ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πολεμική Αεροπορία: Τα «καυτά» ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ο νέος αρχηγός ΓΕΑ

Πολεμική Αεροπορία: Τα «καυτά» ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει ο νέος αρχηγός ΓΕΑ
Ο Αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης στο cockpit μαχητικού αεροσκάφου F16. FB DIMOSTHENIS GRIGORIADIS

Η Πολεμική Αεροπορία, με την έλευση των Rafale, την αναβάθμιση των F-16 σε Viper και τη δημιουργία του Κέντρου Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, μπήκε στη νέα εποχή των διακλαδικών επιχειρήσεων. 

Ένας απο τους ανώτατους αξιωματικούς που συνέβαλαν σε αυτή την εξέλιξη είναι και ο νέος Αρχηγός ΓΕΑ που τα προηγούμενα έτη διετέλεσε σε καίριες θέσεις στη Πολεμική Αεροπορία.

Ο Νέος Αρχηγός ΓΕΑ, ο αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης, είχε διατελέσει Υπαρχηγός ΓΕΑ, Υπαρχηγός Τακτικής Αεροπορίας, αλλά και Διοικητής Αεροπορικής Υποστήριξης. Ήταν υπεύθυνος για τον έλεγχο, τον προγραμματισμό και την παρακολούθηση του εφοδιαστικού συστήματος της Πολεμικής Αεροπορίας, με σκοπό τη διατήρηση της αποτελεσματικής λειτουργίας των συστημάτων της.

Επιπλέον ήταν υπεύθυνος για την επιχειρησιακή λειτουργία των αεροσκαφών και ελικοπτέρων ειδικών αποστολών και κοινής ωφέλειας, όπως τα πυροσβεστικά αεροσκάφη και τα ελικόπτερα Έρευνας & Διάσωσης και Αεροδιακομιδών.

Μεταφορικά Αεροσκάφη

Ο νέος Αρχηγός, ως πρώην Διοικητής της ΔΑΥ έχει άριστη γνώση των προβλημάτων στη συντήρηση των μεταφορικών αεροσκαφών. Με τις χαμηλές διαθεσιμότητες τόσο στα C-130H όσο και στα C-27 Spartan εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων υποστήριξης και της αδυναμίας της ΕΑΒ να παραδίδει στην ώρα τους τα υπό συντήρηση αεροσκάφη η Πολεμική Αεροπορία αναζητά λύσεις.

Σε πτητικές δοκιμές βρίσκεται το C-130H που βρίσκεται από το 2021 στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπορίας και αναμενόταν να επιστρέψει στη δύναμη της 356 Μοίρας τον περασμένο Νοέμβριο, το οποίο τελικά δεν κατέστη εφικτό.

Σύμφωνα με την ΕΑΒ στο αεροσκάφος, εκτός από τις εργασίες της προγραμματισμένης συντήρησης, εκτελέστηκαν εργασίες δομικής αναβάθμισης στην περιοχή της άρμοσης των πτερύγων με την άτρακτο, προσδίδοντάς του μεγαλύτερη αξιοπιστία και ασφάλεια και διευρύνοντας τον διαθέσιμο χρόνο αξιοποίησής του. Σύμφωνα με την ΕΑΒ προγραμματίζεται δύο ακόμη C-130 να βγουν από τα υπόστεγα της ΕΑΒ μέσα στο έτος, ωστόσο η πολεμική Αεροπορία δεν τρέφει ελπίδες λόγω των προηγούμενων καθυστερήσεων.

Η Ελλάδα έχει στείλει 2 C-130H σε εργοστάσιο της Πορτογαλίας, όπου επισκευάζονται αεροσκάφη συμμαχικών χωρών, για να γίνει η συντήρηση που απαιτείται.

Αεροπορικές Πηγές αναφέρουν στον CNN Greece ότι: το ένα απο τα δύο C-130H αναμένεται να ολοκληρώσει τη συντήρηση και να παραδοθεί στη Πολεμική Αεροπορία το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Απόφαση της πολιτικής ηγεσίας είναι να εξαντληθούν όλα τα μέσα και δυνατότητες ώστε τα υπάρχοντα αεροσκάφη, C-130 και C-27, να αξιοποιηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό μέχρι να απαντήσουν οι ΗΠΑ στο ελληνικό αίτημα (Letter of Request for P&A) για το κόστος και τη διαθεσιμότητα 4+2 αεροσκαφών C-130 στη διαμόρφωση J, που αποτελεί την πιο σύγχρονη και δημοφιλή εκδοχή τους, αλλά και στην παραχώρηση των δύο μεταχειρισμένων C-130 από τα αποθέματα είτε της US Air Force, είτε της Εθνοφρουράς των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές η απόκτηση 4+2 νέων C-130J που βρίσκεται στο τραπέζι δεν είναι η πιο οικονομική, είναι όμως συμφέρουσα. Διότι αν και τα αεροσκάφη θα κοστίσουν περίπου 500 εκατ. μαζί με την μετέπειτα υποστήριξή τους, το κόστος που απαιτείται για την αναβάθμιση των παλαιότερων μοντέλων είναι πολύ μεγαλύτερο, συνεπώς τα νέα αεροσκάφη θα κοστίσουν λιγότερο στο ελληνικό δημόσιο.

Όσο για τα C-27 Spartan θυμίζουμε ότι η σύμβαση που υπογράφηκε με την κατασκευάστρια εταιρεία Leonardo για την υποστήριξη των μικρότερων μεταφορικών προχωράει. Τα διαθέσιμα C-27 Spartan της 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «ΠΗΓΑΣΟΣ», εντός του μήνα θα φτάσουν τα 4 ενώ 2 ακόμα αεροσκάφη παίρνουν σειρά συντήρησης.

13301320_1287950554552962_1093815544650201916_o-850x560.jpg
O νέος Αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Δημοσθένης ΓρηγοριάδηςFB DIMOSTHENIS GRIGORIADIS

Τα ελικόπτερα της Πολεμική Αεροπορία

"Καυτό ζήτημα" παραμένει η υποστήριξη και των ελικοπτέρων Super Puma με τις διαθεσιμότητες να παραμένουν χαμηλές και την Πολεμική Αεροπορία να καταβάλει προσπάθεια για να τα κρατήσει λειτουργικά τουλάχιστον μέχρι να αποκτηθούν καινούργια ελικόπτερα για επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης.

Μέχρι να εγκριθεί η σύμβαση για τη μετέπειτα υποστήριξη των ελικοπτέρων Super Puma από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η προσπάθεια του ΓΕΑ επικεντρώνεται στην συνδρομή του ΚΕΑ, με στόχο να πετούν τα επόμενα χρόνια έστω 6 ελικόπτερα Super Puma.

Μετά απο μήνες μελετών η Πολεμική Αεροπορία επέλεξε νέα πλατφόρμα ελικοπτέρων για να αποσύρει σταδιακά τα Super Puma από τον τομέα της Έρευνας και Διάσωσης. Η Πολεμική Αεροπορία εισηγήθηκε την απόκτηση 14 νέων ελικοπτέρων AW139 SAR της εταιρείας LEONARDO με τη ΓΔΑΕΕ να αναλαμβάνει τις απαραίτητες διαβουλεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία, ώστε να ακολουθήσει η έγκριση από το ΚΥΣΕΑ προκειμένου να δεσμευτούν τα κονδύλια που απαιτούνται για να υπογραφεί η σύμβαση υλοποίησης του προγράμματος. Πάντως, πρόκειται για μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει έως και δύο χρόνια ή ακόμα και να "παγώσει" προσωρινά λόγω έλλειψης δημοσιονομικού χώρου.

Τα F-16 BLOCK 50

Άγνωστο είναι το μέλλον για τα 38 F-16 BLOCK 50 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία καθώς υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις για την αναβάθμιση τους.

Υπάρχουν φωνές στην Πολεμική Αεροπορία που υποστηρίζουν τα 38 μαχητικά F-16 να λάβουν έναν μικρότερης κλίμακας και μικρότερου κόστους εκσυγχρονισμό σε Block 50 M, εξασφαλίζοντας επιπλέον έτη επιχειρησιακής ζωής, αλλά και αυξημένες δυνατότητες. Έτσι θα μειωθεί το οικονομικό κόστος, καθώς στα αεροσκάφη θα εγκατασταθούν συστήματα τα οποία θα αφαιρεθούν από τα F-16 Block 52 που θα μετατραπούν σε έκδοση Viper και συνεπώς δεν θα χρειαστεί να αγοραστούν εκ νέου. Η τοποθέτηση των συστημάτων, όπως προτείνεται, θα γίνει από το προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας σε συνεργασία με τεχνικούς της ΕΑΒ στην Αγχιάλο.

Απο την πλευρά, η πρόταση για την αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών F-16 BLOCK 50 σε VIPER σχετίζεται με την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής ομοιοτυπίας στον στόλο των F-16, με σύνολο 121 F-16 VIPER, αλλά και την αξιοποίηση των εξελιγμένων οπλικών συστημάτων που φέρουν τα αναβαθμισμένα μαχητικά αεροσκάφη.

Tα υπερσύγχρονα F-35

Μεγάλο στοίχημα για τη νέα ηγεσία αποτελεί η προετοιμασία για την είσοδο στο πρόγραμμα των υπερσύγχρονων μαχητικών 5ης γενιάς F-35. Η χώρα μας περιμένει μετά απο μεγάλυ καθυστέρηση την απαντητική επιστολή των ΗΠΑ για την αγορά 20+20 "Αόρατων" μαχητικών F-35, με τα οποία η Πολεμική Αεροπορία θα περάσει σε νέα αεροπορική πραγματικότητα.

Όπως είπε ο αντιπτέραρχος Δ. Γρηγοριάδης στην πρώτη του ημερήσια διαταγή: "Θα πρέπει να σχεδιάσουμε και να προετοιμαστούμε για την
επόμενη ημέρα και την εποχή που θα περάσουμε στην 5η γενιά
αεροσκαφών. Επιβάλλεται και θα δώσω όλες μου τις δυνάμεις ώστε η
Πολεμική Αεροπορία, ως κατ’ εξοχήν τεχνολογικό όπλο, να
παρακολουθεί και να πρωταγωνιστεί στις τεχνολογικές εξελίξεις".

Μη επανδρωμένα Συστήματα

Στις προθέσεις του υπουργού Άμυνας, Νίκου Δένδια είναι και οι επενδύσεις σε μη επανδρωμένα συστήματα, δίνοντας στην Πολεμική Αεροπορία ακόμα περισσότερες δυνατότητες επίθεσης και άμυνας αν ποτέ απαιτηθεί. Πρόκειται για ένα νέο ζήτημα που προκύπτει για μελέτη στο Αεροπορικό Επιτελείο.

Πως θα γίνει αυτό; Εξετάζεται η αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών που θα συνοδεύεται με ανταλλαγή τεχνογνωσίας και συμφωνία για συμπαραγωγή.

Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο η Πολεμική Αεροπορία προχώρησε στο σημαντικό βήμα της προμήθειας Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών με την αγορά ενός Ισραηλινού UAV HERON μαζί με το συνοδευτικό του.

Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει συνολικά δύο Ισραηλινά UAV τέτοιου τύπου, τα οποία έχει μισθώσει με leasing, έχουν ενταχθεί στην 390 Μοίρα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών και σταθμεύουν στην 135 Σμηναρχία Μάχης στην Σκύρο.

Παράλληλα, υπαρχει η σκέψη για απόκτηση της πιο βελτιωμένης έκδοσης των ΗΕRON, την UCAV που θα είναι εξοπλισμένα με βλήματα αέρος-εδάφους.

Θυμίζουμε ότι από το 2018 «τρέχει» και το πρόγραμμα για τα αμερικανικά MQ-9, για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο φάκελος του MQ-9 πέρασε από το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο και το ΣΑΓΕ ενώ έλαβε την σχετική έγκριση και από τη Βουλή.

Οι αλλαγές στην ΕΑΒ

Ένας απο τους στόχους που έχει θέσει επίσης ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας, είναι η εξυγίανση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας και η προώθηση ενός σχεδίου που θα την καταστήσει ικανή να αρχίσει να λειτουργεί με οικονομοτεχνικά κριτήρια στα πρότυπα των ιδιωτικών και ανταγωνιστικών εταιρειών.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία, με τα νέα οπλικά συστήματα που διαθέτει και θα αποκτήσει χρειάζεται μια λειτουργική Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Όπως 'έχει δηλώσει ο υπουργός Άμυνας η... νέα ΕΑΒ θα εποπτεύεται από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και θα εξυγιανθεί με στόχο «να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη, σοβαρή Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία», σχέδιο το οποίο θα έρθει σύντομα στη Βουλή.