Αεροπειρατεία Λουκασένκο: Κλειστός ο εναέριος χώρος της Ελλάδας για τη Λευκορωσία
«Σφραγίζεται» ο ελληνικός εναέριος χώρος για τις αεροπορικές εταιρείες της Λευκορωσίας κατ' εφαρμογή των κυρώσεων που αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Ένωση για την πρωτοφανή κίνηση του καθεστώτος Λουκασένκο να «κατεβάσει» στο Μινσκ, υπό το πρόσχημα τρομοκρατικής απειλής και συνοδεία μαχητικών, την ευρωπαϊκή πτήση Αθήνα-Βίλνιους περνώντας χειροπέδες στον αντιφρονούντα δημοσιογράφο Ρομάν Προτάσεβιτς.
Βάσει αεροπορικής οδηγίας (ΝΟΤΑΜ) της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ειδικότερα προβλέπεται:
- Απαγόρευση στις αεροπορικές εταιρείες της Λευκορωσίας να πετούν επάνω από τον ελληνικό εναέριο χώρο και να προσγειώνονται στα αεροδρόμια της Ελλάδας και
- Δίνονται οδηγίες προς τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες να αποφεύγουν το FIR του Μινσκ (Λευκορωσία) για τις πτήσεις τους.
Η αεροπορική οδηγία δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης ή αναγκαστικής εναέριας διέλευσης και σε περίπτωση που η προσγείωση/απογείωση ή η εναέρια διέλευση είναι απαραίτητη για ανθρωπιστικούς σκοπούς.
Η ΝΟΤΑΜ -που ισχύει ήδη και έχει διάρκεια έως τις 5 Ιουλίου 2021- έρχεται σε συνέχεια της απόφασης της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, βάσει της οποίας ισχύει απαγόρευση στις αεροπορικές εταιρείες της Λευκορωσίας να πετούν στον εναέριο χώρο της ΕΕ ή να προσγειώνονται στα αεροδρόμιά της.
Παράλληλα, για τις αεροπορικές εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συστήνεται να αποφεύγουν τον εναέριο χώρο της Λευκορωσίας.
Με απόφαση της Συνόδου Κορυφής της 24ης Μαΐου ο εναέριος χώρος της Ευρώπης έχει «κλείσει» για τη Λευκορωσία· το υφιστάμενο καθεστώς κυρώσεων κατά αξιωματούχων της χώρας έχει επεκταθεί, ενώ οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων των «27» απαιτούν την άμεση απελευθέρωση του Ρομάν Προτάσεβιτς και της συντρόφου του Σοφία Σαπέγκα.
Συνεπώς, τα αεροσκάφη του εθνικού αερομεταφορέα της Λευκορωσίας, Belavia, δεν μπορούν πλέον να προσγειώνονται στα αεροδρόμια των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πολλές αεροπορικές εταιρείες παρακάμπτουν ήδη τον εναέριο χώρο της Λευκορωσίας, ανάμεσά τους οι KLM (Ολλανδία), η σκανδιναβική SAS, AirBaltic (Λετονία), Lufthansa (Γερμανία) και Wizz Air (Ουγγαρία).
Αναφερόμενος στην εκτροπή της πτήσης, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε τονίσει κατά την πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες πως «είναι μία πράξη η οποία ισοδυναμεί ουσιαστικά με κρατική αεροπειρατεία», υπογραμμίζοντας την ανάγκη για την υιοθέτηση πλέγματος ισχυρών κυρώσεων κατά της Λευκορωσίας έτσι ώστε να στείλει η ΕΕ σαφές μήνυμα ότι «τέτοιες πρακτικές δεν μπορούν και δεν πρέπει να γίνονται ανεκτές στην ευρωπαϊκή ήπειρο».
Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) έχει ταυτόχρονα ξεκινήσει επείγουσα έρευνα για την ανατροπή του αεροσκάφους της εταιρείας Ryanair στο Μινσκ.
Σε ανάλογες κινήσεις για τη διακοπή των πτήσεων πάνω από τη Λευκορωσία έχει προχωρήσει το Ηνωμένο Βασίλειο καταδικάζοντας σε σκληρό τόνο τις έκνομες ενέργειες του καθεστώτος Λουκασένκο, ενώ και το Κίεβο έχει διακόψει τις απευθείας πτήσεις μεταξύ Ουκρανίας και Λευκορωσίας.