ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αυτές είναι οι αλλαγές στον Κανονισμό της Βουλής

Αυτές είναι οι αλλαγές στον Κανονισμό της Βουλής
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Το πράσινο φως για την έγκριση τους από την Ολομέλεια της Βουλής πήραν οι αλλαγές στον Κανονισμό που επεξεργάστηκε ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης με τους στενούς του συνεργάτες, με στόχο την πλήρη αναδιοργάνωση του Κοινοβουλίου, ώστε να στέκεται στο ίδιο σκαλί του βάθρου με άλλα Κοινοβούλια κρατών - μελών της Ε.Ε.

Οι προτάσεις που είχε παρουσιάσει πριν από περίπου ένα μήνα το CNN Greece και τέθηκαν σε διαβούλευση, αφορούν κυρίως σε μεταβολες στο οργανόγραμμα και εργασιακά ζητήματα, καθώς συστήνονται νέες υπηρεσίες, ενώ αξιοποιούνται ικανοί και άξιοι υπάλληλοι απο τη μεγάλη δεξαμενή ανθρωπίνου δυναμικού της Βουλής.

Αλλαγές υπάρχουν και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, αφού και με τη βούλα του Κανονισμού «καταργείται» το περιθώριο μιας εβδομάδας ανάμεσα στην α’ και β’ ανάγνωση στη συζήτηση νομοσχεδίων με επείγοντα χαρακτήρα. Δίνεται ακόμη, λύση στο ζήτημα που προέκυψε με την κενή θέση Αντιπροέδρου, αφού ο υποψήφιος της Χρυσής Αυγής δεν έχει συγκεντρώσει έως τώρα τις απαραίτητες ψήφους. Με δεδομένο ότι ο αριθμός των Αντιπροέδρων πρέπει να είναι 7 και σύμφωνα με τον Κανονσιμό εκλέγονται από τα 4 πρώτα κόμματα, εφεξής θα υπάρχει υποψήφιος και από τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης μέχρι να εκλεγεί 7ος Αντιπρόεδρος.

Οι τροποποιήσεις εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία από την επιτροπή Κανονισμού και την Τρίτη εισάγονται προς ψήφιση από την Ολομέλεια. Βασικός στόχος σύμφωνα με τους εμπνευστές του είναι ένας «δομικός μετασχηματισμός» ώστε να προκύψει ένας Κανονισμός που θα κατοχυρώνει ένα σύγχρονο σύστημα διοίκησης, καθώς υπήρχαν διατάξεις που λειτουργούσαν συχνά αποσπασματικά και χωρίς καμία συνοχή με συνέπεια να προκύπτουν δυσλειτουργίες και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, ανορθολογική διαχείριση των ανθρωπίνων πόρων, αναξιοκρατία και αδιαφάνεια.

Στη Βουλή σημειώνουν με έμφαση οτι αποτελούν προϊόν ευρείας διαβούλευσης με αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες και τα κόμματα, αν και πληροφορίες αναφέρουν οτι στην αντιπολίτευση διατηρούν τις επιφυλάξεις τους σε ορισμένα ζητήματα και θα τοποθετηθούν την Τρίτη στην Ολομέλεια. Οι κυριότερες αλλαγές σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση, αφορούν -μεταξύ άλλων- στην προσαρμογή στη γενική νομοθεσία για την αξιολόγηση των υπαλλήλων και την επιλογή γενικών διευθυντών, διευθυντών και προϊσταμένων και την πλήρη εναρμόνιση του μισθολογίου στα ισχύοντα στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.

Στη δημιουργία νέων θέσεων, εντάσσεται εκείνη του Ειδικού Θεματικού Γραμματέα με 3ετή θητεία με αρμοδιότητα την καλύτερη αξιοποίηση των κτιριακών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στην ιδιοκτησία της Βουλής, καθώς επιδίωξη του Νίκου Βούτση ειναι η εξοικονόμηση μέχρι και 2 εκατ. ευρώ. Δημιουργείται ακόμη, Μονάδα Παρακολούθησης Διαδικασιών και Αναδιοργάνωσης Διοικητικών Λειτουργιών που θα υπάγεται στον Γενικό Γραμματέα της Βουλής. Επιφυλάξεις τον τρόπο λειτουργίας της υπηρεσίας αυτής, είχε εκφράσει ο Σύλλογος των Υπαλλήλων. Στο Γενικό Γραμματέα θα υπάγεται και το Τμήμα Νομικής Υποστήριξης των Υπηρεσιών της Βουλής που επίσης, δημιουργείται.

Ενδιαφέρον δε, παρουσιάζει το γεγονός ότι δίνεται η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων στον τομέα της καθαριότητας με άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και είναι εγγεγραμμένα στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, καθώς και με γυναίκες που έχουν υποστηριχθεί ή υποστηρίζονται από φορείς και Υπηρεσίες για γυναίκες θύματα βίας.

Ειδικότερα:

·
- Οι Ειδικοί Κανονισμοί που έχουν εκδοθεί ως αποφάσεις του Προέδρου της Βουλής και ρυθμίζουν θέματα Υπηρεσιών της Βουλής, ενσωματώνονται, κατά τις γενικές τους διατάξεις, και προσαρτώνται, κατά τις ειδικές, ως Παραρτήματα, στο Μέρος Β΄ του Κανονισμού της Βουλής, δηλ. σε απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής. Το προσωπικό που
υπηρετεί σήμερα στις υπηρεσίες αυτές αναβαθμίζεται εργασιακά, καθώς καταλαμβάνει, στο σύνολό του αυτοδικαίως, υφιστάμενες οργανικές θέσεις που κατοχυρώνονται με απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής.

·
- Εφεξής, ειδικοί κανονισμοί οργάνωσης και λειτουργίας Υπηρεσιών της Βουλής, θα ψηφίζονται από την Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διαδικασία των Κωδίκων. Απόφαση του Προέδρου της Βουλής θα μπορεί μόνον να συμπληρώνει τους κανονισμούς αυτούς, ως προς ειδικότερα θέματα ή θέματα με τεχνικό ή λεπτομερειακό χαρακτήρα.

·
- Η ενσωμάτωση των Ειδικών Κανονισμών στο Μέρος Β΄ του Κανονισμού της Βουλής συνεπάγεται μεταβολές στο
οργανόγραμμα των Υπηρεσιών. Εντάσσονται σ’ αυτό υφιστάμενες οργανικές μονάδες, σήμερα εκτός βασικού οργανωτικού σχήματος, χωρίς προφανή λόγο και δημιουργείται νέα Γενική Διεύθυνση, μόνο και μόνο για να αποτραπεί ο υδροκεφαλισμός μιας Γενικής Διεύθυνσης με οκτώ (8) Διευθύνσεις.

·
- Οι αλλαγές στο οργανόγραμμα και η αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών της Βουλής είναι οι ελάχιστες που επιβάλλει η
ίδια η ενσωμάτωση των Ειδικών Κανονισμών.

·
- Εισάγονται ρυθμίσεις για τη βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη των εργαζομένων, καθώς και την επιλογή
προϊσταμένων οργανικών μονάδων, με γνώμονα την αξιοκρατία και τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του Κοινοβουλίου, κατά προσαρμογή των ρυθμίσεων των ν. 4354/2015 και 4369/2016, λαμβάνοντας, δηλ. υπόψη και τις ιδιαιτερότητες της Βουλής. Διαφοροποίηση από τα προβλεπόμενα στον ν. 4369/2016 υπάρχει κυρίως: α) ως προς τη συγκρότηση των Επιτροπών που επιλέγουν τους προϊσταμένους οργανικών μονάδων (συμμετοχή Αντιπροέδρων της Βουλής, των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, του Προέδρου του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής, κ.α.), β) ως προς τη δυνατότητα άσκησης αίτησης θεραπείας κατά του πίνακα μοριοδότησης, πριν από τη διεξαγωγή της δομημένης συνέντευξης, διαδικασία που δεν προβλέπεται στον νόμο Βερναρδάκη, και
γ) ως προς τους μεταβατικούς συντελεστές βαρύτητας των κριτηρίων αξιολόγησης.

·
- Εισάγεται δυνατότητα δημιουργίας θέσης Ειδικού Θεματικού Γραμματέα της Βουλής, με τριετή θητεία, ο
οποίος θα έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες (π.χ. έργα στα κτίρια της Βουλής).

·
- Δημιουργείται στη Βουλή, Μονάδα Παρακολούθησης Διαδικασιών και Αναδιοργάνωσης Διοικητικών Λειτουργιών, η
οποία υπάγεται στον Γενικό Γραμματέα της Βουλής. Ανάλογες Υπηρεσίες, με διαφορετικές οργανωτικές δομές, λειτουργούν και σε αλλοδαπά Κοινοβούλια (λ.χ. το Internal Audit Directorate στον Καναδά, ή το Internal Audit Service,
στο Ηνωμένο Βασίλειο), αλλά και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (Internal Audit Unit που υπάγεται, μάλιστα, στον Γενικό Γραμματέα).

·
- Δημιουργείται Τμήμα Νομικής Υποστήριξης των Υπηρεσιών της Βουλής, που υπάγεται διοικητικά στον Γενικό
Γραμματέα της Βουλής. Το Τμήμα έχει συμβουλευτικό ρόλο και υποστηρίζει τις Υπηρεσίες της Βουλής, πλην της Επιστημονικής, επί νομικών ζητημάτων. Ικανοποιείται έτσι πάγια και εντεινόμενη ανάγκη των Υπηρεσιών.

·
- Ενδυναμώνεται το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους και εμπλουτίζονται οι αρμοδιότητές του, με την
προσθήκη, ιδίως, νέας αρμοδιότητας σύνταξης εκθέσεων επί του Προσχεδίου και του Σχεδίου του Προϋπολογισμού του Κράτους, τις οποίες το Γραφείο υποβάλλει στον Πρόεδρο της Βουλής, στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή του απολογισμού και του γενικού ισολογισμού του Κράτους και ελέγχου της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Κράτους και στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

·
- Διατυπώνεται, για πρώτη φορά στον Κανονισμό της Βουλής, γενικός κανόνας μετακινήσεων του προσωπικού,
με όρους διαφάνειας και γνώμονα τις ανάγκες των Υπηρεσιών και τα προσόντα των υπαλλήλων.

·
- Για την καθαριότητα στη Βουλή, εισάγεται δυνατότητα σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας ορισμένου
χρόνου, μερικής ή πλήρους απασχόλησης, ή μίσθωσης έργου απευθείας, με φυσικά πρόσωπα που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και είναι εγγεγραμμένα στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, καθώς και με γυναίκες που έχουν υποστηριχθεί ή υποστηρίζονται από φορείς και Υπηρεσίες για γυναίκες θύματα βίας.

Οι τροποποιήσεις στο κοινοβουλευτικό μέρος έχουν ως εξής:

ΙΙ. Μέρος Κοινοβουλευτικό

Άρθρο 55

Η προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 6 παρ. 2 του Κανονισμού της Βουλής στοχεύει, σε περίπτωση που δεν έχει πληρωθεί θέση Αντιπροέδρου, στην επιδίωξη πλήρωσής της, για λόγους που αφορούν τη βέλτιστη λειτουργία του Προεδρείου.

Επειδή ο συνολικός αριθμός των θέσεων Αντιπροέδρων ορίζεται σε επτά (7), είναι αναγκαίο, στην περίπτωση αυτή, να προστεθεί και η πέμπτη σε δύναμη Κοινοβουλευτική Ομάδα της Αντιπολίτευσης κ.ο.κ., μέχρις εκλογής Αντιπροέδρου,
μεταξύ αυτών από τις οποίες προέρχονται οι Αντιπρόεδροι της Βουλής.

Άρθρο 56

Προς διευκόλυνση της λειτουργίας της Διάσκεψης των Προέδρων, προτείνεται ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 70Α του Κανονισμού της Βουλής περί επιστολικής ψήφου, υπό τις προϋποθέσεις που θέτει η διάταξη αυτή. Του δικαιώματος χρήσης επιστολικής ψήφου μπορούν να κάνουν όσα από τα μέλη της Διάσκεψης των Προέδρων δεν έχουν αναπληρωτή. Η χρήση της επιστολικής ψήφου δεν είναι επιτρεπτή στις περιπτώσεις κατά τις οποίες λαμβάνεται απόφαση ή εκφράζεται γνώμη μετά από ακρόαση προσώπων, αν ο Βουλευτής που κάνει χρήση της επιστολικής ψήφου δεν έχει παραστεί σε αυτή.

Άρθρο 57

Η διαδικασία του άρθρου 110 του Κανονισμού της Βουλής, της οποίας η χρήση δεν είναι συχνή, μπορεί, τροποποιούμενη, να συμβάλλει, όταν αυτό επιβάλλεται από τις περιστάσεις, στη συζήτηση και ψήφιση νομοσχεδίων σε χρόνο βραχύτερο του χρόνου της τακτικής διαδικασίας, και οπωσδήποτε υπερβαίνοντα τον απαιτούμενο κατά τη διαδικασία του κατεπείγοντος.

Αυτό επιτυγχάνεται με τη δυνατότητα που παρέχεται να περατώνεται η συζήτηση στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή είτε σε ένα είτε σε δύο στάδια, χωρίς να μεσολαβεί διάστημα μεταξύ των δύο σταδίων, με ελάχιστο αριθμό συνεδριάσεων τρεις, και με μέγιστο αριθμό συνεδριάσεων τέσσερις. Η διαδικασία στη Διαρκή Επιτροπή διαρκεί, σε κάθε περίπτωση, δύο ημέρες.

Αμέσως μετά, το νομοσχέδιο ή η πρόταση νόμου εισάγεται κατά προτεραιότητα στην Ολομέλεια ή το Τμήμα διακοπής των εργασιών της Βουλής, και συζητείται και ψηφίζεται όπως ορίζεται στο ισχύον σήμερα άρθρο 110 του Κανονισμού της Βουλής.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η διαδικασία του επείγοντος περιέχει ικανό αριθμό συνεδριάσεων τόσο στη Διαρκή Επιτροπή όσο και στην Ολομέλεια ή το Τμήμα διακοπής των εργασιών της Βουλής, ώστε να καθίσταται δυνατή επαρκής συζήτηση
επί των νομοσχεδίων και προτάσεων νόμου σε χρόνο κατ’ ελάχιστον όριο τρεις και κατ’ ανώτατο όριο έξι ημέρες.