ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Ανάχωμα» στο κύμα παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό: Τι αλλάζει στο επίδομα Στόλου

«Ανάχωμα» στο κύμα παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό: Τι αλλάζει στο επίδομα Στόλου
Η φρεγάτα ΣΑΛΑΜΙΣ του Πολεμικού Ναυτικού σε αποστολή στην Ανατ. Μεσόγειο. Eurokinissi

Οι παραιτήσεις των τελευταίων ετών στο Πολεμικό Ναυτικό, ήρθαν στο προσκήνιο με αφορμή την ανακοίνωση της πρόθεσης της Ελλάδας να συμμετάσχει στη πολυεθνική επιχείρηση Prosperity Guardian που οργανώνεται ενάντια στο μπλόκο των Χούθι στην Ερυθρά Θαλάσσα.

Tη διετία 2022-23 υπολογίζεται ότι παραιτήθηκε συνολικά το 10% του προσωπικού του Πολεμικού Ναυτικού που υπηρετεί σε μονάδες επιφανείας. Σύμφωνα με πληροφορίες το 2022 παραιτήθηκαν 180 στελέχη, ενώ το 2023 περίπου 200, με τον κύριο λόγο των παραιτήσεων να είναι το χαμηλό ύψος αποδοχών, την ώρα που ο μισθός που προτείνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι πολύ μεγαλύτερος.

Ο αριθμός των παραιτήσεων έχει προβληματίσει έντονα το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και με σκοπό να μπει φρένο στο κύμα φυγής ο Νίκος Δένδιας προανήγγειλε ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, θα γίνει επανεξέταση του επιδόματος ιδιαιτέρων συνθήκων εργασίας, που δόθηκε το 2023 στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται σε αποστολή και για στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων που εκτελεί ειδική αποστολή, όπως οι Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων.

Με την Κοινή Υπουργική απόφαση, το προσωπικό του Στόλου με το επίδομα ιδιαιτέρων συνθήκων εργασίας βγαίνει κερδισμένο σε σχέση με πριν, καθώς αμείβεται με 60 ευρώ (αφαιρουμένων των προβλεπόμενων κρατήσεων) την ημέρα αντί των 17,60 ευρώ που λάμβανε μέχρι τώρα ως ημερήσια αποζημίωση. Και αυτό, διότι η συντριπτική πλειονότητα των πλοών που εκτελούν τα Πλοία του Στόλου σε αποστολές επιτήρησης μακράν του Ναυστάθμου (Σκοπούν, ΔΕΑΜ, ΞΙΦΙΑΣ κλπ.) χαρακτηρίστηκαν από το ΣΑΓΕ, κατόπιν εισήγησης του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου, ως ειδικές αποστολές. Αν μάλιστα η ειδική αυτή αποστολή εκτελείται εκτός της Περιοχής Ευθύνης του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, τότε το ποσό ανεβαίνει στα 100 ευρώ ημερησίως.

Ωστόσο, τότε, αν και είχαν γίνει προσπάθειες απο το ΓΕΕΘΑ, έτσι ώστε το επίδομα ιδιαιτέρων συνθήκων εργασίας να χορηγείται ως αφορολόγητη παροχή, εν τέλει φορολογήθηκε με αποτέλεσμα οι αξιωματικοί να αλλάζουν κλίμακα φορολογίας και το τελικό ποσό που τους δίνεται να είναι 30% λιγότερο. Το επίδομα δηλαδή -σύμφωνα με ναυτικές πηγές- προέκυψε ασύμφορο.

Στόχος του Υπουργείου Άμυνας είναι να αυξηθεί το επίδομα, ειδικά για τα στελέχη που υπηρετούν στα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, πιθανότατα μέσω της άρσης της φορολόγησης.

Τόσο οι μονάδες επιφανείας του στόλου όσο και τα υποβρύχια βρίσκονται στις ελληνικές θάλασσες μακριά από τις οικογένειές τους, περνούν έως και 6 μήνες εν πλω στο Αιγαίο και στην Αν. Μεσόγειο επιτηρώντας ακούραστα τα σύνορά μας, αλλά και στο πλαίσιο των εθνικών και διασυμμαχικών ασκήσεων/συνεκπαιδεύσεων. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις όπως η φρεγάτα «Θεμιστοκλής», που συμπλήρωσε 7 μήνες συνεχόμενων αποστολών.

Δένδιας: Να φροντίσουμε το Επίδομα να αποδώσει τη δίκαια ευγνωμοσύνη μας

Όπως είπε, ο Νίκος Δένδιας, απο το επίστεγο της φρεγάτας ΥΔΡΑ, που προκρίνεται για την ανάληψη αποστολής στην Ερυθρά Θάλασσα:" Tο ανθρώπινο δυναμικό που κινεί τον Στόλο μας απαιτεί από όλους εμάς την αναγνώριση της συνδρομής του στην υπεράσπιση της πατρίδας. Ειδικά όμως για τον Στόλο, μια και βρίσκομαι σήμερα εδώ στην «Ύδρα», θα ήθελα να πω ότι είναι προφανές στην ηγεσία του Υπουργείου ότι η προσαύξηση του Επιδόματος Ιδιαιτέρων Συνθηκών δια του Επιδόματος Αποστολής, δεν έχει εκπληρώσει τον σκοπό της. Πρέπει λοιπόν να το δούμε πάλι και να φροντίσουμε ώστε αυτό το Επίδομα, ανάλογα ρυθμιζόμενο, να αποδώσει στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού όχι αντίτιμο για την υπηρεσία που παρέχουν στην πατρίδα - ούτε το απαιτούν ούτε αυτός είναι ο τρόπος να το εκφράσουν- αλλά τη δίκαιη ευγνωμοσύνη της ελληνικής κοινωνίας και της πατρίδας απέναντι στη μεγάλη εκπλήρωση του εθνικού καθήκοντος και της εθνικής αποστολής".

Τι ισχύει για επίδομα Ιδιαίτερων Συνθηκών Εργασίας

Πρόκειται για την υλοποίηση κυβερνητικής δέσμευσης που είχε δοθεί από την περίοδο της ελληνοτουρκικής κρίσης το καλοκαίρι του 2020 και αρχικά αφορούσε μόνο τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού που έμειναν πέντε μήνες στη θάλασσα, υπερασπίζοντας την εθνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα απέναντι στον τουρκικό Στόλο.

Το αρχικό ποσό ήταν στα 19 εκατ. ευρώ, αλλά με ειδική τροπολογία το ύψος του ποσού αυξήθηκε στα 25 εκατ. ευρώ για να συμπεριλάβει και άλλες «μάχιμες» ομάδες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και από τους τρεις κλάδους. Όσον αφορά στο Πολεμικό Ναυτικό, το επίδομα τελικά έλαβαν όσα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού υπηρετούν στα πλοία του Στόλου και για όσο χρόνο βρίσκονται σε αυτά.

Το ποσό του επιδόματος είναι ανάλογο του βαθμού και του είδους της αποστολής και κυμαίνεται, σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε, από 105 έως 500 ευρώ. Για τα στελέχη που είναι έγγαμα χωρίς τέκνα το επίδομα προσαυξάνεται κατά 55 ευρώ και για όσους έχουν τέκνα κατά 115 ευρώ. Σε περίπτωση απομάκρυνσης των στελεχών, απόσπασης, μετακίνησης, διάθεσης εκπαιδευτικής άδειας μεγαλύτερης των 2 μηνών από τα εν γένει καθήκοντα, τις θέσεις και τις συνθήκες διακόπτεται ισοχρόνως και καταβολή του με βεβαίωση του οικείου προϊσταμένου.

Ο τουρκικός Στόλος ενισχύεται

Την ώρα που η Ελλάδα ακόμα προσπάθει να ξεπεράσει τα νομικά και οικονομικά προβλήματα που οδήγησαν στην αναστολή του εκσυγχρονισμού των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, η Τουρκία μετά την κατασκευή εθνικού μαχητικού 5ης γενιάς, ενισχύει σημαντικά τη ναυτική της ισχύ. Στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας υπό την προεδρία Ερντογάν αποφασίστηκε η ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών κλάσης Istif.

Ο σχεδιασμός του τουρκικού ναυτικού περιλαμβάνει την αντικατάσταση των φρεγατών ΜΕΚΟ πρώτης γενιάς κλάσης Yavuz, ενώ οι τέσσερις νεότερες φρεγάτες ΜΕΚΟ εκσυγχρονίζονται ήδη με την «Οruç Reis» να έχει ήδη αναβαθμιστεί.

Συνεπώς μέσα στην επόμενη δεκαετία ο τουρκικός Στόλος φρεγατών θα διαθέτει 20 μεγάλες μονάδες επιφανείας. Οκτώ πλοία κλάσης Istanbul (Istif), τέσσερις εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ και οκτώ Perry.

Σημειώνεται ότι οι φρεγάτες Istif που θα ναυπηγήσει το τουρκικό ναυτικό είναι εγχώριας σχεδίασης και κατασκευής και αποτελούν προέκταση του προγράμματος των MILGEM.