Νίκη Κεραμέως στο CNN Greece: Η πανδημία έδρασε καταλυτικά στον μετασχηματισμό της εκπαίδευσης
Η πανδημία έδρασε καταλυτικά στον μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και στάθηκε η αφορμή για πραγματικά άλματα που συντελέστηκαν μέσα σε μία διετία, επισημαίνει με άρθρο της στο CNN Greece, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως.
Με αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από την έναρξη της πανδημίας, η κυρία Κεραμέως προχωρά σε έναν ιδιότυπο «απολογισμό» όσων συνέβησαν κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής στον χώρο της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Συνοψίζοντας σε πέντε βασικά σημεία τις κυριότερες δράσεις του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, η υπουργός ξεχωρίζει: Την ενίσχυση των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών με δεξιότητες, την αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού των σχολικών μονάδων, την ψηφιοποίηση των διαδικασιών με γνώμονα την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την καλύτερη εξυπηρέτηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, των μαθητών και φοιτητών, τη θέσπιση ενός προστατευτικού πλέγματος υγειονομικών πρωτοκόλλων, με γνώμονα τη συνέχιση του εκπαιδευτικού έργου αλλά και την προάσπιση της δημόσιας υγείας και τη συνέχιση του μεταρρυθμιστικού έργου της κυβέρνησης.
«Βάλαμε τις βάσεις για το Σχολείο του Αύριο, για την Παιδεία του Μέλλοντος», επισημαίνει η κυρία Κεραμέως και καταλήγει: «Η Παιδεία αλλάζει στην Πράξη. Γίνεται σύγχρονη, ευέλικτη, συμπεριληπτική, εξωστρεφής, εμπλουτίζεται με ψηφιακά εργαλεία. Αυτή την Παιδεία αξίζουν τα παιδιά μας, για το παρόν και το μέλλον τους».
Ολόκληρο το άρθρο της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στο CNN Greece:
Η Παιδεία στη διάρκεια της πανδημίας
Τα τελευταία δύο χρόνια όλος ο κόσμος δοκιμάζεται από τις επιπτώσεις της πρωτοφανούς, παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης. Η χώρα μας δεν μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Η καθημερινότητα όλων μας άλλαξε άρδην, και κανένας τομέας της ζωής μας δεν έμεινε ανεπηρέαστος. Μεταξύ αυτών και η Παιδεία, που δοκιμάστηκε, προσαρμόστηκε και, χάρη στις άοκνες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονιών και των στελεχών μας παρέμεινε ενεργή, σε όλο το διάστημα της πανδημίας. Οι δράσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατά τη διάρκεια αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης, είτε για την αντιμετώπιση των επιπτώσεών της στην εκπαίδευση είτε ανεξαρτήτως αυτής, συνοψίζονται, ενδεικτικά, στους κάτωθι τομείς:
Πρώτον, ενίσχυση των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών μας με δεξιότητες. Ήδη από την περασμένη σχολική χρονιά είχαμε εισαγάγει στα σχολεία μας πιλοτικά, και από την φετινή καθολικά από το νηπιαγωγείο μέχρι και το Γυμνάσιο, τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα», μέσω των οποίων οι μαθητές μας καλλιεργούν ψηφιακές δεξιότητες, αλλά και ήπιες, όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, προσαρμοστικότητα, ομαδοσυνεργατικό πνεύμα. Αυξήσαμε τις ώρες πληροφορικής στο ωρολόγιο πρόγραμμα και επιμορφώσαμε τους εκπαιδευτικούς μας στα ψηφιακά εργαλεία. Παράλληλα, εξασφαλίσαμε ευρωπαϊκό πρόγραμμα 140 εκ. ευρώ για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού για 560.000 μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές αλλά και για πάνω από 160.000 εκπαιδευτικούς μέσω voucher.
Δεύτερον, αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού των σχολικών μονάδων. Εξασφαλίσαμε για τα σχολεία μας πάνω από 90.000 φορητές συσκευές, καθώς και 453 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, ο οποίος περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δεκάδες χιλιάδες διαδραστικούς πίνακες για τις σχολικές αίθουσες, περισσότερα από 177.000 σετ ρομποτικής, και τη δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού.
Τρίτον, ψηφιοποίηση των διαδικασιών με γνώμονα την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την καλύτερη εξυπηρέτηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, των μαθητών και φοιτητών μας. Ενδεικτικά, επεκτείναμε τις E-Εγγραφές στα νηπιαγωγεία και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ψηφιοποιήσαμε τη διαδικασία κάλυψης θέσεων αναπληρωτών, ενώ στην ψηφιακή εποχή έχουν μεταβεί πλέον και οι Πανελλήνιες εξετάσεις καθώς ήδη από το 2021 υποψήφιοι έλαβαν γραπτό μήνυμα στο κινητό τους, τόσο με τη βαθμολογία τους, όσο και με το τμήμα/σχολή επιτυχίας τους.
Αντίστοιχη είναι και η εξέλιξη στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς επεκτείνουμε την πιλοτική εφαρμογή της διαδικτυακής πλατφόρμας βεβαίωσης κτήσης τίτλου ΑΕΙ στα πανεπιστήμια της χώρας, χτίζουμε το Ε-University αναβαθμίζοντας και επεκτείνοντας την ψηφιακή υποδομή, τα πληροφοριακά συστήματα και τον ψηφιακό εξοπλισμό των ΑΕΙ, ενώ εισάγουμε την «Ακαδημαϊκή Ταυτότητα», μία «έξυπνη» φοιτητική ταυτότητα που θα διευκολύνει τη πρόσβαση σε σημαντικές υπηρεσίες, όπως εκπτώσεις σε μέσα μεταφοράς, χρήση δημοσίων βιβλιοθηκών κ.ά.
Τέταρτον, θέσπιση ενός προστατευτικού πλέγματος υγειονομικών πρωτοκόλλων, με γνώμονα τη συνέχιση του εκπαιδευτικού έργου αλλά και την προάσπιση της δημόσιας υγείας. Σε διαρκή εγρήγορση, προσαρμόζαμε τις λεπτομερείς οδηγίες προς την εκπαιδευτική κοινότητα ανάλογα με τις φάσεις της πανδημίας, προβλέψαμε τη διάθεση self-test σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, επεκτείναμε τη λειτουργία του Ολοήμερου προγράμματος προκειμένου τα παιδιά να έχουν την δυνατότητα να παραμένουν στο σχολείο και να έρχονται σε πιο περιορισμένη επαφή με ευάλωτες ομάδες όπως π.χ. ο παππούς και η γιαγιά, προχωρήσαμε σε αυξημένες προσλήψεις προσωπικού για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών που προκύπτουν από την πανδημία, προτεραιοποιήσαμε, κατόπιν αιτήματός τους, τον εμβολιασμό των εκπαιδευτικών, συγκροτήσαμε διαπεριφερειακά και περιφερειακά διαδικτυακά τμήματα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα για μαθητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, μεταξύ άλλων.
Πέμπτον, συνέχιση του μεταρρυθμιστικού μας έργου. Τις χρονιές που μας πέρασαν, και παρά τις δύσκολες για όλους συνθήκες της πανδημίας, βάλαμε τις βάσεις για το Σχολείο του Αύριο, για την Παιδεία του Μέλλοντος. Προχωρήσαμε σε τομές όπως την έναρξη της προσχολικής εκπαίδευσης από τα τέσσερα έτη, τη διδασκαλία των Αγγλικών από το Νηπιαγωγείο, την ένταξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων της χώρας. Διπλασιάσαμε τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, θεσπίσαμε την αξιολόγηση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, εκσυγχρονίζουμε βιβλία και προγράμματα σπουδών, αναβαθμίζουμε την Επαγγελματική Εκπαίδευση δίνοντας διεξόδους στους νέους μας, αναβαθμίζουμε τα Πανεπιστήμιά μας με γνώμονα την ασφάλεια αλλά και την παροχή υψηλού επιπέδου σπουδών, ευνοώντας τις συνέργειες με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Είναι γεγονός ότι, παρά τις αναμφισβήτητα δυσμενείς επιπτώσεις της, η πανδημία έδρασε καταλυτικά στο μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και στάθηκε η αφορμή για πραγματικά άλματα που συντελέστηκαν μέσα σε μία διετία. Οικοδομώντας στο κεκτημένο της τελευταίας αυτής περιόδου, προχωρούμε στην κατεύθυνση της συνολικής αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η Παιδεία αλλάζει στην Πράξη. Γίνεται σύγχρονη, ευέλικτη, συμπεριληπτική, εξωστρεφής, εμπλουτίζεται με ψηφιακά εργαλεία. Αυτή την Παιδεία αξίζουν τα παιδιά μας, για το παρόν και το μέλλον τους.