ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η πολιτική στον αστερισμό του Tik Tok

Η πολιτική στον αστερισμό του Tik Tok
ΑΠΕ/ΜΠΕ

Πριν από όχι και τόσο πολλά χρόνια ο κύριος δίαυλος επικοινωνίας των πολιτικών με τους πολίτες κατά τη διάρκεια μιας προεκλογικής εκστρατείας ήταν οι συνεντεύξεις σε πολιτικές εκπομπές ή σε εφημερίδες, ενώ η πιο «χαλαρή» πλευρά των πολιτικών έβγαινε κυρίως μέσω παραπολιτικών σχολίων, όπου οι πολιτικοί αρχηγοί μπορεί να ήταν πρωταγωνιστές, αλλά όχι δημιουργοί του περιεχομένου.

Τα social media μπορεί να μετρούν ήδη 15 χρόνια δυναμικής εισόδου στις ζωές πολιτών και πολιτικών, αλλά δεν έπαιξαν κυρίαρχο λόγο από την αρχή. Μέχρι και τις προηγούμενες εκλογές σχεδόν όλοι οι πολιτικοί είχαν ενεργούς λογαριασμούς στα κοινωνικά δίκτυα και προτιμούσαν το twitter ως πιο πολιτικό και ειδησεογραφικό μέσο. Οι αναρτήσεις τους ήταν μάλλον προβλέψιμες και τις περισσότερες φορές ήταν εμφανές ότι διαχειριστές ήταν συνεργάτες και όχι οι ίδιοι οι πολιτικοί. Οι περισσότεροι μετέφεραν το «ξύλινο» του πολιτικού λόγου στα κοινωνικά δίκτυα. Εν ολίγοις άλλαξαν μέσο, αλλά όχι τρόπο. Υπήρξαν φυσικά και εξαιρέσεις, όπως αυτή του Άδωνη Γεωργιάδη που έχει δηλώσει φανατικός του Twitter, το οποίο διαχειρίζεται ο ίδιος και όχι απλώς κάνει αναρτήσεις, αλλά μπαίνει σε διάλογο με τους χρήστες, που φτάνουν μέχρι και σε καυγάδες. Αλλά εν προκειμένω μιλάμε για ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία, για μία εξαίρεση και όχι για τον κανόνα.

Στου Tik tok την πόρτα

Οι εκλογές του 2023 πριν ακόμα προκηρυχθούν επισήμως σημαδεύτηκαν από μία κρίσιμη τομή για την προεκλογική περίοδο. Το Tik Tok έκανε tik tok στην πόρτα των πολιτικών και αυτοί την άνοιξαν διάπλατα. Ή για να ακριβολογούμε το μέσο είχε πάντα ανοιχτή την πόρτα, απλώς εκεί διέβλεψαν οι πολιτικοί ότι εκεί μπορούν να απευθυνθούν, με μεγαλύτερες πιθανότητες να πείσουν, με ένα κοινό που έχει χαλαρή σχέση με την πολιτική, απεχθάνεται τον συμβατικό λόγο, έχει καλή σχέση με το χιούμορ και ενίοτε με τον χαβαλέ.

Πώς όμως να μιλήσεις σε μία γλώσσα που δεν είναι δική σου, αλλά μία άλλης γενιάς. Πολιτικοί και επικοινωνιολόγοι είχαν την απάντηση. Μιλάς πάντα μπροστά στην κάμερα, πάντα σε κάποια χαλαρή, στιγμή, ομιλίες και συγκεντρώσεις λειτουργούν μόνο ως σφήνες στα βιντεάκια και όχι ως κύριο θέμα, η ενδυμασία δεν περιλαμβάνει γραβάτες ή ντύσιμο που θυμίζει στους νεότερους τον μπαμπά ή τον παππού τους. Και κυρίως πρέπει να υπάρχει διάθεση και ικανότητα του πολιτικού να τσαλακώσει την εικόνα του.

Το «μαγικό» πίσω κάθισμα

Το πρώτο βήμα σ’ αυτή την νέα επικοινωνιακή τακτική την έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης που άρχισε να ανεβάσει βίντεο, από το πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου, όπου μιλούσε για ένα χαριτωμένο περιστατικό, για ντολμαδάκια και όλα πάντα στο κλίμα πάντα της «παρέας». Στην συνέχεια ακολούθησαν βίντεο όπου ο πρωθυπουργός απαντά σε ερωτήσεις που του θέτουν νέοι από το δρόμο ώσπου φτάσαμε στο πολύ πρόσφατο Bad Hair Day, όπου ο πρόεδρος της ΝΔ διαλέγει ποια από τις φωτογραφίες του με το χειρότερο μαλλί είναι η αγαπημένη του.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δημιούργησε «σχολή» στο κόμμα του. Έτσι είδαμε τον Στέλιο Πέτσα στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου να χαϊδεύει τον σκύλο του ή την Ντόρα Μπακογιάννη να παρουσιάζεται ως η «η πιο trendy γιαγιά του Tik Tok» και να κερνάει σοκολατάκια.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας ήταν μάλλον αδύναντο μείνει έξω από το παιχνίδι. Αν και διέθετε λογαριασμό στο Tik Tok εκεί έβρισκε κανείς μόνο αποσπάσματα από τις ομιλίες του. Ώσπου ήρθε η απάντηση Τσίπρα στη βροχή αναρτήσεων του Μητσοτάκη με βίντεο επίσης από το αυτοκίνητο (αυτή τη φορά από τη θέση του συνοδηγού), όπου ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ «τρολάρει» τον αντίπαλο του με συνθήματα του τύπου «Καλύτερα σφηνάκι, παρά τον Μητσοτάκη».

Τα social media προκαλούν εθισμό, λένε οι επιστήμονες, πόσο μάλλον αν απ’ αυτά προσδοκάς να σε φέρουν κοντά σε έναν κόσμο που τον θεωρείς εν δυνάμει ψηφοφόρους σου. Και αυτός ο εθισμός στην «χαλαρή» επικοινωνιακή στρατηγική μέσω του Tik Tok θα ενταθεί μέχρι τις κάλπες. Και ίσως – ποιος ξέρει- στις επόμενες εκλογές τη δήλωση του νικητή των εκλογών να την δούμε μέσα από ανάρτηση στο Tik Tok. Μπορεί να ακούγεται τραβηγμένο ως πρόβλεψη, αλλά αλήθεια ποιος πίστευε πριν από 15 χρόνια ότι ο πρωθυπουργός της χώρας θα ανεβάζει βιντεάκια μιλώντας για το αχτένιστο κεφάλι του;