ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Με μόλις δύο ελικόπτερα στις διασώσεις η Πολεμική Αεροπορία - Τι συμβαίνει

Με μόλις δύο ελικόπτερα στις διασώσεις η Πολεμική Αεροπορία - Τι συμβαίνει
Ελικόπτερο AS 332C1 Super Puma HAF

Τα βίντεο από τις διασώσεις ανθρώπων, που έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΕΕΘΑ κόβουν κυριολεκτικά την ανάσα, με τα ελικόπτερα των Ενόπλων Δυνάμεων να επιχειρούν ασταμάτητα στις πληγείσες περιοχές, μαζί με τις δυνάμεις της πυροσβεστικής, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο φως της ημέρας, ενώ οι επιχειρήσεις απεγκλωβισμού συνεχίζονται και κατά τη διάρκεια της νύχτας με λέμβους.

Απορία σε όλους προκάλεσε το γεγονός ότι τα ελικόπτερα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, καθυστέρησαν να συμμετάσχουν στις επιχειρήσεις απεγκλωβισμού από αέρος στα πλημμυρισμένα χωριά της Θεσσαλίας.

Αεροπορικές πηγές αναφέρουν στο CNN Greece ότι «αυτή τη στιγμή η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει σε ετοιμότητα ανάληψης αποστολής μόνο 4 Super Puma ελικόπτερα, από τα συνολικά 12 που διαθέτει η 348 Μοίρα Tακτικής Αναγνώρισης, στις αεροπορικές μας βάσεις στη Λήμνο, στη Ρόδο, στη Χίο και στην Ελευσίνα. Από αυτά τέσσερα, μόνο τα δύο έχουν διαθέσιμες ώρες πτήσης, ώστε να μπορούν να αναλάβουν αποστολές Έρευνας και Διάσωσης. Αυτά τα δύο διαθέσιμα ελικόπτερα λοιπόν, έσπευσαν να συνδράμουν στις περιοχές που χτυπήθηκαν στο πέρασμα της κακοκαιρίας».

Oι ίδιες πηγές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας ότι «σε αυτά τα τέσσερα ελικόπτερα που μπορούν να επιχειρήσουν απομένουν μόνο λίγες ώρες μέχρι να μπουν σε συντήρηση».

Tι συνέβη όμως και μόνο δύο ελικόπτερα σήκωσαν μεγάλο βάρος των επιχειρήσεων μέχρι να επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες στα Chinook της Αεροπορίας Στρατού να πλησιάσουν στις πληγείσες περιοχές;

Στη Πολεμική Αεροπορία υπάρχει μεγάλος προβληματισμός καθώς, όπως προαναφέραμε, από τα ελικόπτερα Super Puma, που διαθέτει η 384 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης και μετρούν ήδη 25 χρόνια ζωής, πετάει πολύ περιορισμένος αριθμός, κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλύψουν τις μεγάλες ανάγκες που προκύπτουν για αποστολές Έρευνας και Διάσωσης.

Παράλληλα βρίσκονται σε ετοιμότητα και τα ακόμα πιο γερασμένα Agusta Bell 205 στο Ηράκλειο Κρήτης, στον Άραξο, στη Καλαμάτα και στο Βόλο, τα οποία μπορούν να επιχειρήσουν μόνο την ημέρα.

Συνεπώς, Super Puma και Agusta Bell 205 αναλαμβάνουν όλο το βάρος επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης στις περιοχές ελληνικής ευθύνης.

Το βασικότερο πρόβλημα είναι η απουσία σύμβασης για την εν συνεχεία υποστήριξη (Follow On Support) των Super Puma, η σύμβαση της οποίας έχει παγώσει από το 2023 λόγω δικαστικών προβλημάτων με την ανάδοχο εταιρεία. Αεροπορικές πηγές αναφέρουν ότι «και να λυθεί το πρόβλημα της σύμβασης, είναι δώρον άδωρον καθώς θα χρειαστούν αρκετοί μήνες μέχρι η Πολεμική Αεροπορία να παραλάβει τα ανταλλακτικά».

Η Πολεμική Αεροπορία έχει άμεση ανάγκη για απόκτηση καινούργιων ελικοπτέρων Έρευνας και Διάσωσης προκειμένου να αντικαταστήσει σε πρώτη φάση τα απαρχαιωμένα πλέον Αgusta Bell 205, στη συνέχεια τα Super Puma τα οποία διαθέτει, αλλά και το βάρος που καλείται καθημερινά να σηκώσει η χώρα.

Ήδη από τον περασμένο Απρίλιο η ανανέωση του στόλου των ελικοπτέρων της Πολεμικής Αεροπορίας, είχε βρεθεί στο επίκεντρο του ΣΑΓΕ. Μετά από διαβούλευση και εξέταση του θέματος, αποφασίστηκε ότι ο εκσυγχρονισμός των Super Puma είναι ακριβότερος σε σχέση με την προμήθεια νέων και συμφωνήθηκε η αγορά 14 νέων ελικοπτέρων υψηλών επιχειρησιακών δυνατοτήτων για τις αποστολές της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ τέσσερα ή πέντε από αυτά προορίζονται και για αποστολές SAR.

Η Πολεμική Αεροπορία θα εξετάσει και θα αποφασίσει μεταξύ τριών διαφορετικών τύπων ελικοπτέρων.

Α. Τα αμερικανικά Black Hawk «Μ» με επιπλέον ΚΙΤ για επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης.

Β. Τα ιταλικά Leonardo AW 139Μ

Γ. Τα AirBus 145Μ

Η απόφαση για το νέο τύπο ελικοπτέρου που θα ενταχθεί στην Πολεμική Αεροπορία, αναμένεται να ληφθεί σε μεταγενέστερο χρόνο και αφού η αρμόδια υπηρεσία μελετήσει τις τρείς προτάσεις. Στη περίπτωση που η Πολεμική Αεροπορία επιλέξει το ελικόπτερο Black Hawk, υπάρχει η δυνατότητα τροποποίησης της LOR που ήδη απέστειλε η Αθήνα στις ΗΠΑ για 24+11 ελικόπτερα τέτοιου τύπου (για Αεροπορία Στρατού και ΔΕΠ) και να προστεθούν τα επιπλέον 14 ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η Πολεμική Αεροπορία ακόμα δεν έχει καταθέσει κάποια πρόταση στις αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά εξετάζει τα πακέτα με τις προσφορές των κατασκευαστριών εταιρειών.

Έχει προηγηθεί η παράδοση επιστολών τόσο στην ιταλική, όσο και στη γαλλική πρεσβεία, με τις οποίες η Πολεμική Αεροπορία εξέφραζε το ενδιαφέρον της για το AW-139M της Leonardo και για τα Η-175 και H-225 της Airbus, ενώ ήδη έχει στα χέρια της τον φάκελο για το αμερικανικό Black Hawk «Μ» της Sikorsky, που θα αποκτήσει η Αεροπορία Στρατού και η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου, με σκοπό να αντικαταστήσει τα πεπαλαιωμένα, αλλά «θαυματουργά» επι 40 χρόνια UH-1 Huey. Αν τους επόμενους μήνες, αποσταλεί νέο «LOR» για την Πολεμική Αεροπορία, τότε τα ελικόπτερα αυτά θα έχουν κάποια επιπλέον ΚΙΤ για τις αποστολές Έρευνας και Διάσωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες το επόμενο διάστημα αναμένεται να συνεδριάσει το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο προκειμένου να καταλήξει στις προδιαγραφές των ελικοπτέρων που καλύπτουν τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ θα ακολουθήσει νέο για την τελική απόφαση και εισήγηση.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις με άψογο επαγγελματισμό έκαναν ότι καλύτερο μπορούσαν με τα μέσα που διέθεταν σε αέρα και ξηρά για να φέρουν εις πέρας τις αποστολές που τους ζητήθηκαν, να σώσουν ανθρώπινες ζωές.