Πώς διαμορφώνεται το νέο τοπίο στα εξοπλιστικά: Τι έρχεται το 2024
Η νέα χρονιά βρίσκει τις Ένοπλες Δυνάμεις ενισχυμένες σε σημαντικό βαθμό με εξοπλιστικά προγράμματα, που τρέχουν με βάση τη Δομή Δυνάμεων του ΓΕΕΘΑ, που έχει εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ.
Ωστόσο, αποφασίστηκε η αναστολή των χρηματοδοτήσεων για κάποια μεγάλου κόστους εξοπλιστικά προγράμματα που ήταν σε πρώιμο στάδιο, μέχρι να ολοκληρωθεί η επανεξεταση της αναγκαιότητα τους, διότι δεν υπάρχει υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για την αγορά νέων εξοπλισμών.
Τα Γενικά Επιτελεία λοιπόν θα κληθούν να επαναξιολογήσουν προγράμματα που δεν έχουν ακόμα χρηματοδοτηθεί.
Ας τα δούμε αναλυτικά:
Τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα που ήδη τρέχουν προχωρούν κανονικά:
Α) Η πρόσκτηση των τριών φρεγάτων FDI
Β) Η παράδοση των τελευταίων 6 μαχητικών αεροσκαφών Rafale F3R
Γ) Ο εκσυγχρονισμός των μαχητικών αεροσκαφών F-16 σε έκδοση VIPER
Δ) Η προμήθεια 20+20 μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35.
Για αυτά έχουν προβλεφθεί πιστώσεις 2,57 δισεκατομμυρίων στον προϋπολογισμό.
Τα εξοπλιστικά προγράμματα που «παγώνουν»
H επέκταση και αναβάθμιση του Ναυστάθμου της Κρήτης
H δημιουργία ναυτικής βάσης στον Αλμυρό της Μαγνησίας
H αγορά κορβετών
H αναβάθμιση των 38 F16 BLOCK 50
Η αναβάθμιση των πολλαπλών εκτοξευτών πυραύλων MLRS
H προαίρεση για +1 φρεγάτα FDI
Τι αναμένουν τα Γενικά Επιτελεία:
Πολεμική Αεροπορία
Η Πολεμική Αεροπορία αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο του 2024, όπου θα αρχίσει να παραλαμβάνει τα τελευταία 6 μαχητικά 4,5 γενιάς Rafale. Ταυτόχρονα συνεχίζεται στην ΕΑΒ η αναβάθμιση των μαχητικών F16 σε έκδοση VIPER. To 2024 αναμένεται και η απαντητική επιστολή των ΗΠΑ στο LOR της Ελλάδας για αγορά 20+20 μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35. Πονοκέφαλος για την Πολεμική Αεροπορία παραμένει το 2024 το πρόβλημα των μεταφορικών αεροσκαφών, ενώ αναμένεται απάντηση απο τις ΗΠΑ για 4+2 C-130J.
Σε πτητικές δοκιμές βρίσκεται και το C-130H που βρίσκεται από το 2021 στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπορίας και αναμενόταν να επιστρέψει στη δύναμη της 356 Μοίρας τον περασμένο Νοέμβριο, το οποίο τελικά δεν κατέστη εφικτό. Δύο ακόμη C-130 προγραμματίζεται να βγουν από τα υπόστεγα της ΕΑΒ μέσα στο 2024.
Σημειώνεται ότι το ένα απο τα δύο C-130H που βρίσκονται για συντήρηση στη Πορτογαλίααναμένεται να παραδοθεί στη Πολεμική Αεροπορία το πρώτο εξάμηνο του 2024. Η Πολεμική Αεροπορία εισηγήθηκε την απόκτηση 14 νέων ελικοπτέρων AW139 SAR της εταιρείας LEONARDO, η οποία εγκρίθηκε απο το ΣΑΓΕ. Αν το πρόγραμμα προχωρήσει, μετά την έγκριση του ΣΑΓΕ, αναλαμβάνει η ΓΔΑΕΕ, η οποία θα συντάξει το επίσημο Letter of Request.
Στρατός Ξηράς
Tο ΓΕΣ τον περασμένο Μαίο έστειλα αίτημα «P& A» (Price and Availability) στις ΗΠΑ για την προμήθεια ακόμα 500 μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ Bradley και αναμένει την απάντηση των Αμερικανών.
Θυμίζουμε ότι ήδη έχει δοθεί έγκριση απο το αμερικανικό Κογκρέσο για τη προμήθεια 300 ΤΟΜΑ Bradley, απο τα αποθέματα των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ. Ακόμα δεν είναι γνωστό αν θα ενεργοποιηθεί το πρόγραμμα αγοράς 35 ελικοπτέρων πολλαπλών ρόλων ΒLACK HAWK, που η πώληση τους εγκρίθηκε από τις ΗΠΑ και θεωρείται υψίστης σημασίας για τον Στρατό Ξηράς.
Πολεμικό Ναυτικό
Όσον αφορά στο Πολεμικό Ναυτικό, έως το καλοκαίρι αναμένεται να έχει υπογραφεί η σύμβαση με τη κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, που θα υποδυκνύει το ελληνικό ναυπηγείο, το οποίο θα αναλάβει τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής. Τον Μάρτιο αναμένεται η παραλαβή των πρώτων 3 ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων ΜΗ-60Rοmeo, από το σύνολο των 7 που θα έχουν παραληφθεί ως το τέλος του 2024.
Το Ναυτικό Επιτελείο δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον του για περιπτώσεις μεταχειρισμένων πλοίων, που δεν έχουν ακόμα αποσυρθεί όπως οι αμερικανικές LCS για τις οποίες έχουν κινηθεί διαδικασίες απο τα αρμόδια στελέχη, με στόχο να κλείσει συμφωνία απόκτησης 4 πολεμικών πλοίων του τύπου με «hot transfer» ως υλικού ΕDA.
Παράλληλα απαιτείται να δοθούν χρήματα για τη μετέπειτα υποστήριξη (FOS) εξοπλισμών και των τριών Επιτελείων, όπως τα 4 υποβρύχια κλάσης Παπανικολής που χρειάζονται Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής.