ΕΛΛΑΔΑ

Σχολική βία: Πρόληψη και αυστηρές ποινές τα «όπλα στη φαρέτρα» του υπουργείου Παιδείας

Σχολική βία: Πρόληψη και αυστηρές ποινές τα «όπλα στη φαρέτρα» του υπουργείου Παιδείας
Σύνθημα γραμμένο σε σχολικό πίνακα που γράφει «Μην κάνεις μπούλινγκ, να είσαι φιλικός» PEXELS

Με τα περιστατικά βίας μεταξύ ανηλίκων εντός των σχολικών μονάδων να λαμβάνουν διαστάσεις «μάστιγας», η 6η Μάρτη που έχει καθιερωθεί ως «Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο» έρχεται να θυμίσει εμφατικά την αναγκαιότητα το σχολείο να καταστεί ένας ασφαλής χώρος για τα παιδιά. 

Σύμφωνα με τους πιο πρόσφατους τίτλους ειδήσεων «ανήλικοι στη Θεσσαλονίκη, έβγαλαν μαχαίρι, χτύπησαν και λήστεψαν 16χρονα παιδιά», «μαθητές στη Νάξο συνεπλάκησαν άγρια», «ομάδα ανηλίκων στην Τρίπολη χτύπησε και έγδυσε 15χρονο», άλλοι, μάλιστα, βιντεοσκοπούν τη δράση τους και την αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πλατφόρμα καταγγελιών και αυστηροποίηση των ποινών

Καθώς τα περιστατικά αυτά γίνονται ολοένα και πιο ορατά στη δημόσια σφαίρα, το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει ένα συνολικότερο σχέδιο αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας, στο οποίο μεταξύ άλλων αναμένεται να περιλαμβάνεται η αυστηροποίηση των ποινών.

Την ίδια ώρα, μια νέα πλατφόρμα που πρόκειται να ανοίξει αυτόν τον μήνα έρχεται να βοηθήσει στη «μάχη» κατά του μπούλινγκ στα σχολεία.

Στην ψηφιακή αυτή πλατφόρμα θα μπορούν μαθητές, μαθήτριες, γονείς και εκπαιδευτικοί να αναφέρουν περιστατικά βίας στο σχολείο τους που είτε οι ίδιοι βιώνουν, είτε γίνονται μάρτυρες.

Σε πρώτη φάση ο διευθυντής του σχολείου μαζί με έναν εκπαιδευτικό θα αξιολογούν την καταγγελία και θα προχωρούν στις πρώτες παρεμβάσεις.

Στη συνέχεια η καταγγελία θα εξετάζεται και από τη διεύθυνση εκπαίδευσης, από μια επιτροπή τεσσάρων ατόμων (διευθυντής/ντρια του σχολείου, εκπαιδευτικό, ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό) προκειμένου να προχωρήσουν στα ενδεδειγμένα βήματα για να επιλυθεί το περιστατικό.

Δράσεις ενημέρωσης και ανταλλαγής ιδεών

Παρόλα αυτά, η ενδοσχολική βία συνιστά περισσότερο απόρροια κοινωνικών συνθηκών, «σύμπτωμα» τάσεων που εκφράζονται τελικά με βία. Υπ' αυτό το πρίσμα, εκτός από την αυστηρότερη τιμωρία όσων εκδηλώνουν επιθετικές συμπεριφορές, ακόμη πιο σημαντική είναι η διερεύνηση των αιτιών που τις προκαλούν.

Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Παιδείας ενόψει της «Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας κατά της Βίας στο σχολείο» στις 6 Μαρτίου προέτρεψε τις σχολικές μονάδες της χώρας να αφιερώσουν χρόνο σε δράσεις και εκδηλώσεις με στόχο την ευαισθητοποίηση σε θέματα βίας και σχολικού εκφοβισμού.

«Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις» αναφέρει χαρακτηριστικά το υπουργείο.