ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ενεργειακό «πόκερ» Πούτιν: Φυσικό αέριο με το σταγονόμετρο από τον Nord Stream 1

6 Σεπτεμβρίου 2011: Εγκαινιάζεται ο αγωγός φυσικού αερίου Nord Stream. Από την Τετάρτη θα λειτουργεί στο 20% της δυναμικότητάς του κατ' εντολή Πούτιν. Photo by Sasha Mordovets/Getty Image

Την απειλή της πλήρους διακοπής της εφοδιασμού της Ευρώπης με φυσικό αέριο συντηρεί η Ρωσία σε μία μακρά παρτίδα ενεργειακού «πόκερ» που θέτει την Ευρωπαϊκή Ένωση ενώπιον πρωτόγνωρων προκλήσεων. Μπροστά στη νέα πραγματικότητα, οι «27» συμφώνησαν επί συμβιβαστικού σχεδίου για την ενεργειακή ασφάλεια, ενόσω η Μόσχα εντείνει το «μαρτύριο της σταγόνας» μειώνοντας πλέον τη ροή φυσικού αερίου από τον αγωγό Nord Stream 1 στο 20% της δυναμικότητάς του.

Την ίδια στιγμή, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η κυβένηση Μπάιντεν βρίσκεται εξίσου υπ' ατμόν, με Αμερικανούς αξιωματούχους να δηλώνουν πως η περαιτέρω μείωση της τροφοδοσίας της Ευρώπης από τον Nord Stream 1 έρχεται να «επιβεβαιώσει τους χειρότερους φόβους», και τον πρόεδρο των ΗΠΑ να στέλνει για διαβουλεύσεις σε Παρίσι και Βρυξέλλες τον ειδικό συντονιστή Άμος Χόκσταϊν.

Σε συνέχεια του «θρίλερ» με την επανεκκίνηση του Nord Stream 1 κατόπιν των δεκαήμερων εργασιών συντήρησης, ο ενεργειακός κολοσσός της Gazprom έχει ανακοινώσει ότι άλλη μία τουρμπίνα του αγωγού τίθεται εκτός λειτουργίας και η ροή του φυσικού αερίου -ήδη μειωμένη στο 40% της δυναμικότητας του αγωγού- θα περικοπεί περαιτέρω κατά το ήμισυ από αύριο, Τετάρτη -ήτοι στο 20%.

Η ημερήσια παραγωγική ικανότητα θα μειωθεί στα 33 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου -μόλις στο ήμισυ της τρέχουσας τροφοδοσίας.

Η πλήρης δυναμικότητα του αγωγού Nord Stream ξεπερνά τα 160 κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ημερησίως.

Η Gazprom είχε ήδη μειώσει από τον περασμένο μήνα, και πριν από τις εργασίες συντήρησης του Nord Stream 1, κατά 40% τις παραδόσεις φυσικού αερίου, επικαλούμενη καθυστερήσεις στην επιστροφή της επίμαχης τουρμπίνας της Siemens Energy που εστάλη για επισκευή στον Καναδά -γεγονός που έχει καταγγελθεί ως προσχηματικό από το Βερολίνο.

Η Κομισιόν σταθερά κατηγορεί τη Μόσχα για ενεργειακό εκβιασμό, και η Γερμανία σταθερά αποκρούει το επιχείρημα της Ρωσίας ότι η τουρμπίνα είναι ο λόγος για τη μείωση στις προμήθειες μέσω του Nord Stream 1 και επισημαίνει ότι ο στρόβιλος επρόκειτο ούτως ή άλλως να τεθεί σε χρήση μετά τον Σεπτέμβριο -κατηγορώντας τη Μόσχα ότι χρησιμοποιεί τις ροές αερίου ως πολιτικό όπλο.

Ως προς τη νέα τουρμπίνα, που τίθεται τώρα εκτός λειτουργίας, η Μόσχα επικαλείται την «τεχνική κατάσταση του κινητήρα». Η ίδια η Siemens Energy έχει υπογραμμίσει από πλευράς της ότι δεν υπάρχει «κανένας συσχετισμός μεταξύ της τουρμπίνας [που ήδη επισκευάστηκε και βρίσκεται στη Γερμανία] και των περικοπών στη ροή φυσικού αερίου που έχουν ήδη γίνει ή εξαγγελθεί».

Δημοσίως, η Ρωσία επιμένει πως αυτές καθαυτές οι ευρωπαϊκές κυρώσεις και τεχνικά ζητήματα, όπως η έλλειψη εγγράφων και η συντήρηση των τουρμπίνων, την έχουν αναγκάσει να μειώσει τις προμήθειες τις τελευταίες εβδομάδες. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, το Κρεμλίνο χρησιμοποιεί την περικοπή τροφοδοσίας από τον Nord Stream, τον κύριο εναπομείναντα αγωγό που προμηθεύει την Ευρώπη, ως «όπλο».

Και το μοτίβο αυτό ως φαίνεται θα συνεχιστεί όσο μαίνεται η αντιπαράθεση για την Ουκρανία, όπως προκύπτει και από δηλώσεις Ρώσων αξιωματούχων που επικαλείται το πρακτορείο Bloomberg.

Χωρίς να αποκλείεται και μία πλήρης διακοπή της ενεργειακής τροφοδοσίας.

Στην Ευρώπη εκτάκτως ο «άνθρωπος» του Μπάιντεν στο Ενεργειακό

«Αυτός ήταν ο χειρότερος φόβος μας» αναφέρουν Αμερικανοί αξιωματούχοι που επικαλείται το δίκτυο CNNi σχετικά με την εξαγγελία της Gazprom ότι από την Τετάρτη μειώνεται πλέον στο 20% η τροφοδοσία από τον Nord Stream 1.

O αντίκτυπος στν Ευρώπη δύναται να γυρίσει μπούμπερανγκ στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκτινάσσοντας τις τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ έρχεται επίσης να δοκιμάσει την ευρωπαϊκή αποφασιστικότητα και ενότητα έναντι της Ρωσίας, επισημαίνει αξιωματούχος της κυβέρνησης Μπαίντεν μιλώντας υπό καθεστώς ανωνυμίας στο αμερικανικό δίκτυο.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι η περαιτέρω μείωση της τροφοδοσίας από τον Nord Stream 1 ρίχνει τη Δύση σε «αχαρτογράφητα νερά» ως προς το εάν θα έχει η Ευρώπη επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου για να αντιμετωπίσει τον χειμώνα.

Εν μέσω της συνολικής αβεβαιότητας, ο Τζο Μπάιντεν στέλνει στην Ευρώπη τον προεδρικό σύμβουλο και ειδικό συντονιστή για την Ενέργεια, Άμος Χόκσταϊν. Θα επισκεφθεί διαδοχικά το Παρίσι και τις Βρυξέλλες για «ασκήσεις επί χάρτου» στο ενεργειακό, στο πλαίσιο της ειδικής επιτροπής ΕΕ-ΗΠΑ που συστάθηκε τον Μάρτιο, ένα μήνα αφότου ο στρατός του Βλαντιμίρ Πούτιν εισέβαλε στην Ουκρανία.

Ο άξονας του σχεδίου ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ - Τι εξασφάλισε η Ελλάδα

Ως προς τη συμφωνία που επήλθε στους «27» προς διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης εν όψει του χειμώνα, τα κράτη-μέλη συναίνεσαν σε μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου σε εθελοντική βάση, καθώς και στο πλαίσιο ενεργοποίησης ενισχυμένου μηχανισμού συναγερμού της ΕΕ.

Στις προβλέψεις της συμφωνίας περιλαμβάνονται εξαιρέσεις που ικανοποιούν την Αθήνα, ενώ συγκεντρώνει επίσης στήριξη η ελληνική πρόταση για την έναρξη συζήτησης επί ενός νέου πανευρωπαϊκού μοντέλου στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Κατά την έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες, η Ελλάδα πέτυχε την εξαίρεση που ζητούσε για τον υπολογισμό της μείωσης στην κατανάλωση φυσικού αερίου, ενώ Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Ρουμανία και Κύπρος δήλωσαν ότι στηρίζουν την ελληνική πρόταση για νέο πανευρωπαϊκό μοντέλο στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Αυτά προκύπτουν από την ενημέρωση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την σημερινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Ενέργειας, στο οποίο οι υπουργοί συμφώνησαν σε έναν νέο κανονισμό για την εθελοντική μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου της ΕΕ κατά τουλάχιστον 15% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της κατανάλωσης των προηγούμενων πέντε ετών.

Επιπλέον, συμφωνήθηκε ένας ενισχυμένος μηχανισμός συναγερμού της ΕΕ (EU Alert), ο οποίος θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί, σε περίπτωση σοβαρής έλλειψης αποθήκευσης φυσικού αερίου ή εξαιρετικά υψηλής ζήτησης φυσικού αερίου, με τη θέσπιση ενός υποχρεωτικού στόχου μείωσης 15%.

Η ελληνική πλευρά ζήτησε και πέτυχε να περιληφθεί στο κείμενο η πρόβλεψη που, κατ' εξαίρεση στο άρθρο 2 και στο άρθρο 5, επιτρέπει τον υπολογισμό της μείωσης κατανάλωσης φυσικού αερίου σε σχέση, όχι με τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας, αλλά συγκρινόμενο με την προηγούμενη χρονιά.

Επιπλέον, η Ελλάδα, μαζί με την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία, πέτυχαν να συμπεριληφθεί διάταξη με την οποία, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, μπορούν να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό οι ποσότητες φυσικού αερίου που χρησιμοποιούνται από μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, κρίσιμες για την ευστάθεια του συστήματος.

Παράλληλα, στην αιτιολογική σκέψη γίνεται σαφής αναφορά στη διερεύνηση -από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής- της σκοπιμότητας εισαγωγής προσωρινών ανώτατων ορίων τιμών στο φυσικό αέριο (gas price caps), για τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, όπως είχε προτείνει ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε προηγούμενη Σύνοδο Κορυφής.

«Η σημερινή συμφωνία στέλνει ένα ισχυρό και αποφασιστικό μήνυμα ενότητας και αλληλεγγύης της ΕΕ απέναντι στους ρωσικούς εκβιασμούς. Καταλήξαμε, σήμερα, σε έναν κανονισμό που εξετάζει τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε χώρας και εξυπηρετεί πρωταρχικό στόχο της Ε.Ε., αυτόν της μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο, με τρόπο που να μη θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή και την παραγωγική βάση της Ευρώπης», επισήμανε ο κ. Σκρέκας.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσίασε την πρόταση που κατέθεσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, για τη δημιουργία ενός εθελοντικού μηχανισμού, μέσω του οποίου θα αποζημιώνονται οι βιομηχανικοί καταναλωτές για τη μείωση στη χρήση φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε αναλυτικά στον πρωτοποριακό μηχανισμό που εφαρμόζει η Ελλάδα, προς όφελος των πολιτών και δεσμεύει τα υπερέσοδα των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ενώ παρουσίασε τα εντυπωσιακά αποτελέσματα του μηχανισμού κατά τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του.

Η ελληνική πλευρά υπέβαλλε στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας πρόταση για ένα νέο πανευρωπαϊκό μοντέλο σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με στόχο την αποσύνδεση των τιμών φυσικού αερίου από τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας.

Με την εφαρμογή αυτού του μοντέλου, διασφαλίζονται προσιτές τιμές ενέργειας για τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ρουμανία και η Κύπρος στήριξαν την πρόταση της Ελλάδας για να ξεκινήσει η συζήτηση για ένα νέο πανευρωπαϊκό μοντέλο στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Τι προβλέπει η πολιτική συμφωνία - «Παράθυρα» και εξαιρέσεις

Σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ, τα κράτη-μέλη κατέληξαν σήμερα σε πολιτική συμφωνία για εθελοντική μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου κατά 15% αυτόν τον χειμώνα αναφέρει η ανακοίνωση του Συμβουλίου.

Ο κανονισμός του Συμβουλίου προβλέπει επίσης τη δυνατότητα ενεργοποίησης «ενωσιακής προειδοποίησης» σχετικά με την ασφάλεια του εφοδιασμού, οπότε η μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου θα καταστεί υποχρεωτική.

Σκοπός της μείωσης της ζήτησης φυσικού αερίου είναι η εξοικονόμηση πόρων εν όψει του χειμώνα, προκειμένου να προετοιμαστούν για πιθανές διακοπές του εφοδιασμού φυσικού αερίου από τη Ρωσία που χρησιμοποιεί συνεχώς τον ενεργειακό εφοδιασμό ως όπλο.

Τα κράτη-μέλη συμφώνησαν να μειώσουν τη ζήτηση φυσικού αερίου κατά 15% σε σύγκριση με τη μέση κατανάλωσή τους τα τελευταία πέντε χρόνια, μεταξύ 1ης Αυγούστου 2022 και 31ης Μαρτίου 2023, με μέτρα δικής τους επιλογής.

Ενώ όλες οι χώρες της ΕΕ θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να ανταποκριθούν στις μειώσεις, το Συμβούλιο διευκρίνισε ορισμένες εξαιρέσεις και δυνατότητες να ζητηθεί παρέκκλιση από τον υποχρεωτικό στόχο μείωσης, προκειμένου να αντικατοπτρίζονται οι ιδιαίτερες καταστάσεις των κρατών-μελών και να διασφαλίζεται ότι οι μειώσεις φυσικού αερίου είναι αποτελεσματικές σε ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού στην ΕΕ.

Το Συμβούλιο συμφώνησε ότι τα κράτη-μέλη που δεν είναι διασυνδεδεμένα με δίκτυα φυσικού αερίου άλλων κρατών-μελών εξαιρούνται από τις υποχρεωτικές μειώσεις φυσικού αερίου καθώς δεν θα μπορούν να απελευθερώσουν σημαντικούς όγκους φυσικού αερίου προς όφελος άλλων κρατών-μελών. Τα κράτη-μέλη των οποίων τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι συγχρονισμένα με το ευρωπαϊκό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας εξαιρούνται επίσης, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος κρίσης εφοδιασμού με ηλεκτρική ενέργεια.

Τα κράτη-μέλη μπορούν να ζητήσουν παρέκκλιση για να προσαρμόσουν τις υποχρεώσεις τους για μείωση της ζήτησης εάν έχουν περιορισμένες διασυνδέσεις με άλλα κράτη μέλη και μπορούν να αποδείξουν ότι οι εξαγωγικές ικανότητες διασύνδεσης ή η εγχώρια υποδομή LNG τους χρησιμοποιούνται για την ανακατεύθυνση φυσικού αερίου σε άλλα κράτη μέλη στο έπακρο.

Τα κράτη-μέλη μπορούν επίσης να ζητήσουν παρέκκλιση εάν έχουν υπερβεί τους στόχους πλήρωσης αποθήκευσης αερίου, εάν εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το αέριο ως πρώτη ύλη για κρίσιμες βιομηχανίες ή εάν η κατανάλωση αερίου τους έχει αυξηθεί τουλάχιστον κατά 8% το περασμένο έτος σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας.

Τα κράτη-μέλη συμφώνησαν να αυξήσουν τον ρόλο του Συμβουλίου για την ενεργοποίηση «συναγερμού της Ένωσης». Η ειδοποίηση θα ενεργοποιηθεί με εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου, κατόπιν πρότασης της Επιτροπής. Η Επιτροπή υποβάλλει πρόταση για την ενεργοποίηση «συναγερμού της Ένωσης» σε περίπτωση σημαντικού κινδύνου σοβαρής έλλειψης αερίου ή εξαιρετικά υψηλής ζήτησης αερίου ή εάν πέντε ή περισσότερα κράτη μέλη που έχουν κηρύξει συναγερμό σε εθνικό επίπεδο ζητήσουν από την Επιτροπή να το κάνει.

Κατά την επιλογή μέτρων μείωσης της ζήτησης, τα κράτη-μέλη συμφώνησαν ότι θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα σε μέτρα που δεν επηρεάζουν προστατευμένους πελάτες, όπως νοικοκυριά και βασικές υπηρεσίες για τη λειτουργία της κοινωνίας, όπως κρίσιμες οντότητες, υγειονομική περίθαλψη και άμυνα. Πιθανά μέτρα περιλαμβάνουν τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, μέτρα για την ενθάρρυνση της αλλαγής καυσίμου στη βιομηχανία, εθνικές εκστρατείες ευαισθητοποίησης, στοχευμένες υποχρεώσεις για μείωση της θέρμανσης και ψύξης και μέτρα που βασίζονται στην αγορά, όπως οι πλειστηριασμοί μεταξύ εταιρειών.

Τα κράτη μέλη θα επικαιροποιούν τα εθνικά τους σχέδια έκτακτης ανάγκης που καθορίζουν τα μέτρα μείωσης της ζήτησης που σχεδιάζουν και θα αναφέρουν τακτικά στην Επιτροπή την πρόοδο των σχεδίων τους.

Η ρύθμιση είναι ένα εξαιρετικό και έκτακτο μέτρο, που προβλέπεται για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Ως εκ τούτου, θα ισχύει για ένα έτος και η Επιτροπή θα προβεί σε επανεξέταση για να εξετάσει την παράτασή του υπό το φως της γενικής κατάστασης του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην ΕΕ, έως τον Μάιο του 2023.

Το κείμενο που συμφωνήθηκε σήμερα θα εγκριθεί επίσημα μέσω γραπτής διαδικασίας. Η γραπτή διαδικασία θα κινηθεί και θα ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες, μετά από τεχνικές αναθεωρήσεις του κειμένου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης