Η Βουλή φτιάχνει δικό της στόλο αυτοκινήτων και μειώνει τα κόστη
Δικό της «στόλο» αυτοκινήτων φιλοδοξεί να δημιουργήσει η Βουλή, με στόχο να μειωθεί δραστικά το κόστος από την παραχώρηση υπηρεσιακού οχήματος στους βουλευτές, που ξεπερνά τα 10.000 ετησίως για κάθε αυτοκίνητο.
Η προοπτική απόκτησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μέσω του ΟΔΔΥ εξετάζεται σοβαρά από τον Πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση σε μια προσπάθεια εκλογίκευσης των δαπανών του Κοινοβουλίου. Το όλο εγχείρημα ωστόσο, απαιτεί χρόνο και η εφαρμογή του στην πράξη τοποθετείται χρονικά σε περίπου δύο χρόνια.
Στην παρούσα φάση και μέχρι ωριμάσουν οι συνθήκες για τη δημιουργία του «στόλου» η Βουλή βρίσκεται σε σκληρές διαπραγματεύσεις με τις εταιρίες leasing, ώστε να υπάρξει νέα σύμβαση με καλύτερους οικονομικούς όρους. Η ισχύουσα σύμβαση λήγει στα τέλη του έτους με το τίμημα που καταβάλλεται να θεωρείται ιδιαίτερα ψηλό, σε σημείο που θα μπορούσε να πει κανείς πως αγγίζει την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου, αφού ξεπερνά κατά μέσο όρο τα 10.000 ευρώ ετησίως για κάθε ένα από αυτά.
Στις διαπραγματεύσεις που γίνονται εδώ και καιρό για την αναδιαμόρφωση των όρων παραχώρησης στους βουλευτές χρονομισθωμένων αυτοκινήτων, που θεωρούνται εργαλείο δουλειάς, ιδιαίτερα για τους βουλευτές της περιφέρειας που κάνουν πολλά χιλιόμετρα κάθε εβδομάδα, η μείωση που προσφέρουν οι εταιρίες για διετή σύμβαση, δεν φαίνεται να ικανοποιεί πλήρως τη Βουλή, που δίνει αγώνα να υπάρξει περαιτέρω ελαχιστοποίηση του κόστους.
Οι συζητήσεις βρίσκονται σε καλό δρόμο και θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξει πτώση των τιμών, αφού το ποσό που δαπανάται για κάθε αυτοκίνητο, είναι μεγάλο.
Στο τραπέζι είχε πέσει στο παρελθόν ως ιδέα, η πρόταση να δίνεται στους βουλευτές αντί αυτοκινήτου ένα ποσό για να συντηρούν το δικό τους αυτοκίνητο. Απορρίφθηκε ωστόσο, καθώς ελλόχευε ο κίνδυνος ενθυλάκωσης του ποσού.
Τα βουλευτικά αυτοκίνητα αποτελούν ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στη βουλευτική ιστορία. Το καθεστώς της χρονομίσθωσης εφαρμόζεται για πρώτη φορά επί προεδρίας Απόστολου Κακλαμάνη με τη Βουλή να συνάπτει συμβάσεις με εταιρίας ενοικίασης και τα αυτοκίνητα να παραχωρούνται με κλήρωση στους βουλευτές.
Στην προ κρίσης εποχή το μάτι έπεφτε σε πολυτελείς Mercedes, BMW και Audi. Όλα αυτά άλλαξαν στη μνημονιακή εποχή και τα αυτοκίνητα είναι πλέον μικρότερου κυβισμού. Επί προεδρίας Φίλιππου Πετσάλνικου αποφασίστηκε τα αυτοκίνητα που παραχωρούνται σε βουλευτές της Αττικής να μην ξεπερνούν τα 1400 κ.ε. και έως 750 ευρώ μηνιαίο μίσθωμα, ενώ εκείνα που δίνονται σε βουλευτές της περιφέρειας να μην υπερβαίνουν τα 1800 κ.ε. και 1.200 ευρώ μίσθωμα. Οι περικοπές οδήγησαν σε μειώσεις στο σχετικό κονδύλι της Βουλής που άγγιζε το 50% και δεν ξεπερνούσε τα 3 εκατ. ευρώ. Για το 2015 το προϋπολογισθέν ποσό για την παροχή των βουλευτικών αυτοκινήτων ανέρχεται σε 3.270.000 ευρώ.
Τα τελευταία χρόνια αρκετοί εκ των «300» έχουν αρνηθεί να κάνουν χρήση αυτού του προνομίου. Πρώτος ο βουλευτής της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης επέστρεψε το 2011 το αυτοκίνητο που του είχε παραχωρήσει η Βουλή. Μετά τις εκλογές του περασμένου Ιανουαρίου περίπου 30 με 35 νεοεκλεγέντες βουλευτές δεν ζήτησαν κλειδιά αυτοκινήτου.