Τσίπρας για ΑΕΙ: Υποβάθμιση του δημοσίου πανεπιστημίου στο 93'
Ανανεώθηκε:
Δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο «Νέοι ορίζοντες για τα ΑΕΙ» διεξάγει η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με συμμετοχή του Αλέξη Τσίπρα, στην αίθουσα Γερουσίας της Βουλής.
«Έχουμε μπροστά μας άλλη μια προσπάθεια υποβάθμισης του δημοσίου πανεπιστημίου στο 93’, λίγο πριν τις εκλογές, οι οποίες πραγματοποιούνται άμεσα λόγω των αδιεξόδων που έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση», υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας στο χαιρετισμό του κατά την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης της ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία για το νέο νομοσχέδιο Κεραμέως για τα ΑΕΙ.
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατηγόρησε την κυβέρνηση πως προχωρά σε αλλαγές χωρίς την ελάχιστη διαβούλευση και συναίνεση των λειτουργών του δημοσίου πανεπιστημίου, οι οποίοι σχεδόν όλοι διαφωνούν.
«Επιχειρείται επίθεση σε βάρος του πανεπιστημίου, των δημοκρατικών δομών του. Θέλουν ένα πανεπιστήμιο που να προσομοιάζει σε ιδιωτική εταιρεία. Έρχεται μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που άφησε μερικές χιλιάδες εκτός πανεπιστημίων και φέρνει υπαρξιακά προβλήματα στα περιφερειακά ΑΕΙ. Τα πανεπιστήμια, επίσης, χρειάζονται πανεπιστημιακούς δασκάλους, όχι πανεπιστημιακούς αστυνόμους», παρατήρησε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κ. Τσίπρας ζήτησε να υπάρξει η ευρύτατη δυνατή κοινωνική συσπείρωση «για να υπερασπιστούμε το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, το οποίο παρότι έχει συκοφαντηθεί κι έχει πληγεί κι από την υποχρηματοδότηση βρίσκεται πολύ ψηλά στις παγκόσμιες κατατάξεις».
«Βασικός παράγοντας είναι και η δημοκρατική δομή της διοίκησης και η ποιότητα καθηγητών και φοιτητών. Οι πρυτάνεις εκλέγονται εδώ κι έναν αιώνα. Έχουμε ανάγκη αλλαγής παραγωγικού μοντέλου. Το τι παραγωγικό μοντέλο θέλουμε έχει να κάνει και με τι πανεπιστήμιο θέλουμε. Εμείς θέλουμε μια οικονομία της γνώσης. Να επενδύσουμε στο ανθρώπινο κεφάλαιο και οι υψηλά καταρτισμένοι επιστήμονες να στελεχώνουν την ελληνική παραγωγική δυναμική ώστε να αποφεύγεται και το brain drain", υπογράμμισε ο πρώην πρωθυπουργός, προσθέτοντας τη δέσμευσή του για την αύξηση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ, καθώς και το διπλασιασμό των οικονομικών πόρων και του αριθμού ΔΕΠ σε βάθος τετραετίας».
Τέλος, ο κ. Τσίπρας σε πρώτη φάση ζήτησε «να αποκρούσουμε και με την ψήφο των πολιτών στις επερχόμενες εκλογές την επίθεση, το γκολ- οφσάιντ στο 93' που επιχειρεί το νομοσχέδιο Κεραμέως».
Βασικά σημεία του χαιρετισμού Τσίπρα:
"Έχουμε μπροστά μας ακόμα μία προσπάθεια υποβάθμισης του πανεπιστημίου, πρέπει να την αντικρούσουμε συλλογικά. Είναι ζήτημα υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος.
- Η κυβέρνηση επιλέγει σε νεκρό χρόνο, στο 93 με όρους ποδοσφαιρικούς, να εισαγάγει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που αλλάζει όλη τη δομή και το πλαίσιο του δημοσίου πανεπιστημίου. Επιχειρείται επίθεση απέναντι στο δημόσιο πανεπιστήμιο που έχει ως βασικό όχημα την κατάργηση των δημοκρατικών του δομών και τη μετάλλαξη του ακαδημαϊκού και αντιπροσωπευτικού Πανεπιστημίου σε ένα Πανεπιστήμιο που προσομοιάζει σε ιδιωτική εταιρεία
- Βρισκόμαστε σε μία περίοδο μέσα στην ενεργειακή και πληθωριστική κρίση, η ακρίβεια είναι το μεγαλύτερο ζήτημα που απασχολεί νοικοκυριά και επιχειρήσεις, σε μία περίοδο έντονων γεωπολιτικών κρίσεων, σε μία περίοδο που όλοι γνωρίζουν ότι ο Πρωθυπουργός ψάχνει να βρει την ημερομηνία των εκλογών αμέσως μετά το τέλος του καλοκαιριού, 11, 18, 25 Σεπτέμβρη, όποτε και αν επιλέξει να γίνουν. Οι ίδιοι από το Μέγαρο Μαξίμου διακινούν τις διαρροές για πρόωρες εκλογές. Και ο κ. Μητσοτάκης έρχεται να επισπεύσει την εκλογική διαδικασία, όχι γιατί ανταποκρίνεται στο αίτημά μας εδώ και έξι μήνες, αλλά διότι βρίσκεται μπροστά σε συσσωρευμένα αδιέξοδα που οι πολιτικές τους έχουν δημιουργήσει.
- Στο 93 λοιπόν και από θέση οφσάιντ επιχειρεί να θέσει ένα πλαίσιο συνολικής αποδόμησης του δημοσίου πανεπιστημίου. Η προσπάθεια αυτή πρέπει να αντιμετωπιστεί με τη σθεναρή αντίσταση της ακαδημαϊκής κοινότητας. Οφείλουμε να αναδείξουμε τις θέσεις και τις προτάσεις μας.
- Δεν είναι μόνο η χρονική στιγμή ύποπτη. Είναι και ότι επιχειρείται μία δομική αλλαγή χωρίς να υπάρχει η ελάχιστη διαβούλευση και συναίνεση όσων φορέων αποτελούν τους λειτουργούς του δημοσίου πανεπιστημίου. Οφείλουμε να έχουμε την εικόνα και τις θέσεις τους, όταν επιχειρούμε τόσο κρίσιμες μεταρρυθμίσεις.
- Σχεδόν όλοι διαφωνούν. Οι σύγκλητοι διαφωνούν, οι σύνοδος πρυτάνεων διαφωνεί, οι σύλλογοι καθηγητών διαφωνούν, οι φοιτητές διαφωνούν, γνωστοί επιστήμονες από το εξωτερικό υπογράφουν επιστολές διαμαρτυρίας, έφτασαν 1000 υπογραφές. Πανεπιστημιακοί από όλη τη χώρα ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου. Η αντιπολίτευση διαφωνεί. Μόνο ο Μητσοτάκης και Κεραμέως συμφωνούν και βλέπουν ότι όλα είναι καλά.
- Είναι κρίσιμο να ακουστεί η φωνή των ανθρώπων που λειτουργούν το Δημόσιο πανεπιστήμιο. Η άποψή μας είναι κατηγορηματικά απέναντι. Επιχειρείται επίθεση στο δημόσιο πανεπιστήμιο με όχημα την κατάργηση των δημοκρατικών δομών του. Την μετάλλαξή του σε ένα πανεπιστήμιο που προσομοιάζει περισσότερο σε ιδιωτική εταιρία.
- Αυτή η επίθεση έρχεται μετά από τις δύο μεγάλες πληγές που έχουν ανοίξει στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Την ΕΒΕ, που άφησε δεκάδες χιλιάδες παιδιά εκτός πανεπιστημίων, ενώ θα είχαν δυνατότητα να είναι μέσα σε αυτά και όχι να αναζητούν την ακαδημαϊκή τους τύχη σε αμφιβόλου ποιότητας κολέγια είτε εντός είτε εκτός της χώρας.
- Η δεύτερη πληγή είναι ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση επιχείρησε να αντιμετωπίσει υπαρκτά προβλήματα σε κάποιες σχολές. Αντί να τα αντιμετωπίσει σε συνεργασια με τους ανθρώπους του πανεπιστημίου, προχώρησε στη λογική ίδρυσης πανεπιστημιακής αστυνομίας. Τα πανεπιστήμια χρειάζονται πανεπιστημιακούς δασκάλους, όχι πανεπιστημιακούς αστυνόμους.
- Σε αυτές τις πληγές, έρχεται να προστεθεί και το νομοσχέδιο αυτό. Αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρξει ευρύτατη συσπείρωση φορέων και πολιτικών δυνάμεων για να υπερασπιστούμε το δημόσιο πανεπιστήμιο.
- Μας κάνει εντύπωση η διαρκής επίθεση και απαξίωση στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Παρά το γεγονός ότι έχουν συκοφαντηθεί και έχουν υποστεί τεράστια προβλήματα, τα δημόσια πανεπιστήμια βρίσκονται πολύ ψηλά στις διεθνείς κατατάξεις, κάποια στο 3% και πολλά περισσότερα στο 8% παγκοσμίως. Να σταματήσει η συκοφάντηση, και η αποδόμηση του δημόσιου πανεπιστημίου.
- Αυτό που χρειάζεται όχι μόνο το δημόσιο πανεπιστήμιο αλλά η χώρα και η οικονομία είναι η αλλαγή παραγωγικού μοντέλου. Παραγωγικό μοντέλο που θα βασίζεται στην οικονομία της γνώσης, να δημιουργήσουμε όρους ώστε νέοι υψηλά εξειδικευμένοι
- Αντί να δαπανά 7,5 δισ. σε ημετέρους για απευθείας αναθέσεις και κλειστούς διαγωνισμούς, η κυβέρνηση πρέπει να αυξήσει σημαντικά τους πόρους για τα δημόσια πανεπιστήμια. Πρέπει σε βάθος τετραετίας να διπλασιαστούν οι πόροι των ΑΕΙ.
- Να αποκρούσουμε, το γκολ οφσάιντ στο '93, αλλά ακόμα κι αν αυτό μπει να δεσμευτούμε ότι ο διαιτητής που θα προκύψει από τη λαϊκή ετυμηγορία στις εκλογές που σύντομα έρχονται, θα το ακυρώσει και θα επαναφέρει τον ουσιαστικό διάλογο για τις αναγκαίες αλλαγές που χρειάζεται το δημόσιο πανεπιστήμιο για να γίνει ξανά ισχυρό, ποιοτικό, ανταγωνιστικό".