Πιερρακάκης για μη κρατικά ΑΕΙ: «Τα κολλέγια δεν θα γίνουν πανεπιστήμια»
Στην κατάθεση του νομοσχεδίου για τη δημόσια Παιδεία και τα μη κρατικά πανεπιστήμια αναφέρθηκε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, ξεκαθαρίζοντας ότι ο νόμος δεν προβλέπει την μετατροπή κολλεγίων σε ΑΕΙ.
Όπως είπε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ μετά την κατάθεσή του σήμερα την επόμενη εβδομάδα θα εισαχθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Ερωτώμενος για το αν υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με το κείμενο της διαβούλευσης σημείωσε: «Ειπώθηκε χθες για παράδειγμα ότι «θα πρέπει και τίθεται ως όρος η ίδια δομή, ο ίδιος φορέας να πιστοποιεί και να εγκρίνει τα Δημόσια Πανεπιστήμια και τα μη κρατικά», αυτό ειπώθηκε ως σαν αυτό να μην υπάρχει στο σχέδιο νόμου. Ακόμα και στο σχέδιο της διαβούλευσης ακριβώς αυτός είναι ο πυρήνας του νομοσχεδίου ότι «η ίδια η Ανεξάρτητη Αρχή (ΕΘΑΑΕ)- η αρχή που αφορά την Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας, που πιστοποιεί σήμερα τα Δημόσια Πανεπιστήμια- η ίδια ακριβώς θα κάνει την πιστοποίηση στα παραρτήματα των ξένων Πανεπιστημίων. Αυτός είναι ο πυρήνας του νόμου».
Αφού στη συνέχεια σημείωσε ότι τα κριτήρια είναι τα πιο αυστηρά για εγκατάσταση παραρτημάτων που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ότι κανένα κόμμα της αντιπολίτευσης δεν έχει έρθει να αμφισβητήσει αυτή την δήλωση αποκάλυψε: «Εκεί που έχουμε τις εγγυητικές επιστολές και τα παράβολα, δηλαδή το κόστος της αίτησης, αυτό έχει διαφοροποιηθεί. Είναι άλλο εάν είναι στην Αττική (πλην νήσων) και στη Θεσσαλονίκη και το μισό εάν είναι σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα. Και για τις εγγυητικές επιστολές και για το παράβολο, ακριβώς για να υπάρχει και αυτή η περιφερειακή διάσταση.
Απαντώντας στη συνέχεια στην ερώτηση γιατί ξένα Πανεπιστήμια, όπως το Χάρβαρντ να έρθουν στην Αθήνα και να μην πάει κανείς να σπουδάσει εκεί σημείωσε:
«Καταρχάς, δύο παρατηρήσεις σε αυτό. Η πρώτη παρατήρηση είναι το ότι πολλά μεγάλα Πανεπιστήμια από όλον τον πλανήτη δημιουργούν παραρτήματα σε όλον τον κόσμο, αυτό ισχύει και για κορυφαία αμερικανικά Πανεπιστήμια όπως το Yale, το Johns Hopkins, το Duke και άλλα και ευρωπαϊκά».
Το παράδειγμα της Κύπρου
«Η δεύτερη παρατήρηση έχει να κάνει με το γεγονός ότι εμείς αυτή τη στιγμή οφείλουμε να ανοίξουμε το πλαίσιο, τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες. Άλλες χώρες που αυτό το πράγμα το έκαναν κατά αντιστοιχία – συζητάμε για την Κύπρο... Η μία διάσταση είναι το ότι η Ελλάδα έχει 40 χιλιάδες φοιτητές που αυτή τη στιγμή σπουδάζουν έξω και εάν βάλουμε τον αριθμό αυτό και τον συγκρίνουμε με άλλες χώρες οι Έλληνες που σπουδάζουν έξω είναι περισσότεροι από τους Ισπανούς, περισσότεροι από τους Άγγλους και η Πορτογαλία που έχει έναν αντίστοιχο πληθυσμό με τον δικό μας έχει δεκατρείς χιλιάδες. Αυτό από μόνο του δείχνει κάτι σε σχέση με το πρόβλημα. (...) Εγώ θα σας προσθέσω και κάτι άλλο, ότι η Κύπρος κατάφερε να γίνει περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο μέσα σε είκοσι χρόνια, δεκαεννιά χρόνια αφού ψήφισαν τον νόμο εκεί με συναίνεση του πολιτικού τους συστήματος και μπράβο τους».
Τι είπε για τα Κολλέγια
Όταν ρωτήθηκε αν τα κολλέγια θα μπορούν να γίνουν Πανεπιστήμια ήταν ξεκάθαρος.
«Όχι, δεν προβλέπει αυτό ο νόμος. Ο νόμος μιλάει ξεκάθαρα για ίδρυση νέων δομών,
ιδρύονται νέα Νομικά Πρόσωπα. Εκεί, αν θέλετε, είναι και η θεσμική καινοτομία του νόμου. Τα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Αυτά ιδρύονται αφού έχουν έγκριση από την Ανεξάρτητη Αρχή, την ΕΘΑΕΕ, και αφού έχουν έγκριση και από τον ΕΟΠΠΕΠ για το κτηριολογικό κομμάτι. Πρέπει να είναι μη κερδοσκοπικές αυτές οι δομές, αυτές οι δομές έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τα σημερινά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου είναι, διφυείς, και όλα τα κριτήρια τα μη κερδοσκοπικά τα οποία μπαίνουν και τα ποιοτικά τα οποία μπαίνουν, αφορούν την ίδρυση νέων οντοτήτων, οι οποίες είναι ουσιαστικά παραρτήματα, είναι εγκατάσταση, είναι παραρτήματα νέων πανεπιστημίων. Άρα, μιλάμε για τελείως διαφορετικούς όρους, συν βέβαια τους όρους που έχουν μπει και σε σχέση με την ελάχιστη βάση εισαγωγής».