορίζουσες ράβδους που χρησιμοποιούν τα πληρώματα για τις νυχτερινές επιχειρήσεις.
Στο πίσω μέρος του αεροσκάφους δεμένες δεκάδες βαλίτσες με ό,τι πρόλαβαν να πάρουν μαζί του οι 60 Έλληνες και Κύπριοι.
Ζωντανή ροή στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων
Σε ζωντανό χρόνο επέβλεπε κάθε στάδιο της επιχείρησης ο Υπ. Άμυνας Νίκος Δένδιας ο οποίος ενημερώθηκε σε πραγματικό χρόνο στο ΕΘΚΕΠΙΧ από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη για την επιτυχή έκβαση της επιχείρησης απεγκλωβισμού.
Ο Υπουργός μπορούσε να δει σε ζωντανή ροή την πορεία του αεροσκάφους, την διαδικασία επιβίβασης και να ακούει τις συνομιλίες των στελεχών με την Αθήνα.
Τα εύσημα στο Υπουργείο Άμυνας και στο Υπουργείο Εξωτερικών έδωσε ο Πρωθυπουργός από τον Έβρο.