Καλαμάτα: Τα σενάρια του δυστυχήματος και η βλάβη στην επικίνδυνη άσκηση του πιλότου
Απερίγραπτη θλίψη και βαρύ πένθος επικρατεί στις Ένοπλες Δυνάμεις μετά τη συντριβή του εκπαιδευτικού αεροσκάφους T2 της 120 Πτέρυγας Αεροπορικής Εκπαίδευσεως στην Καλαμάτα, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ο πιλότος - εκπαιδευτής, Επισμηναγός Επαμεινώνδας Κωστέας.
Τη διερεύνηση του δυστυχήματος έχει αναλάβει αρμόδια επιτροπή του ΓΕΑ, η οποία θα «φωτίσει» τα αίτια της τραγωδίας.
Σύμφωνα με Αεροπορικές Πηγές, ήταν μια πτήση συντήρησης του εκπαιδευτή, που συμβαίνει σε περίοδο εορτών ή το καλοκαίρι όταν λείπουν οι Ίκαροι. Τότε οι εκπαιδευτές εκμεταλλεύονται τον χρόνο και κάνουν συντήρηση της επιχειρησιακής τους ικανότητας για να είναι ετοιμοπόλεμοι, όποτε και αν απαιτηθεί. Ωστόσο, δεν ήταν άσκηση ρουτίνας.
Ο άτυχος επισμηναγός Επαμεινώνδας Κωστέας συμμετείχε σε άσκηση εγγύς αεροπορικής υποστήριξης μαζί με ακόμα δύο αεροσκάφη, που αφορούσε αρχικά αποστολή αναχαίτισης στο Αιγαίο και στη συνέχεια την προσβολή αεροδρομίου σε μεσαίο και χαμηλό ύψος. Πρόκειται για μια δύσκολη άσκηση, που γίνεται σε ρεαλιστική βάση και πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος ατυχήματος, καθώς γίνεται σύμφωνα με τους ιπτάμενους «όπως ακριβώς θα χρειαστεί να πολεμήσεις».
Έως τώρα οι εμπειρογνώμονες προσανατολίζονται στην εξέταση δύο ενδεχομένων:
Όπως αναφέρουν αεροπόροι με τεράστια εμπειρία στην διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων στο CNN Greece, ενδέχεται να προέκυψε μηχανική βλάβη ή ο χειριστής να έκανε λάθος εκτίμηση της κατάστασης.
«Αυτές οι ασκήσεις έχουν μεγάλη κλίση και πολλά G, φτάνουν τα μέγιστα επιτρεπτά. Αν υπερβείς τα μέγιστα επιτρεπτά G, ενδέχεται το αεροσκάφος να πέσει σε απώλεια στήριξης, σε μη ελεγχόμενη πτήση δηλαδή και λόγω του χαμηλού ύψους, ο χειριστής να μην προλάβει να εκτιναχθεί, να εγκαταλείψει το αεροσκάφος. Επίσης λόγω της υπέρβασης των G να υπήρξε κάποια βλάβη στην άτρακτο ή στα πηδάλια ή στο φτερό. ή στη δεξαμενή καυσίμου», αναφέρουν στο CNN Greece εμπειρογνώμονες για τη συντριβή.
Σύμφωνα πάντως με καλά πληροφορημένες πηγές, η βλάβη που προέκυψε ήταν στη δεξαμενή καυσίμων, η οποία ξεκόλλησε και στη συνέχεια οδήγησε στην πτώση του αεροσκάφους.
Προς αντικατάσταση το T-2E Buckeye
Τα αεροπλάνα τύπου T-2E, αγοράστηκαν από την Ελλάδα το 1974 και βρίσκονται σε διαδικασία αντικατάστασης από τα ιταλικά Leonardo M-346. Η Πολεμική Αεροπορία έχει παραλάβει τεσσερα νέα ιταλικά αεροσκάφη, ενώ τον Μάιο του 2024 περιμένει την παραλαβή ακόμα δύο.
Ταυτόχρονα οι Έλληνες χειριστές εκπαιδεύονται απο Ιταλούς χειριστές πάνω στα νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη για να ξεκινήσει η απόσυρση των Τ2. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΓΕΑ από τους πρώτους μήνες του νέου έτους θα ξεκινούσε σταδιακά η αντικατάσταση των Τ2, αφού οι Έλληνες εκπαιδευτές θα είχαν πάρει την πιστοποίηση για τα Leonardo M-346.
Οι πτώσεις των T-2 Buckeye στην Ελλάδα
Η προμήθεια 40 εκπαιδευτικών αυτού του τύπου το 1976 αναμόρφωσε ριζικά το σύστημα αεροπορικής εκπαίδευσης. Οι δυνατότητες του νέου εκπαιδευτικού στην προκεχωρημένη εκπαίδευση και στην εκπαίδευση όπλων δεν μπορούσαν να συγκριθούν με αυτές των Τ-33 που αντικατέστησαν.
Το Τ-2Ε μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 3500 lb οπλισμού σε έξι πτερυγικούς φορείς συμπεριλαμβανομένων και ατρακτιδίων πολυβόλων και ρουκετών. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εκπαίδευση με οπλικό φορτίο, αλλά και να αναλάβει πολεμικό ρόλο αν απαιτηθεί. Το αεροσκάφος φέρει τρίχρωμη παραλλαγή πράσινου, καφέ και άσπρου.
Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις
- Πλήρωμα: 2 (εκπαιδευτής και εκπαιδευόμενος)
- Κινητήρες: 2 J-85-GE-4Α/ Ώση: 2.950 λίβρες έκαστος
- Εκπέτασμα Πτερύγων: 11.6μ
- Μήκος: 11.8μ
- Μέγιστη ταχύτητα: 840 km/h ή 0.85 Mach
- Μέγιστο ύψος: 13.800μ. ή 45.200 πόδια
Ωστόσο, απο το 1974 που αγοράστηκαν τα αμερικανικής κατασκευής εκπαιδευτικά αεροσκάφη Τ2 συνέβησαν δύο ακόμη συντριβές αεροσκαφών. Όπως τονίζουν Πηγές απο το ΓΕΑ όσα αεροσκάφη παραμένουν ακόμα σε υπηρεσία είναι όλα αξιόπιστα.
Η πρώτη συντριβή έγινε στις 28 Αύγουστου του 2018, όταν ο κυβερνήτης του εκπαιδευτικού αεροσκάφους, Επισμηναγός Νικόλαος Βασιλείου, εντοπίστηκε νεκρός στις 8:50πμ το πρωί ενώ πετούσε με το Τ2 Buckeye 7 ναυτικά μίλια βορείως της Σπάρτης.
O κυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν πατέρας δύο παιδιών και είχε έναν δίδυμο αδερφό που υπηρετεί στην ίδια μοίρα στην 120ΠΕΑ. Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους διασώθηκε κάνοντας χρήση αλεξίπτωτου, προσγειώθηκε σώος στο έδαφος και ειδοποίησε τις αρχές της Πολεμικής Αεροπορίας για το σημείο που βρισκόταν μέσω επικοινωνίας με το κινητό του τηλέφωνο, ο άτυχος κυβερνήτης που εκτοξεύτηκε προς άλλη κατεύθυνση βρέθηκε νεκρός.
Οι ομάδες έρευνας και διάσωσης της Πολεμικής Αεροπορίας περισυνέλεξαν νεκρό τον χειριστή του διθέσιου εκπαιδευτικού αεροσκάφους, περίπου μιάμιση ώρα μετά την πτώση του Τ2.
Σημειώνεται ότι οι δύο χειριστές του εκπαιδευτικού αεροσκάφους χρησιμοποίησαν το μηχανισμό αυτόματης εκτίναξης και εγκατέλειψαν το Τ-2 προτού αυτό συντριβεί. Για λόγους ασφαλείας, τα δύο καθίσματα εκτινάσσονται με μικρή χρονική διαφορά προς διαφορετικές κατευθύνσεις.
Στις 4 Ιανουάριου 2018 σημειώθηκε αντίστοιχη πτώση αεροσκάφους Τ2, πάλι στην περιοχή της Καλαμάτας. Οι δύο επιβαίνοντες ιπτάμενοι περισυνελέγησαν σώοι από ελικόπτερο ΑΒ-205, καθώς κατάφεραν και εγκατέλειψαν εγκαίρως το εκπαιδευτικό αεροσκάφος. Η ανακοίνωση του ΓΕΑ ανέφερε ότι η πτώση του αεροσκάφους οφειλόταν «σε μηχανική βλάβη, ενώ αρμόδια επιτροπή συγκροτήθηκε για να διεξαγάγει έρευνα για τα αίτια του ατυχήματος».
Σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΑ η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η Αεροπορία Στρατού και η Αεροπορία Ναυτικού έχουν απωλέσει πάνω από 150 αεροσκάφη και ελικόπτερα από το 1990.