ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αγρότες: Ευρεία διάσκεψη για τη Θεσσαλία – Νέες παρεμβάσεις και προτάσεις για την ΚΑΠ

Πλημμυρισμένα χιλιάδες στρέμματα στον θεσσαλικό Κάμπο ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ/EUROKINISSI

Η κατάσταση στη Θεσσαλία και οι κυβερνητικές παρεμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, εξετάσθηκαν σε ευρεία διυπουργική σύσκεψη που πραγματοποιήθκε σήμερα, Παρασκευή 1/3, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Στη σύσκεψη μετέχουν ο ΥπΑΑΤ Λευτέρης Αυγενάκης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο υφυπουργός Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Τριαντόπουλος, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και ο υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς. Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας απέστειλε μήνυμα.

Στην εισήγησή του ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων παράλληλα με την κατάσταση στη Θεσσαλία αναφέρθηκε και στην πολιτική που ασκείται στα ζητήματα που αφορούν στις αλλαγές στην ΚΑΠ. Σημειώνεται ότι δεν έχει υπάρξει ποτέ μέχρι σήμερα αλλαγή της ΚΑΠ σε δομικά της σημεία ενόσω βρίσκεται σε εφαρμογή.

Μέτρα

Ο κ. Αυγενάκης αναφέρθηκε σε μια σειρά αποφάσεων που έχουν ήδη ληφθεί και τα μέτρα βρίσκονται σε εξέλιξη:

  1. Τη Δευτέρα, ανοίγει η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για ένταξη στο Μέτρο που αφορά τους πληγέντες κτηνοτρόφους και μελισσοκόμους της Θεσσαλίας, της Βόρειας Φθιώτιδας και του Έβρου. Πρόκειται για μέτρο ύψους 45 εκατ. ευρώ και αφορά δωρεάν αντικατάσταση ζωικού κεφαλαίου και ανακατασκευή σταύλων, σε όσους επλήγησαν από τον βιβλικό τυφώνα Ντάνιελ. Ενισχύεται επίσης και η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών με στόχο τη μείωση του ενεργειακού κόστους παραγωγής.
  2. Παρακάρλιες περιοχές: Η μελέτη αφορά την κάλυψη του απολεσθέντος εισοδήματος στις παρακάρλιες περιοχές και για όσους, γενικά, αδυνατούν να καλλιεργήσουν, λόγω της καταστροφής, τη γη τους. 120.000 στρέμματα καλλιεργήσιμης γης βρίσκονται ακόμα καλυμμένα με νερό. . Αναμένεται – από μέρα σε μέρα- η έγκριση του αιτήματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να ενεργοποιηθεί το μέτρο ύψους άνω των 40 εκατ. και αναμένεται να καλύψει τους παραγωγούς της περιοχής για τουλάχιστον δύο χρόνια.
  3. Αμεσες αποζημιώσεις ύψους 1,5 εκατ. ευρώ μέσω του χρηματοδοτικού εργαλείου De minimis, για τους 427 αλιείς που δραστηριοποιούνται εντός του Παγασητικού και στα παράλια Νομού Λαρίσης. Άμεσα επίσης αναμένεται, η ενίσχυση με επί πλέον 1 εκατ. ευρώ των αλιέων της Β. Εύβοιας και Βόρειας Φθιώτιδας.
  4. Καταβλήθηκαν, στο τέλος Ιανουαρίου, από το Γεωργικό Αποθεματικό 2023, αποζημιώσεις 15,8 εκατ ευρώ σε μη υπόχρεους να ασφαλιστούν στον ΕΛΓΑ (πτηνοτρόφοι, χοιροτρόφοι, θερμοκηπιακές καλλιέργειες, καλλωπιστικά φυτά, φυτωριούχοι, κ.α).
  5. Αντίστοιχες ενισχύσεις για τους μελισσοκόμους, δηλαδή 15 ευρώ ανά κυψέλη, δίνονται και στους μελισσοκόμους των πληγεισών περιοχών της Βορείου Φθιώτιδας, Βόρειας Εύβοιας και της Ρόδου.
  6. Απονιτροποίηση: «Τρέχουν» δύο προγράμματα ύψους 150 εκατ. ευρώ. Το ένα με νέα πρόσκληση για τις περιοχές της Θεσσαλίας, Β. Φθιώτιδας και Έβρου, ύψους 100 εκατ. ευρώ και το άλλο με παράταση της υφιστάμενης πρόσκλησης, με εφαρμογή σε όλη τη χώρα, ύψους 50 εκατ. ευρώ. Η νέα πρόσκληση αναμένεται να δημοσιευθεί εντός του Απριλίου.
  7. Σχέδια Βελτίωσης για όλους τους επιλαχόντες της Θεσσαλίας (κάλυψη επί πλέον 322 δικαιούχους με 17.497.655 ευρώ) και του Έβρου (καλυψη επί πλέον 87 δικαιούχους με 6.100.000 ευρώ. Επίσης εντάχθηκαν όλοι οι επιλαχόντες στις πληγείσες περιοχές της Ρόδου, Βόρειας Εύβοιας και της Βόρειας Φθιώτιδας:
    Ρόδος: Κλαλυψη επιπλέον 27 περιπτώσεων με 1.600.000 ευρώ.
    Βόρεια Εύβοια: Κάλυψη επιπλέον 78 δικαιούχων με 3.220.000.
    Βόρεια Φθιώτιδα (περιοχή Δομοκού: κάλυψη επί πλέον 78 δικαιούχων με 3.250.000 ευρώ.

Μήνυμα Σκρέκα

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας στο μήνυμά του ανέφερε:

«Στο Υπαν σχεδιάζουμε σε συνεργασία με ΥΠΑΑΝ και ΥΠΟΙΚ (Παπαθανάσης) αναπτυξιακό καθεστώς που θα είναι επιλέξιμες οι πληγείσες επιχειρήσεις για επενδύσεις εκσυγχρονισμού αλλά και μέτρων προστασίας και προσαρμογής από συνέπειες Κλιματικής Κρίσης»

Πετραλιάς: 1η Απριλίου η προκαταβολή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο - Μόνιμη η επιστροφή του ΕΦΚ από το 2025

Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνος Πετραλιάς ανέφερε ότι τη Δευτέρα, 1 Απριλίου θα καταβληθεί η προκαταβολή των 41 εκατ. ευρώ για τον ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο, βάσει δηλώσεων ΟΣΔΕ.

Σημείωσε ότι από το 2025 η καταβολή της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο θα γίνει μόνιμη και θα ακολουθηθεί νέα μέθοδος όπου το 50% θα δίνεται οριζόντια και το υπόλοιπο ποσό θα συνδέεται με το ποσοστό κατανάλωσης κάθε αγρότη.

Τόνισε ότι η καταστροφή που προκλήθηκε από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» εκτιμώνται πάνω από 3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 2 δισ. αφορούν τις υποδομές και πάνω από ένα δισ. φτάνουν οι αποζημιώσεις..

Ο Περιφερειάρχης Δημήτρης Κουρέτας

Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας τόνισε ότι από την ημέρα που ανέλαβε μέχρι σήμερα έχουν επταπλασιασθεί τα αιτήματα και οι αντίστοιχοι φάκελοι που έχουν καταθέσει οι πληγέντες

Όπως είπε, γίνεται ένας τιτάνιος αγώνας. Δεκαπλασιάσαμε την ταχύτητα με την οποία δουλεύουμε. Αυτό το έργο που προσπαθούμε να φέρουμε εις πέρας με τις πληρωμές των αποζημιώσεων δεν γίνεται να ολοκληρωθεί σε μια εβδομάδα, τόνισε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας και πρόσθεσε ότι περίπου μέχρι τις 13 Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Στη συνάντηση μετέχουν επίσης οι Περιφερειάρχες Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας και Στερεάς Ελλάδας Φάνης Σπανός (με τηλεδιάσκεψη) ο αντιπεριφερειάρχης πρωτογενούς τομέα της Περιφέρειας Θεσσαλίας, Δήμαρχοι των περιοχών που έχουν πληγεί εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης από τις Παρακάρλιες περιοχές εκπρόσωποι των ΤΟΕΒ, κτηνοτροφικών, γεωργικών, μελισσοκομικών οργανώσεων και γενικά παραγωγικών, εκπρόσωποι Επιμελητηρίων κα Διεπαγγελματικών, καθώς και γενικότερα εκπρόσωποι θεσμικών φορέων της περιοχής, όπως επίσης και οι Θεσσαλοί – μέλη του Συντονιστικού της Πανελλαδικής των Μπλόκων.

Μετείχαν επίσης οι ΓΓ του ΥΠΑΑΤ, και οι ηγεσίες των εποπτευόμενων οργανισμών.

Οι αλλαγές στην ΚΑΠ -
Βασικοί στόχοι των ελληνικών προτάσεων

  • Απλοποίηση, διευκόλυνση και επιτάχυνση των διαδικασιών των ελέγχων
  • Περιορισμός του αριθμού των ελέγχων ανά δικαιούχο
  • Εξαίρεση ελέγχων από την εφαρμογή των περιβαλλοντικών προτύπων μέχρι 100 στρέμματα (Εξαίρεση για την τρέχουσα χρονιά των ελέγχων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την τήρηση των περιβαλλοντικών προτύπων π.χ. αγρανάπαυση, αμειψισπορά κ.α. για εκμεταλλεύσεις κάτω των 100 στρεμμάτων)
  • Επιτάχυνση των διαδικασιών τροποποίησης του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ (Μειώνεται ο χρόνος αναμονής μεταξύ αιτήματος και έγκρισης των αιτήσεων τροποποίησης του ΣΣ ΚΑΠ γεγονός που οδηγεί σε μικρότερο διοικητικό κόστος)
  • Ευελιξία εφαρμογής των λεγόμενων οικολογικών σχημάτων και ευελιξία παρεκκλίσεων στην εφαρμογή τους στις περιπτώσεις που απαιτείται (να μπορούν να ληφθούν υπόψη οι τοπικές κλιματολογικές συνθήκες καθώς και αυτές της παραγωγής των αγροτικών προϊόντων ούτως ώστε οι απαιτήσεις των οικολογικών σχημάτων και οι παρεκκλίσεις να μπορούν δοθούν λαμβάνοντας υπόψη τις ανωτέρω ειδικές συνθήκες και όχι οριζόντια για όλη την ΕΕ όπως ισχύει σήμερα)
  • Άμεση διαδικασία ανακατανομής αχρησιμοποίητων κονδυλίων (άμεση και ευέλικτη μεταφορά των αδιάθετων κονδυλίων μεταξύ μέτρων)
  • Απλούστευση των διαδικασιών για αντιμετώπιση των επιπτώσεων σε περιπτώσεις ακραίων καιρικών φαινομένων και πυρκαγιών, με τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού και αξιοποίηση του 2% της ΚΑΠ κάθε χώρας.
  • Συμπεριληπτικός ορισμός του όρου «ανωτέρα βία», ώστε να είναι πιο διακριτές οι περιπτώσεις που εντάσσονται σε αυτό το πλαίσιο (καλύτερη και πληρέστερη ερμηνεία των περιπτώσεων που μπορούν να υπαχθούν στον όρο “ανωτέρα βία” με αποτέλεσμα την πληρωμή των δικαιούχων χωρίς γκρίζες ζώνες υπαγωγής ή μη στον όρο αυτό)

Οι 15 προτάσεις για διοικητικές αλλαγές

  1. Διευκόλυνση της χρήσης δορυφορικών εικόνων καλής ποιότητας για την αποφυγή της ανάγκης επιτόπιων ελέγχων ή για την επανεξέταση των διαδικασιών ποιοτικών ελέγχων των συστημάτων ελέγχου μας για την αποφυγή της ανάγκης πολλαπλών επιτόπιων ελέγχων. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου (αφορά δικαιούχους)
  2. Απλοποίηση των ελέγχων – Μείωση των απαραίτητων επιθεωρήσεων σε μία επίσκεψη ανά αγρόκτημα ετησίως. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου (αφορά δικαιούχους)
  3. Εναρμόνιση των διατάξεων σχετικά με την έναρξη ισχύος των προτάσεων τροποποίησης, για τις παρεμβάσεις του Πυλώνα Ι (ΕΓΤΕ) με τις ισχύουσες διατάξεις για τον Πυλώνα ΙΙ (ΕΓΤΑΑ). Η ισχύς των τροποποιήσεων από την ημερομηνία της επίσημης υποβολής τους στις υπηρεσίες της ΕΕ να εφαρμοστεί και για τον Πυλώνα Ι (μεγαλύτερη απορρόφηση) / Αφορά Διαχειριστική Αρχή και τους δικαιούχους
  4. Δυνατότητα τροποποίησης στοιχείων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, μόνο με κοινοποίηση στην ΕΕ για ορισμένα θέματα για τα οποία θα υπάρξει προηγούμενη συμφωνία. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα υποβολής τροποποίησης στο Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ, χωρίς περιορισμούς ως προς τον αριθμό ανά έτος για την αντιμετώπιση τυχόν αναγκών που προκύπτουν κατά την εφαρμογή του. Επιπλέον, να εφαρμόζεται αναδρομικότητα για ορισμένες τροποποιήσεις ανάλογα με τη φύση των σχετικών παρεμβάσεων. Ευελιξία διορθώσεων-τροποποιήσεων - μεγαλύτερη απορρόφηση. Αφορά τον ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή και τους δικαιούχους
  5. Περιορισμός των απαιτούμενων πληροφοριών στο προγραμματικό κείμενο του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ στα απολύτως απαραίτητα, λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόκειται για κείμενο στρατηγικής και όχι για επιχειρησιακό.
    (Απλούστευση διαδικασιών reporting και εγκρίσεων, μικρότερο διοικητικό κόστος με άμεσες εγκρίσεις. Αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
  6. Επανεξέταση της απαίτησης για υποχρεωτική συνοχή των παρεμβάσεων των Συνδεδεμένων Ενισχύσεων Εισοδήματος με την Οδηγία πλαίσιο για τα ύδατα όσον αφορά την απλούστευση. (Αλλαγή στην συνδεδεμένη ενίσχυση του αραβοσίτου ώστε να καταστούν όλοι δικαιούχοι ενίσχυσης. Αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ, Διαχειριστική Αρχή και δικαιούχους)
  7. Τροποποίηση των διατάξεων της διετούς ανασκόπησης επιδόσεων, προκειμένου να καλύψει το οικονομικό έτος 2026. Η ανοχή απόκλισης θα πρέπει να αυξηθεί από 25 σε 40%. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση των ελέγχων. Αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
  8. Επιτάχυνση της διαπραγμάτευσης των τροποποιήσεων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, με τη σημαντική μείωση του χρόνου διαβούλευσης μεταξύ των επιτροπών και των επίσημων υπογραφών. (Ευελιξία διορθώσεων - τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση των πόρων. Αφορά τη Διαχειριστική Αρχή)
  9. Παρέκκλιση 12 μηνών από τα ακόλουθα Πρότυπα για την Καλή Γεωργική και Περιβαλλοντική Κατάσταση (ΚΓΠΚ): ΚΓΠΚ 5, ΚΓΠΚ 6, ΚΓΠΚ 7, ΚΓΠΚ 8. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου, θα αποφευχθούν τα πρόστιμα σε αυτούς που δεν εναρμονίζονται με τις ανωτέρων ΚΓΠΚ δίνοντάς τους μεγαλύτερο χρόνο προσαρμογής. Αφορά δικαιούχους)
  • Ετήσια έκθεση – παράταση του χρόνου επεξεργασίας της ετήσιας έκθεσης, λαμβάνοντας υπόψη την απαραίτητη ανταλλαγή δεδομένων από διάφορους φορείς (διαχειριστική αρχή, οργανισμός πληρωμών, επιτροπή παρακολούθησης και φορέας πιστοποίησης) και την τεχνική και διοικητική πολυπλοκότητα του συστήματος. (Ευελιξία διορθώσεων - τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση. Αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
  • Επιλογές απλοποιημένου κόστους - στην πολιτική συνοχής, έργα κάτω από ένα συγκεκριμένο ποσό υποχρεούνται να χρησιμοποιούν επιλογές απλοποιημένου κόστους. Για μέτρα εκτός ΟΣΔΕ, αυτή θα μπορούσε να είναι η επιλογή για την απλούστευση της εφαρμογής της πολιτικής. (Ευελιξία διορθώσεων - τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση. Αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)
  • Αποσαφήνιση των προϋποθέσεων για την εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας για να διασφαλιστεί η αναλογία κόστους/αποτελεσματικότητας προσαρμοσμένης στις προκλήσεις. Πρόβλεψη για έλεγχο εγγράφων όταν προσφέρει επαρκή βαθμό βεβαιότητας ή ακόμη και περιορισμός του ελέγχου του αριθμού των ζώων μόνο σε βοήθεια σε συνδυασμό με την παραγωγή ζώων. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου, πιο γρήγορη καταβολή ενισχύσεων. Αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ, Διαχειριστική Αρχή και τους δικαιούχους)
  • Μείωση των περιπτώσεων που απαιτείται μεμονωμένο αίτημα για ανωτέρα βία, όταν οι φορείς ελέγχου διαθέτουν επίσημα στοιχεία, που αποδεικνύουν την εκδήλωση γεγονότος σε προσδιορισμένη γεωγραφική περιοχή. Για παράδειγμα ακραία καιρικά φαινόμενα ή πυρκαγιές. (καλύτερη και πληρέστερη ερμηνεία των περιπτώσεων που μπορούν να υπαχθούν στον όρο “ανωτέρα βία” με αποτέλεσμα την πληρωμή των δικαιούχων χωρίς γκρίζες ζώνες υπαγωγής ή μη στον όρο αυτό. Αφορά δικαιούχους)
  • Ευελιξία για ανακατανομή αχρησιμοποίητων κονδυλίων, μεταξύ παρεμβάσεων με σωστή αιτιολόγηση. (Ευελιξία διορθώσεων - τροποποιήσεων που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απορρόφηση. Αφορά τη Διαχειριστική Αρχή)
  • Ορισμός του εύρους θερμοκρασίας που αντιστοιχεί στη θερμοκρασία του λιώσιμου πάγου για τη διευκόλυνση του εμπορίου μεταξύ των κρατών μελών για αλιευτικά προϊόντα. (Απλοποίηση διαδικασιών ελέγχου, μικρότερο διοικητικό κόστος, συντόμευση του ελέγχου / αφορά ΟΠΕΚΕΠΕ και Διαχειριστική Αρχή)

Συνεδρίαση EUMED 9 στις Βρυξέλλες

Συνεδρίαση για πρώτη φορά, ύστερα από ελληνική πρωτοβουλία, η συμμαχία 9 χωρών του Ευρωπαικού Νότου, στις Βρυξέλλες τις 24/01/2024.

Συμμετέχουσες χώρες ήταν Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία, Μάλτα, Σλοβενία, Κύπρος. Τα θέματα που συζητήθηκαν είναι τα εξής:

  • Απλοποίηση διαδικασιών ΚΑΠ- το τονίσαμε ήδη από την 1η συνεδρίαση και πριν καν ανοίξει η κουβέντα για αναθεώρηση της ΚΑΠ στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας τον Φεβρουάριο
  • Ανάγκη δημιουργίας μόνιμου μηχανισμού επιπτώσεων κλιματικής κρίσης
  • Ακαρπία και περονόσπορος
  • Ξενικά είδη στη Μεσόγειο, λαγοκέφαλος, λεοντόψαρο και μπλε κάβουρας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης