ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βασίλης Κικίλιας στο CNN Greece: Η καλά μελετημένη στρατηγική φέρνει επιτυχίες στον τουρισμό

Για το άνοιγμα σε νέες αγορές, τη βιώσιμη ανάπτυξη, τον θεματικό τουρισμό, το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους», τον Κοινωνικό τουρισμό αλλά και για τη δυσκολία των επιχειρήσεων να βρουν εργαζόμενους, μίλησε ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, στο αφιέρωμα του CNN Greece.

«Η σκληρή και επίμονη δουλειά» φέρνει τα πρώτα θετικά αποτελέσματα στον Τουρισμό, επισημαίνει ο κ. Κικίλιας, εξηγώντας πως φέτος υλοποιήθηκε μία πολύ καλά μελετημένη στρατηγική, με σωστό σχεδιασμό και έγκαιρη υλοποίηση. «Από πολύ νωρίς ανοίξαμε έναν κύκλο συζητήσεων με τους μεγάλους tour operators του εξωτερικού, έτσι ώστε να κλείσουν εγκαίρως οι συμφωνίες για τη φετινή σεζόν και δρομολογούμε άνοιγμα σε νέες αγορές, όπως η Ινδία και Νότια Κορέα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, που με συγκρατημένη αισιοδοξία, τονίζει πως αναμένεται συνέχεια των θετικών αποτελεσμάτων και «ταμείο» θα γίνει στο τέλος του έτους.

Ο ίδιος στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάπτυξη και των θεματικών μορφών τουρισμού που «ήταν εξαρχής στη στρατηγική μας στόχευση», όπως τόνισε. Μάλιστα, ο ίδιος ανάφερε «την πολύ σημαντική επένδυση της Apollo- του μεγαλύτερου tour operator της Σουηδίας- και της γερμανικής Der Turistik- δεύτερου tour operator μετά την TUI- στον αθλητικό τουρισμό με ξενοδοχείο στα Σύβοτα Θεσπρωτίας και με αντίστοιχη ξενοδοχειακή μονάδα στη Λήμνο την οποία εγκαινιάσαμε χθες και είδαμε από κοντά ότι το ξενοδοχείο είναι ήδη γεμάτο. Δεν υπήρχε ούτε ένα διαθέσιμο δωμάτιο και είμαστε ακόμα στα τέλη Μαΐου».

Ο κύριος Κικίλιας απαντά για τις προσπάθειες του υπουργείου να αναδειχθεί η χώρα μας ως προορισμός για όλο τον χρόνο, για τις στρατηγικές αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά και για τη δυσκολία των επιχειρηματιών να βρουν εργαζόμενους: «Οι εργαζόμενοι είναι οι πρεσβευτές μας στον τουρισμό. Τους αξίζει σεβασμός. Και θα έχουν τη μέγιστη στήριξη της Πολιτείας. Και ας μη ξεχνάμε ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, συνεπής στις δεσμεύσεις της,- προχώρησε σε αύξηση του κατώτατου μισθού, από τις αρχές του έτους, κατά 9,7% συνολικά».

Ο Υπουργός χαρακτήρισε «εμβληματικά» τα projects σε Αστυπάλαια, Χάλκη και Τήλο, συμπληρώνοντας πως «πρόκειται για πολύ σημαντικές επενδύσεις που αναβαθμίζουν το τουριστικό μας προϊόν, δίνουν προστιθέμενη αξία στα νησιά μας και καθιστούν την Ελλάδα πρωτοπόρο στην επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε -συμπεριλαμβανομένης της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης με τον πόλεμο στην Ουκρανία- η Ελλάδα παραμένει προσηλωμένη στο στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης. Και το ίδιο κάνουμε και για το τουριστικό μας προϊόν».

Τέλος, ο υπουργός δίνει έμφαση και στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, που φέτος είναι ακόμα πιο ενισχυμένα.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στο CNN Greece:

Κύριε υπουργέ, η φετινή σεζόν έχει ξεκινήσει, με τα πρώτα στοιχεία να καταγράφονται ιδιαιτέρως θετικά. Την ίδια ώρα, βλέπουμε πως συνεχίζετε τα ταξίδια προς τις πιθανές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, με αμείωτους ρυθμούς. Πιστεύετε πως αυτό το «άνοιγμα» προς τις διεθνείς αγορές – παραδοσιακές και μη – είναι σημείο «κλειδί» για τον τουρισμό της χώρας; Περιμένετε φέτος ή τα αμέσως επόμενα χρόνια να «ανοίξουν» κάποιες νέες αγορές για την Ελλάδα;

Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, δηλαδή να έχουμε αυτά τα πραγματικά πολύ αισιόδοξα μηνύματα για τη φετινή περίοδο, προηγήθηκε σκληρή και επίμονη δουλειά. Τα καλά αποτελέσματα δεν έρχονται τυχαία. Το «κλειδί» της επιτυχίας, που αναφέρετε, δεν είναι άλλο από την καλά μελετημένη στρατηγική, το σωστό σχεδιασμό και την έγκαιρη υλοποίηση. Ο ΕΟΤ έκανε 12μηνη καμπάνια- κάτι που δεν έχει συμβεί ποτέ στο παρελθόν, επενδύσαμε στο citybreak με την επιτυχημένη καμπάνια greekend και «φωτίσαμε» πανέμορφους προορισμούς της ηπειρωτικής χώρας και μικρά νησιά. Ταυτόχρονα, από πολύ νωρίς ανοίξαμε έναν κύκλο συζητήσεων με τους μεγάλους tour operators του εξωτερικού, έτσι ώστε να κλείσουν εγκαίρως οι συμφωνίες για τη φετινή σεζόν και δρομολογούμε άνοιγμα σε νέες αγορές, όπως η Ινδία και Νότια Κορέα. Αυτό το πλέγμα παρεμβάσεων έφερε τα θετικά αποτελέσματα που είδαμε το Πάσχα, την Πρωτομαγιά και αισιοδοξούμε ότι θα τα βλέπουμε μέχρι το τέλος του έτους οπότε και θα «κάνουμε ταμείο».

Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν πως η χώρα μας έχει πολλές δυνατότητες ανάπτυξης του θεματικού τουρισμού, τις οποίες δεν έχει ακόμα αξιοποιήσει πλήρως. Ποια είναι τα σχέδιά σας για τον τομέα αυτό;

Η ενίσχυση θεματικών μορφών τουρισμού ήταν εξαρχής στη στρατηγική μας στόχευση, καθώς αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την επιμήκυνση της περιόδου, συμβάλλει καθοριστικά στην προσέλκυση επισκεπτών από νέες αγορές και βοηθά στο να διαχέονται οι ταξιδιώτες σε όλες τις περιοχές της χώρας, ώστε να μην επιβαρύνονται περαιτέρω οι προορισμοί με ισχυρό brand, όπως και ταυτόχρονα να ενισχύονται τουριστικά τα μικρά νησιά και λιγότερο δημοφιλείς προορισμοί.

Ενδεικτικά θα αναφέρω την πολύ σημαντική επένδυση της Apollo- του μεγαλύτερου tour operator της Σουηδίας- και της γερμανικής Der Turistik- δεύτερου tour operator μετά την TUI- στον αθλητικό τουρισμό με ξενοδοχείο στα Σύβοτα Θεσπρωτίας και με αντίστοιχη ξενοδοχειακή μονάδα στη Λήμνο την οποία εγκαινιάσαμε χθες και είδαμε από κοντά ότι το ξενοδοχείο είναι ήδη γεμάτο. Δεν υπήρχε ούτε ένα διαθέσιμο δωμάτιο και είμαστε ακόμα στα τέλη Μαΐου.

- Μύκονος και Σαντορίνη είναι αυτή τη στιγμή μεταξύ των κορυφαίων προορισμών σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ και άλλοι ελληνικοί προορισμοί βρίσκονται πολύ υψηλά στις σχετικές λίστες. «Αντέχουν» τα νησιά μας τόσο μεγάλες τουριστικές ροές; Σκέφτεστε το ενδεχόμενο λήψης μέτρων προκειμένου να μην επεκταθεί περαιτέρω η οικιστική ανάπτυξη σε αυτά τα νησιά, για παράδειγμα;

Όπως προανέφερα, έχουμε ήδη πάρει πρωτοβουλίες για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, έχουμε επενδύσει και σε άλλες μορφές τουρισμού και έχουμε «φωτίσει» μη προβεβλημένους προορισμούς έτσι ώστε να αναβαθμίζεται το τουριστικό προϊόν, να διαχέεται σε όλη τη χώρα και να ενισχύεται η μέση ελληνική οικογένεια. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις συνεπάγονται και αποσυμφόρηση των τουριστικά επιβαρυμένων περιοχών. Ταυτόχρονα, προχωρούμε σε έργα υποδομής και ανάπτυξης, αξιοποιώντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό το πολύτιμο εργαλείο του RRF, ώστε να δημιουργήσουμε ένα βιώσιμο τουριστικό προϊόν.

Φέτος είδαμε να ανακύπτει ένα ζήτημα με την απασχόληση στον τουρισμό, καθώς οι μεν επαγγελματίες δηλώνουν πως δεν βρίσκουν εργαζόμενους, οι δε εργαζόμενοι καταγγέλλουν σοβαρές παρατυπίες όσον αφορά στις συνθήκες εργασίας για στον κλάδο, που πλέον δεν είναι θελκτικός για αυτούς. Ποια είναι η δική σας θέση ως υπουργείο Τουρισμού;

Πρόκειται, δυστυχώς, για ένα παγκόσμιο φαινόμενο απόρροια της παρατεταμένης υγειονομικής κρίσης που δοκίμασε τις οικονομίες των χωρών σε διεθνές επίπεδο. Η Κυβέρνηση ενθαρρύνει εργαζόμενους και εργοδότες σε όλους τους κλάδους που σχετίζονται με την παροχή τουριστικών υπηρεσιών να προχωρήσουν στη σύναψη Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, στο πρότυπο της Συλλογικής Σύμβασης για τους εργαζόμενους στα ξενοδοχεία. Θα ήθελα, ωστόσο, να είμαι δίκαιος. Η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών του τουρισμού και των ιδιοκτητών είναι εξαιρετικοί και κάνουν πολύ σωστά τη δουλειά τους. Για εκείνους όμως -τους λίγους- που δεν είναι σωστοί, υπάρχουν έλεγχοι από τα αρμόδια όργανα. Και υπάρχουν, ήδη, και κυρώσεις. Είναι κάτι, εξάλλου, που ζητούν και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες, καθώς οι λίγοι και πονηροί δεν μπορούν να αμαυρώνουν την εικόνα ενός ολόκληρου κλάδου. Το έχω πει πολλές φορές. Θα το επαναλάβω και εδώ. Οι εργαζόμενοι είναι οι πρεσβευτές μας στον τουρισμό. Τους αξίζει σεβασμός. Και θα έχουν τη μέγιστη στήριξη της Πολιτείας. Και ας μη ξεχνάμε ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, συνεπής στις δεσμεύσεις της,- προχώρησε σε αύξηση του κατώτατου μισθού, από τις αρχές του έτους, κατά 9,7% συνολικά. Αυτό αντανακλάται και στα πρόσφατα στοιχεία από την «Εργάνη» που δείχνουν ρεκόρ εικοσαετίας στις νέες θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν, τον μήνα Απρίλιο, 124.365 συνολικά. Βάσει των στοιχείων, η θετική αυτή επίδοση οφείλεται κατά βάση στη δυναμική που έχει ο τουρισμός, ενώ εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 60% των νέων αυτών θέσεων εργασίας είναι πλήρους απασχόλησης, θέσεις δηλαδή με υψηλότερες απολαβές. Για εμάς, κοινωνική πολιτική σημαίνει αποτέλεσμα στην πράξη. Και από το αποτέλεσμα κρινόμαστε -και θα συνεχίσουμε να κρινόμαστε- από τους πολίτες, καθημερινά.

Ο τουρισμός, για να έχει μέλλον, πρέπει να αναπτύσσεται στο εξής με βάση τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης – αυτό είναι μια γενική, διεθνής παραδοχή. Πόσο αφορά στη χώρα μας; Πιστεύετε πως ο ελληνικός τουρισμός ενσωματώνει ήδη τις αρχές της βιωσιμότητας και πώς θα πρέπει να συνεχίσουμε στο εξής;

Οι ταξιδιώτες λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψη τους το αν η χώρα που θα επισκεφθούν και θα περάσουν τις διακοπές τους έχει διατηρήσει την ταυτότητά της, είναι φιλική προς το περιβάλλον και αν διαθέτει καταλύματα και ξενοδοχειακές μονάδες με “πράσινο αποτύπωμα”.

Επομένως, η στροφή της Ελλάδας σε ένα βιώσιμο τουριστικό μοντέλο αποτελεί άμεση προτεραιότητά μας και μαζί με τους φορείς του Υπουργείου έχουμε ήδη προχωρήσει στη υλοποίηση της στρατηγικής προς αυτή τη κατεύθυνση. Είναι ένα ζήτημα υψίστης σημασίας και για αυτό το θέτω πάντα στις συναντήσεις με ομολόγους μου υπουργούς και με παράγοντες της τουριστικής αγοράς στις επισκέψεις που πραγματοποιώ σε χώρες του εξωτερικού. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επένδυση στην έρευνα με την αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και επιστημονικών μεθόδων. Ειδικά στο Ταμείο Ανάκαμψης, προβλέπονται έργα άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ, για τον ιαματικό, τον ορεινό και τον καταδυτικό τουρισμό, πεδία δηλαδή που σχετίζονται άμεσα τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης που υπηρετούμε για ένα πιο καθαρό και πιο πράσινο μέλλον. Οι στρατηγικές αειφορίας έχουν ενσωματωθεί και στην τουριστική εκπαίδευση, ενώ δεν πρέπει να παραβλέψουμε τα εμβληματικά projects σε Αστυπάλαια, Χάλκη και Τήλο. Πρόκειται για πολύ σημαντικές επενδύσεις που αναβαθμίζουν το τουριστικό μας προϊόν, δίνουν προστιθέμενη αξία στα νησιά μας και καθιστούν την Ελλάδα πρωτοπόρο στην επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε -συμπεριλαμβανομένης της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης με τον πόλεμο στην Ουκρανία- η Ελλάδα παραμένει προσηλωμένη στο στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης. Και το ίδιο κάνουμε και για το τουριστικό μας προϊόν.

- Φέτος, το πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού, «Τουρισμός για όλους», αυξήθηκε στα 30 εκατ. ευρώ. Ποιο είναι το μήνυμά σας προς τους δικαιούχους του προγράμματος αλλά και προς τους Έλληνες γενικότερα, που στήριξαν τον τουρισμό κατά τα προηγούμενα δύο χρόνια της πανδημίας;

Στην Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αποδεικνύουμε στην πράξη ότι βρισκόμαστε δίπλα στους συμπολίτες μας, ιδιαίτερα στους πλέον ευάλωτους. Το κάναμε στην πανδημία, το κάνουμε τώρα στηρίζοντας νοικοκυριά και επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, ακόμη και πριν ληφθούν κοινές ευρωπαϊκές αποφάσεις, το κάνουμε και στον τουρισμό. Στο πλαίσιο αυτό, ο Πρωθυπουργός ενέκρινε και αύξησε τον προϋπολογισμό του προγράμματός μας «Τουρισμός για όλους» κατά 10 εκατομμύρια ευρώ, με το συνολικό ποσό να ανέρχεται στα 30 εκατομμύρια για το 2022, από τα 20 εκατομμύρια του παλαιού προγράμματος που τελικά απορροφήθηκαν σε δύο χρόνια. Επιπλέον, μαζί την Υφυπουργό Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, εξασφαλίσαμε την επέκταση του προγράμματος για τα επόμενα τρία χρόνια και αυξήσαμε το ποσό που θα λάβει κάθε ένας από τους 200.000 δικαιούχους, από τα 120 στα 150 ευρώ. Το πρόγραμμα έχει ανασχεδιαστεί όσον αφορά στη δομή και τη μορφή του και προβλέπει σχεδόν μηδενική γραφειοκρατία. Η ψηφιακή πλατφόρμα θα ανοίξει εντός του Ιουνίου και στόχος μας είναι η άυλη, ψηφιακή κάρτα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου και μέχρι το τέλος του έτους, παντού και χωρίς περιορισμούς: από τη διαμονή και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, μέχρι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Παράλληλα, έχουμε λάβει ειδική μέριμνα έτσι ώστε οι επιχειρηματίες να πληρώνονται άμεσα, χωρίς καθυστερήσεις. Πρόκειται για τους συνανθρώπους μας που δοκιμάστηκαν τα τελευταία 2,5 χρόνια και στήριξαν το τουριστικό μας προϊόν. Επίσης, και φέτος, συνεχίζουμε και το πρόγραμμα του Κοινωνικού Τουρισμού, το οποίο είναι αυξημένο κατά 5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ έχουμε προβλέψει και ειδικό pass για τη βόρεια Εύβοια και τη Σάμο. Συνολικά, δηλαδή, διαθέτουμε περισσότερα από 70 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να ενισχύσουμε τον εγχώριο τουρισμό, αλλά και να στηρίξουμε τις περιοχές εκείνες που έχουν πληγεί. Είμαστε δίπλα στη μέση ελληνική οικογένεια προκειμένου όλοι οι συμπολίτες μας που δεν έχουν, που δεν μπορούν να έχουν τη δυνατότητα να πάρουν μία ανάσα, να ξεκουραστούν και να απολαύσουν τις ομορφιές της χώρας μας, μαζί με τις οικογένειές τους.

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece στον ελληνικό τουρισμό για το καλοκαίρι του 2022

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης