ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οικονόμου για νομοσχέδιο παρακολουθήσεων: Πλήρες, συνεκτικό -Δίνει απάντηση σε σειρά από στρεβλώσεις

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου INTIME / ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ ΙΣΜΗΝΗ

Στο νομοσχέδιο «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών» που τέθηκε σε διαβούλευση επικεντρώθηκε η σημερινή ενημέρωση από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου, αλλά και οι ερωτήσεις των πολιτικών συντακτών.

«Υπάρχουν μια σειρά από διαχρονικές αδυναμίες και κενά που οδήγησαν σε προβλήματα και αρρυθμίες. Η κυβέρνηση ανέλαβε πρωτοβουλίες και απέδωσε σημαντικές ευθύνες», ανέφερε αρχικά ο κ. Οικονόμου και συνέχισε λέγοντας:

«Δεν κλείνουμε τα μάτια στα προβλήματα, δεν αναλωνόμαστε σε κραυγές. Καλύπτουμε πολλά κενά που εντοπίστηκαν και δεν προβλέπονταν στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο».

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Οικονόμου, πρόκειται για ένα «Πλήρες, συνεκτικό νομοσχέδιο που δίνει απάντηση σε μια σειρά από στρεβλώσεις».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις επτά βασικότερες καινοτομίες του νομοσχεδίου, οι οποίες είναι οι εξής:

  • Συγκροτείται εντός της ΕΥΠ Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου η οποία θα έρευνα ζητήματα διαφθοράς και παράβασης καθήκοντος μέσα στην υπηρεσία.
  • Διοικητής της ΕΥΠ μπορεί να ορίζεται μόνο διπλωμάτης ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός και υποδιοικητές μόνο δημόσιοι λειτουργοί. Αποκλείονται ιδιώτες από τις θέσεις αυτές.
  • Προσδιορίζεται η έννοια της εθνικής ασφάλειας στη βάση της οποίας μπορεί να ζητηθεί η άρση απορρήτου. Με τον τρόπο αυτό οροθετείται η δράση των φορέων του Δημοσίου που επικαλούνται εθνική ασφάλεια.
  • Καθιερώνεται ειδική διαδικασία για την άρση απορρήτου των πολιτικών προσώπων με αυστηρά φίλτρα που καθιστούν εξαιρετικά δυσχερή την άρση. Το αίτημα μπορεί να υποβάλει η ΕΥΠ μόνο για άμεση και εξαιρετικά πιθανή διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας, με την άδεια του προέδρου της Βουλής και τη συμφωνία δύο εισαγγελέων.
  • Απαγορεύεται με ποινή φυλάκισης η κατοχή ή εμπορία κακόβουλου λογισμικού χωρίς να απαιτείται η συνδρομή οποιασδήποτε άλλης προϋπόθεσης. Επιπλέον αναβαθμίζεται σε κακούργημα με ποινή φυλάκισης έως 10 χρόνια η χρήση των λογισμικών αυτών.
  • Οποιοσδήποτε μπορεί να λαμβάνει γνώση ότι έχει γίνει άρση του απορρήτου του τηλεφώνου του για λόγους εθνικής ασφάλειας μετά από παρέλευση τριών ετών από τη λήξη της άρσης.
  • Τυποποιείται η διαδικασία για την καταστροφή αρχείων που αφορούν άρση απορρήτου. Για μεν το περιεχόμενο που προέκυψε από την άρση απορρήτου προβλέπεται καταστροφή μετά παρέλευση εξαμήνου, για δε το φάκελο της υπηρεσίας με τα στοιχεία που τεκμηρίωσαν το αίτημα της άρσης απορρήτου προβλέπεται καταστροφή μετά από 10 χρόνια. Σήμερα ο νόμος δεν προβλέπει χρονικό ή άλλο προσδιορισμό για την καταστροφή των αρχείων.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο με το νόμο επιτυγχάνονται τρεις στόχοι:

  • Πρώτον, με γρήγορα αντανακλαστικά θεραπεύονται παθολογίες και δυσλειτουργίες που διαπιστώθηκαν.
  • Δεύτερον, καθιερώνονται διαδικασίες και πλαίσιο λειτουργίας που περιορίζουν τη διακριτική ευχέρεια την οποίαν είχαν τα όργανα που εμπλέκονταν στη διαδικασία άρσης απορρήτου.
  • Τρίτον, δημιουργείται το πιο σύγχρονο και συνεκτικό πλαίσιο μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα σχετικά θέματα, δεδομένου μάλιστα ότι παρότι ανάλογα ζητήματα προέκυψαν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μόνο στην Ελλάδα έρχεται άμεσα νομοθετική παρέμβαση.

Για να γίνουν κατανοητά αυτά επεσήμανε επιπλέον ότι από δω και πέρα:

-Νόμιμη άρση απορρήτου επικοινωνιών μπορεί να γίνει για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων με απόφαση δικαστικής Αρχής.

-Ορίζεται η εθνική ασφάλεια. Έως σήμερα δεν υφίσταται στον νόμο ορισμός.

-Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία άρσης για λόγους εθνικής ασφάλειας προβλέπεται: Αίτηση της ΕΥΠ ή της Αντιτρομοκρατικής, κρίση εσωτερικού εισαγγελέα στην οικεία υπηρεσία και απόφαση αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Το δεύτερο εισαγγελικό φίλτρο προστέθηκε με την ΠΝΠ της 9/8/2022 που ουσιαστικά επανέφερε διάταξη που είχε καταργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018».

Ειδικά για τα πολιτικά πρόσωπα που ως σήμερα δεν υφίσταται καμία διαδικασία, υπάρχουν πρόσθετες προβλέψεις. Αποδείχθηκε ότι θα πρέπει να υπάρχουν επιπρόσθετες ασφαλιστικές δικλείδες. Τίθεται με το νομοσχέδιο ένα τριπλό φίλτρο εγγυήσεων:

α) τη διαδικασία κινεί μόνο η ΕΥΠ,

β) θα πρέπει να δώσει άδεια ο Πρόεδρος της Βουλής πριν από την διπλή εισαγγελική κρίση και

γ) το αίτημα για την άρση οφείλει να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας».

Όπως είπε ο κ. Οικονόμου επιπλέον «το πρόσωπο στο οποίο έγινε άρση απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας μπορεί να ενημερώνεται εκ των υστέρων. Έως το 2021, ήταν δυνατόν να ενημερώνεται μόνο εφόσον δεν υφίστατο διακύβευση του σκοπού για τον οποίο διατάχθηκε η άρση. Έκτοτε δεν ήταν δυνατή η ενημέρωση όταν επρόκειτο για λόγους εθνικής ασφάλειας (ήταν όμως δυνατή για άρσεις προς διακρίβωση εγκλημάτων). Το ζήτημα αυτό είναι εξαιρετικά σύνθετο διότι πρέπει να συνυπολογίζονται αφενός δικαιώματα αλλά και η αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας όταν πρόκειται για υψηλού επιπέδου κινδύνους.

Με το νομοσχέδιο προτείνεται η ενημέρωση υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση και μετά την πάροδο 3 ετών από την παύση της. Την ίδια πρακτική ακολουθούν και πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Κι αυτό προκειμένου να υπάρχει εύλογη απόσταση από γεγονότα υψίστης εθνικής ασφαλείας (όπως π.χ. τα γεγονότα του Έβρου και η κατασκοπεία της Ρόδου). Την ενημέρωση αποφασίζει τριμελές όργανο που απαρτίζεται από τον αρμόδιο εισαγγελέα, τον διοικητή της ΕΥΠ ή τον διευθυντή της ΔΑΕΕΒ και τον πρόεδρο της ΑΔΑΕ».

Κακόβουλα λογισμικά

Αναφέρθηκε επίσης στις απαγορεύσεις που θεσπίζονται στην κατοχή, εμπορία και διάθεση και χρήση κακόβουλων λογισμικών. «Έως το 2019 η παράνομη υποκλοπή ήταν κακούργημα και τιμωρείτο με κάθειρξη έως 10 έτη, ενώ η κατοχή και εμπορία παράνομων λογισμικών ήταν πλημμέλημα και τιμωρείτο με φυλάκιση έως 2 έτη. Λίγες μέρες πριν τη διάλυση της Βουλής το 2019 και ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ γνώριζε την ύπαρξη στην Ελλάδα παράνομων λογισμικών, άλλαξε ακατανόητα ο Ποινικός Κώδικας με αποτέλεσμα η μεν υποκλοπή να τιμωρείται με φυλάκιση από 10 μέρες έως 5 έτη, η δε κατοχή και εμπορία κακόβουλων λογισμικών να αποποινικοποιηθεί εντελώς. Με τις προτεινόμενες διατάξεις επανέρχεται ως είχε το κακούργημα για τη χρήση παράνομων λογισμικών και συσκευών και το πλημμέλημα της εμπορίας και κατοχής με ποινή 1-5 έτη».

Στο σημείο αυτό ο κ. Οικονόμου τόνισε: «Επειδή η αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι απαγορεύσεις για κατοχή και εμπορία κακόβουλων λογισμικών υπάρχουν ήδη, για παραβίαση απορρήτου ιδιωτικών επικοινωνιών, το άρθρο 292Α δεν έχει σχέση με τη διάταξη που φέρνουμε. Ανήκει στο κεφάλαιο «Εγκλήματα κατά τηλεπικοινωνιών» του ΠΚ και αναφέρεται σε πρόσβαση σε σύνδεση ή σε δίκτυο με τρόπο που θέτει σε συστημικό κίνδυνο τη φυσική ασφάλεια του δικτύου τηλεφωνικών επικοινωνιών. Η διάταξη του νέου νομοσχεδίου για τα κακόβουλα λογισμικά ανήκει στο κεφάλαιο «Προσβολές ατομικού απορρήτου και επικοινωνίας» και αφορά κάθε λογισμικό ή συσκευή που παρεμβαίνει σε ιδιωτικές επικοινωνίες. Συνεπώς οι δύο διατάξεις έχουν διαφορετικό σκοπό. Για τον λόγο αυτό εξάλλου οι δύο διαφορετικές αυτές διατάξεις συνυπάρχουν εδώ και πολύ καιρό στον Ποινικό Κώδικα. Αυτό το οποίο προτείνεται με το νομοσχέδιο είναι να επανέλθει με αυστηρότερο περιεχόμενο η διάταξη που κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ και αφορά την εμπορία, διάθεση και κατοχή λογισμικών παρακολούθησης ατομικών επικοινωνιών».

Διοίκηση της ΕΥΠ

Στη συνέχεια, αναφορικά με τη διοίκηση της ΕΥΠ ο κ. Οικονόμου είπε: «Έως σήμερα ο Διοικητής και οι Υποδιοικητές της ΕΥΠ μπορεί να προέρχονται από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, Διοικητής ορίζεται πρόσωπο προερχόμενο από το διπλωματικό Σώμα ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός. Υποδιοικητές μπορεί να είναι κάποιοι από τους ανωτέρω και υπάλληλοι και λειτουργοί του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα. Ο αριθμός των Υποδιοικητών περιορίζεται από τρεις που είναι σήμερα σε δύο».

Αναφορικά με τη βελτίωση του επιπέδου κυβερνοασφάλειας στη χώρα είπε ότι συστήνεται Επιτροπή Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας μεταξύ:

α) της Γενικής Διεύθυνσης Κυβερνοασφάλειας της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,

β) της Διεύθυνσης Κυβερνοάμυνας του ΓΕΕΘΑ,

γ) της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου της ΕΥΠ και

δ) της Ελληνικής Αστυνομίας».

Υπογράμμισε εν κατακλείδι ότι στην Ελλάδα υπάρχουν δύο διαφορετικές σχολές πολιτικής. Η μία επενδύει στη μελέτη των δεδομένων, εντοπίζει και αναγνωρίζει λάθη και διαχρονικές αδυναμίες, σχεδιάζει πολιτικές με όραμα για να λύσει τα προβλήματα των πολιτών και πραγματώνει τις πολιτικές αυτές με επαγγελματισμό, συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και ενσυναίσθηση. «Η άλλη σχολή πολιτικής είναι αυτή που αδιαφορεί για την πραγματικότητα, που δεν παράγει αποτελέσματα, που ασκείται με ψέματα, που αρκείται στο κουτσομπολιό, που μοναδικός της σκοπός είναι η διαβολή των πολιτικών της αντιπάλων». Είναι όπως είπε η σχολή που θέλει να βυθίσει την Ελλάδα στην αστάθεια και να την καταστήσει ξανά χώρα παρία στην ΕΕ, όπως είχε γίνει την περίοδο διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Έκλεισε την εισαγωγική τοποθέτησή του με αναφορά στο νομοσχέδιο για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας και την ενίσχυση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το νομοσχέδιο αναφορικά με τις παρακολουθήσεις, ο Γιάννης Οικονόμου σημείωσε πως «Δεν υπήρχε ούτε στο προηγούμενο νομοσχέδιο πρόβλεψη να ενημερώνεται κάποιος για ποιους λόγους εθνικής ασφάλειας παρακολουθείτο και δεν προβλέπεται και τώρα. Ενημερώνεται ότι παρακολουθείτο για κάποιο χρονικό διάστημα», είπε μεταξύ άλλων.

Ερωτηθείς σε τι έγκειται το τρίμηνο, κάτι στο οποίο αντιδρά και ο ΣΥΡΙΖΑ και αν υπάρχει πρόθεση για αλλαγή, ο κ. Οικονόμου σημείωσε: «Δεν υπάρχει καμία πρόθεση συγκάλυψης, αντίθετα υπάρχει πολύ σαφής οδικός χάρτης».

Ερωτηθείς σχετικά με το διπλωματικό επεισόδιο με τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια στο ταξίδι του στη Λιβύη, ο κ. Οικονόμου σημείωσε πως «έχει εκδοθεί ανακοίνωση του ΥΠΕΞ στην οποία και σας παραπέμπω», χωρίς να κάνει κάποιο παραπάνω σχόλιο.

Καλάθι του νοικοκυριού

Στην αρχή της ενημέρωσης ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναφέρθηκε στο καλάθι του νοικοκυριού. Όπως είπε, υπάρχει «μείωση τιμών για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα».

Από το σύνολο 816 προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού που είναι απολύτως συγκρίσιμα σε ένα ποσοστό 22% η τιμή μειώθηκε, στο 69% η τιμή παραμένει σταθερή και μόλις σε ένα ποσοστό περίπου 9% η τιμή αυξήθηκε ελαφρά σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, είπε.

«Το συνολικό κόστος είναι αισθητά πιο μειωμένο στις αλυσίδες κατά 11,3%» είπε και πρόσθεσε πως «Δουλεύει αποτελεσματικότερα και ο ανταγωνισμός και στα υπόλοιπα προϊόντα εκτός καλαθιού».

Ανέφερε επίσης ότι σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΚΑ όποιος επιλέγει να αγοράσει προϊόντα από το «καλάθι» μπορεί να γλιτώσει έως και 12% την εβδομάδα ενώ 4 στους 10 καταναλωτές έχουν ήδη αγοράσει προϊόντα από το «καλάθι».

Επέτειος του Πολυτεχνείου

«Η εξέγερση του Πολυτεχνείου είναι το κορυφαίο σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα στον οποίο πρωτοστάτησε η ελληνική νεολαία με αιτήματα διαχρονικά», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου ξεκινώντας την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. «Ο ελληνικός λαός έχει από τα πανάρχαια χρόνια δείξει ότι δεν συμβιβάζεται με καθεστώτα ανελεύθερα και τυραννικά. Αυτή είναι μια από τις σημαντικότερες παρακαταθήκες του ελληνισμού και σ' αυτήν πρέπει να επικεντρώσουμε. Τα ιστορικά ορόσημα όπως αυτό της εξέγερσης του Πολυτεχνείου εξυπηρετούν έναν σημαντικό πολιτικό ρόλο καθώς έχουν θεσπιστεί για να φωτίζουν, για να ενώνουν και για να εμπνέουν. Είναι κάτι πολύ περισσότερο από γεγονότα. Είναι σύμβολα. Και έτσι πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής με την ιστορικότητα και τη διορατικότητα που τον διέκρινε όρισε τις πρώτες εκλογές της 3ης Ελληνικής Δημοκρατίας δηλαδή την τελική πράξη αποκατάστασης της Δημοκρατίας στις 17 Νοεμβρίου του 1974 συνδέοντας στην ουσία τα δυο αυτά γεγονότα».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης