ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Υπ. Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Η ΚΥΑ που επικαλείται το ΠΑΣΟΚ δεν αφορά την ΕΥΠ

Υπ. Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Η ΚΥΑ που επικαλείται το ΠΑΣΟΚ δεν αφορά την ΕΥΠ
«Η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τις διατάξεις του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητές μας» αναφέρουν σε κοινή τους ανακοίνωση τα δύο υπουργεία ΙΝΤΙΜΕ/ ΚΑΠΑΝΤΑΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (Φωτογραφία αρχείου)

Απάντηση στην ερώτηση του ΠΑΣΟΚ για την «καθυστέρηση» δημιουργίας ηλεκτρονικού αρχείου παρακολουθήσεων δίνουν τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν σε κοινή τους δήλωση, «η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που επικαλείται το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, δεν αφορά στην ΕΥΠ, όπως απολύτως λανθασμένα αναφέρεται, αλλά σε εισαγγελικές διατάξεις που εκδίδονται από εισαγγελικούς λειτουργούς των κατά τόπους αρμοδίων δικαστηρίων της χώρας, πλην του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ».

«Αυτό καθίσταται σαφές από τις προβλέψεις της σχετικής νομοθεσίας, και συγκεκριμένα από το άρθρο 5 του ν. 2225/1994 (Α’ 121), όπως έχει τροποποιηθεί από την παρούσα Κυβέρνηση με τα άρθρα 37 παρ. 1 του ν. 4786/2021 (Α’ 43/23.3.2021) και 66 παρ. 1 του ν. 4871/2021 (Α’ 246/10.12.2021)» αναφέρουν.

Πιο συγκεκριμένα τα δύο υπουργεία παραθέτουν τα εξής:

  1. Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994, μέχρι τον Μάρτιο του 2021, προβλεπόταν ότι η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου παραδιδόταν, μεταξύ των άλλων, στην ΑΔΑΕ μέσα σε κλειστό φάκελο.

Η διαδικασία αυτή άλλαξε με πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης, και συγκεκριμένα, με το άρθρο 37 του ν. 4786/2021, (Α΄43/23.3.2021), προβλέφθηκε για πρώτη φορά ότι η διάταξη του αρμόδιου εισαγγελέα θα παραδίδεται πλέον με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα.

  1. Επίσης, με την ανωτέρω διάταξη προβλέφθηκε ότι με κοινή απόφαση των υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη θέση σε εφαρμογή και λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος ως προς την παράδοση της διάταξης από τα κατά τόπους αρμόδια Συμβούλια Εφετών ή Πλημμελειοδικών και από τους αρμόδιους εισαγγελικούς λειτουργούς των δικαστηρίων όλης της χώρας με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα και προς την ΑΔΑΕ. Αυτή η διαδικασία είναι διακριτή εκείνης που αφορά στην ΕΥΠ.

Το σύστημα αυτό αλλά και η ανωτέρω ΚΥΑ είναι σε διαδικασία οριστικοποίησης των τεχνικών λεπτομερειών με τους αρμόδιους εισαγγελικούς λειτουργούς και θα έχει ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Εδώ να σημειωθεί πως κάθε πληροφοριακό σύστημα έχει ως προαπαιτούμενα την ανάλυση απαιτήσεων, τον σχετικό σχεδιασμό, την ανάπτυξη κώδικα, την πιλοτική εφαρμογή και τέλος την παραγωγική λειτουργία. Λόγω της σοβαρότητας της διακινούμενης πληροφορίας στο εν λόγω σύστημα αλλά και του μεγάλου αριθμού των εισαγγελικών λειτουργών και εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων που θα έχουν πρόσβαση σε αυτό, όλα τα παραπάνω βήματα γίνονται με αυξημένη προσοχή και επιμέλεια.

  1. Σε ό,τι αφορά στη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τις διατάξεις του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, πρέπει να σημειώσουμε πως πρόκειται για διαφορετικό σύστημα, το οποίο δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Συγκεκριμένα, στις περιπτώσεις έκδοσης διάταξης του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, έχει προβλεφθεί με το ν. 4871/2021 (Α’ 246/10.12.2021) η δημιουργία ξεχωριστής ηλεκτρονικής πλατφόρμας παράδοσης της διάταξης, κατόπιν απόφασης του Διοικητή της ΕΥΠ και με την οποία καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη θέση σε εφαρμογή και λειτουργία της. Η εν λόγω πλατφόρμα έχει δρομολογηθεί στο πλαίσιο της συνεργασίας της ΕΥΠ με την ΑΔΑΕ.

Συμπερασματικά, για θέματα ιδιαίτερης σημασίας ως προς τη διαφάνεια και τη δημοκρατική νομιμότητα είναι σημαντικό να προηγείται από την πλευρά της αντιπολίτευσης η υπεύθυνη και προσεκτική εξέταση ενός θέματος πριν την κατασκευή «εύλογων ερωτημάτων». Διότι αλλιώς τα ερωτήματα καθίστανται απλώς έωλα.

ΠΑΣΟΚ: Ερώτηση για την «καθυστέρηση» δημιουργίας ηλεκτρονικού αρχείου παρακολουθήσεων

Στη Βουλή φέρνει το ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής το ζήτημα του ηλεκτρονικού αρχείου παρακολουθήσεων, κάνοντας λόγο για «ανυπαρξία ηλεκτρονικού αρχείου διατάξεων» για τις παρακολουθήσεις στην Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών.

Με ερώτηση προς τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη και τον υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα, στελέχη του κόμματος επισημαίνουν δημοσιογραφικά ρεπορτάζ σύμφωνα με τα οποία η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) στο πλαίσιο της έρευνας της απευθύνθηκε στον πάροχο κινητής τηλεφωνίας με τον οποίο είναι συμβεβλημένο το κινητό του κ. Ανδρουλάκη για να ελέγξει την ύπαρξη διάταξης για παρακολούθηση του από το σύστημα «νόμιμης συνακρόασης της ΕΥΠ» δεδομένου ότι η ΑΔΑΕ τηρεί χειρόγραφο αρχείο, συνεπώς είναι αδύνατον να ανατρέξει έγκαιρα σε αυτό.

Όπως επισημαίνει το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ: «Η Αρχή κατά τις ίδιες δημοσιογραφικές πληροφορίες, είχε αποφασίσει τη δημιουργία και τήρηση ηλεκτρονικού αρχείου των διατάξεων παρακολούθησης, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει προχωρήσει, αφού εκκρεμεί ΚΥΑ την οποία θα έπρεπε να συνυπογράψει ο αρμόδιος Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κ. Πιερρρακάκης».

Ακολουθεί η ερώτηση:

«Προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κ. Πιερρακάκη

Προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης, κ. Κ. Τσιάρα

Θέμα: «Η ανυπαρξία ηλεκτρονικού αρχείου διατάξεων για παρακολουθήσεις από την Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών οδηγεί το κράτος δικαίου της χώρας σε διασυρμό»

Στο πλαίσιο όσων έχουν βγει στο φως αναφορικά με την παρακολούθηση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ν. Ανδρουλάκη, έγινε γνωστό ότι κατόπιν συνεδρίασης της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) και σύστασης σχετικής επιτροπής, η Αρχή απευθύνθηκε στον πάροχο κινητής τηλεφωνίας με τον οποίο είναι συμβεβλημένο το κινητό του κ. Ανδρουλάκη για να ελέγξει την ύπαρξη διάταξης για παρακολούθησή του από το σύστημα «νόμιμης συνακρόασης».

Προκύπτει το πολύ εύλογο ερώτημα «γιατί η ΑΔΑΕ απευθύνθηκε στον πάροχο για να συλλέξει στοιχεία. Δεν έχει δικό της αρχείο με τις διατάξεις που παίρνει από τις υπηρεσίες ασφαλείας;»

Η απάντηση, σύμφωνα με πληροφορίες δημοσιογράφων που ερευνούν την υπόθεση, είναι ότι το αρχείο που έχει στα χέρια της η Αρχή είναι χειρόγραφο, κατά συνέπεια είναι και αμφιβόλου εγκυρότητας, με συνέπεια την αδυναμία της ουσιαστικής και αξιόπιστης παρακολούθησης των περιπτώσεων ύπαρξης διάταξης.

Δεδομένων των παραπάνω, ο έλεγχος για τα πρόσωπα που παρακολουθούνται επαφίεται στους παρόχους, την ΕΥΠ ή την αστυνομία, μια πρακτική που απέχει πολύ από τις πρακτικές που αντιστοιχούν σε ένα υπεύθυνο κράτος και αξιόπιστους θεσμούς.

Ενδιαφέρον μάλιστα παρουσιάζει το γεγονός πως η αρμόδια Αρχή είχε πάρει απόφαση τη δημιουργία και τήρηση ηλεκτρονικού αρχείου των διατάξεων, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει προχωρήσει, εξαιτίας μιας ΚΥΑ που εκκρεμεί και την οποία, όπως πληροφορούμαστε, θα έπρεπε να είχε συνυπογράψει ο αρμόδιος Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κ. Πιερρρακάκης.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:

Γιατί δεν έχει προχωρήσει η δημιουργία και τήρηση του ηλεκτρονικού αρχείου, που θα διασφάλιζε τη διαφάνεια, θα διευκόλυνε τη διερεύνηση των υποθέσεων και θα προστάτευε δημόσια πρόσωπα και πολίτες από την κρατική αυθαιρεσία;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Μιχάλης Κατρίνης

Ευαγγελία Λιακούλη

Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

Χαράλαμπος Καστανίδης

Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης

Ιλχάν Αχμέτ

Κωνσταντίνα Γιαννακοπούλου».