ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εξοπλιστικά: Αναγέννηση του μεταφορικού Στόλου με έξι C-130J Super Hercules

C-130J Super Hercules της Αεροπορίας των ΗΠΑ. Lockheed Martin

Στην Αθήνα βρίσκεται κλιμάκιο Αμερικανών για να συζητήσουν με την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Άμυνας το ενδεχόμενο απόκτησης από τη χώρα μας τουλάχιστον έξι νέων μεταφορικών αεροσκαφών C-130J Super Hercules, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του CNN Greece.

Πρόκειται για ένα αεροσκάφος που η Πολεμική Αεροπορία μελετάει τα τελευταία χρόνια, καθώς καλύπτει τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Επιτελείου.

Η Αθήνα τον περασμένο Μάρτιο είχε αποστείλει LoR (Letter of Request for P&A) για το κόστος και τη διαθεσιμότητα 4+2 αεροσκαφών C-130J και απο τότε ξεκίνησε μια σειρά επαφών μεταξύ των δύο πλευρών.

Μάλιστα οι αναφορές του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν στην επιστολή του προς τον Έλληνα πρωθυπουργού στα C-130J, επιβεβαίωσαν την πρόθεση της Ελλάδας για μελλοντική αγορά αυτού του τύπου μεταφορικού αεροσκάφους.

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας: " To υπουργείο Άμυνας εργάζεται για την παροχή δεδομένων σχετικά με τις τιμές και τη διαθεσιμότητα για την αγορά νέων C-130J από την Ελλάδα".

Η Πολεμική Αεροπορία έχει θέσει τα εξής ζητήματα: την διαθεσιμότητα των αεροσκαφών, τα συστήματα που θα φέρουν και τους πιθανούς χρόνους παράδοσης.

Στην πρόταση των Αμερικανών περιλαμβάνονται η αγορά των αεροπλάνων με όλο τον εξοπλισμό, η εκπαίδευση του προσωπικού, η κατασκευή των απαραίτητων υποδομών για τα νέα αεροπλάνα αλλά και η μετέπειτα υποστήριξη. Το κόστος, υπολογίζεται περίπου στα 130 εκατ. ανά μονάδα.

Μετά την ολοκλήρωση των συνομιλιών, η ΓΔΑΕΕ θα αναλάβει να συντάξει και να αποστείλει στη κυβέρνηση των ΗΠΑ το επίσημο αίτημα της Ελλάδας. Πρόκειται για μια απαραίτητη διαδικασία, διότι στις ΗΠΑ όλες οι αποφάσεις για τα εξοπλιστικά περνούν απο το Κογκρέσο.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές η απόκτηση 6 νέων C-130J που βρίσκεται στο τραπέζι δεν είναι η πιο οικονομική, είναι όμως η πιο συμφέρουσα. Διότι αν και τα αεροσκάφη θα κοστίσουν περίπου 780 εκατ. μαζί με την μετέπειτα υποστήριξή τους, το κόστος που απαιτείται για την αναβάθμιση των παλαιότερων μοντέλων είναι πολύ μεγαλύτερο, συνεπώς τα νέα αεροσκάφη θα κοστίσουν λιγότερο στο ελληνικό δημόσιο.

Τα πλεονεκτήματα των C-130J Super Hercules

Μπορoύν να επιχειρούν από πρόχειρους διαδρόμους ακόμα και ορεινά εδάφη μήκους μόλις 2.000 ποδών. Μεταφέρουν μεγάλο φορτίο σε αποστάσεις άνω των 3.000 μιλίων και είναι ικανά να το παραδίδουν σε απομονωμένες βάσεις. Μπορούν να δράσουν ως ιπτάμενο τάνκερ, να μεταφέρουν καύσιμα, να εκτελέσουν αποστολές μεταφοράς, ρίψης αλεξιπτωτιστών, έρευνας και διάσωσης, αναγνώρισης, ναυτικής επιτήρησης, κρούσης (στη διαμόρφωση gunship), μετεωρολογικής παρακολούθησης, διακομιδών-εκκενώσεων και άλλων.

Η Lockheed Martin πάντως έχει παραδώσει μέχρι σήμερα 540 C-130J όλων των εκδόσεων, σε 26 χρήστες, σε 22 χώρες, τα οποία έχουν συμπληρώσει 2,8 εκατ. ώρες πτήσης, ενώ ο συνολικός στόλος των C-130 με 2.600 αεροσκάφη ξεπερνά τα 25 εκατ. ώρες στον αέρα.

Aξίζει να σημειωθεί ότι το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ έχει ενημερώσει το Κογκρέσο για την παραχώρηση δύο μεταχειρισμένων μεταγωγικών C-130H στην Ελλάδα από το πλεονάζον αμυντικό τους υλικό, το οποίο αναφέρθηκε ως δεδομένο και στη επιστολή Μπλίνκεν.

H αποστολή LOR για LOA θα οδηγήσει στην υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας που θα εξουσιοδοτεί την Αεροπορία των ΗΠΑ να παραγγείλει τα αεροπλάνα για την Ελλάδα, πιθανότατα μέσω του αμερικανικού προγράμματος FMS. Οι πρώτη παράδοση αεροσκάφους παραδόσεις -σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία- θα γίνει 36 μήνες μετά την υπογραφή της συμφωνίας. Αν προχωρήσουν οι διαπραγματέυσεις εκτιμάται ότι η Ελλάδα σε βάθος 10ετίας θα αποκτήσει 2+2+2, δηλαδή 6 καινούργια μεταφορικά αεροσκάφη C-130J.

Τι γίνεται με τα C-130H

Το ένα απο τα δύο C-130H που βρισκόταν από το 2021 στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπορίας παραδόθηκε στη Πολεμική Αεροπορία τον περασμένο μήνα, ενώ δύο ακόμη C-130 προγραμματίζεται να βγουν από τα υπόστεγα της ΕΑΒ το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους.

Θυμίζουμε ότι η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει δύο τύπους μεταφορικών αεροσκαφών. Τα C-27 Spartan (τρία απο τα 7 επιχειρούν, ενώ επιχειρείται σταδιακή αναβάθμιση μέσω της σύμβασης υποστήριξης με την κατασκευάστρια εταιρεία) και τα C-130.

Το πρόβλημα των μεταφορικων αεροσκαφών έγινε ευρέως γνωστό μετά την αδυναμία της ελληνικής αποστολής με διασώστες να πετάξει με ασφάλεια στη Τουρκία για να συνδράμει στους απεγκλωβισμούς πολιτών μετά τους καταστροφικούς σεισμούς στη γείτονα. Τότε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, έδωσε το πράσινο φως στο ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ να αναζητήσουν τις καλύτερες και πιο συμφέρουσες λύσεις, έτσι ώστε να ανανεωθεί ο Στόλος των μεταφορικών αεροσκαφών, καθώς η ανάγκη είναι επιτακτική.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης