Νέος ρόλος για τα ελληνικά F-16 Block 30 - Οι «Κεραυνοί» σε ρόλο «δασκάλου»
Ανανεώθηκε:
Σχέδιο για την περεταίρω αξιοποίηση των μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block 30 επεξεργάζεται το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και μάλιστα με άμεση εφαρμογή.
Στόχος της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας είναι οι «Κεραυνοί» να αποκτήσουν και δεύτερη αποστολή, και εκτός από την αναχαίτιση να αναλάβουν ρόλο «δασκάλου» για τους νέους χειριστές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η 330 Πολεμική Μοίρα «Κεραυνός» θα γίνει το νέο «φυτώριο» για τους Έλληνες αεροπόρους αφού θα εξοπλίζει με τα μαχητικά της το Σμήνος Μετεκπαίδευσης (ΣΜΕΤ) που θα λειτουργεί στην 111 Πτέρυγα Μάχης της Αγχιάλου. Η κίνηση αυτή έρχεται να ελαφρύνει τις Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας από το έργο της ένταξης των νέων πιλότων στον συγκεκριμένο τύπο μαχητικού.
Σε ρόλο εκπαιδευτή
Μέχρι τώρα, ΣΜΕΤ λειτουργούσε σε κάθε Πτέρυγα Μάχης με αποτέλεσμα, σε πολλές περιπτώσεις, οι ιπτάμενοι να μεταπηδούν από το απαρχαιωμένο Τ-2 στα σύγχρονα F-16 Block 52+ adv ή στα Block 50. Καθώς όμως, η Πολεμική Αεροπορία περνάει σε δύο βασικούς τύπους αναβαθμισμένων F-16, Viper και Block 50M, το Αεροπορικό Επιτελείο σχεδιάζει την πιο ομαλή εισαγωγή στο μαχητικό, ώστε οι νέοι ανθυποσμηναγοί να εκπαιδευτούν στις βασικές αρχές πτήσης και λειτουργίας του F-16 με τα παλαιότερης τεχνολογίας F-16 Block 30.
Άλλωστε, έμπειροι χειριστές επισημαίνουν τη δυσκολία προσαρμογής στα Viper και Block 50M, ακόμη και για ιπτάμενους που γνωρίζουν καλά τον τύπο, πόσο μάλλον για νέους αεροπόρους οι οποίοι θα πρέπει να διαχειριστούν έναν τεράστιο όγκο δεδομένων εκτός από το να μάθουν να πετούν το F-16.
Και στην «αιχμή» της αναχαίτισης
Φυσικά, τα μαχητικά της 330 Πολεμικής Μοίρας δεν θα λείψουν από την αναχαίτιση, αφού ό,τι υπολείπονται σε ραντάρ και αισθητήρες το αναπληρώνουν χάρη στα μοναδικά πτητικά τους χαρακτηριστικά και την εντυπωσιακή ευελιξία τους, η οποία μαζί με το ταλέντο των Ελλήνων χειριστών, τα τοποθετούν μονίμως στην 6η ώρα των τουρκικών αεροσκαφών.
Η Μοίρα διαθέτει 32 F-16 Block 30, τα οποία θα μοιράζονται στο ΣΜΕΤ, στις Σμηναρχίες Μάχης των νησιών αλλά και στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας. Οι υπηρεσίες τους άλλωστε, είναι πολύτιμες ενώ παρά τα χρόνια τους, τα πρώτα συμπληρώνουν 33 έτη στους ελληνικούς ουρανούς, δεν βρίσκονται ούτε στο μισό του επιχειρησιακού τους βίου και έχουν ακόμη πολλά να προσφέρουν στην ελληνική αποτροπή.
Η 330 διατηρεί ταυτόχρονα και εντυπωσιακές διαθεσιμότητες που αγγίζουν ακόμη και το 90% του Στόλου της, γεγονός που αποτελεί εγγύηση ότι τα F-16 Block 30 θα παραμείνουν για πολλά χρόνια ακόμη στους ουρανούς του Αιγαίου.
Νέοι «κουρσάροι;»
Στο τραπέζι πάντως, έχει πέσει και η πρόταση μετατροπής των Block 30 στα Α-7 του σήμερα, με τη Μοίρα να αναλαμβάνει ξεκάθαρο ρόλο Διώξεως Βομβαρδισμού. Για να καταστεί αυτό εφικτό όμως, απαιτούνται παρεμβάσεις, έστω και περιορισμένες, ώστε τα αεροσκάφη να μπορούν να φέρουν περισσότερα όπλα και ατρακτίδιο στόχευσης.
Προς το παρόν βέβαια, τα «ανοιχτά» προγράμματα της Πολεμικής Αεροπορίας, με την αναβάθμιση των F-16, την αγορά των Rafale και μελλοντικά την πρόσκτηση F-35, δεν αφήνει πολλά οικονομικά περιθώρια για την μετατροπή της 330 σε Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού.