ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυβέρνηση: Το στοίχημα για τον νέο ΒΟΑΚ και η δέσμευση Μητσοτάκη

Κυβέρνηση: Το στοίχημα για τον νέο ΒΟΑΚ και η δέσμευση Μητσοτάκη
Φωτογραφία αρχείου INTIME NEWS / ΓτΠ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

«Προσωπικά δεσμεύομαι ότι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη θα είναι πρώτη προτεραιότητα. Για την οδική ασφάλεια έχουμε ήδη, μετά από εκτενή διαβούλευση, καταθέσει ένα συγκροτημένο πλαίσιο προτάσεων. Και ναι, ο Βόρειος Οδικός Άξονας, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα γίνει. Είναι προσωπική μου δέσμευση». Ήταν Αύγουστος του 2017, όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της παρουσίασης του προγράμματος «Προσέχω» της Νέας Δημοκρατίας για την Οδική Ασφάλεια, έθετε την κατασκευή του ΒΟΑΚ, στην αιχμή των προτεραιοτήτων του προγράμματος υποδομών της γαλάζιας διακυβέρνησης.

Έχοντας αναλάβει την πρωθυπουργία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στα Χανιά, προέβαινε στην εξαγγελία ότι ο διαγωνισμός για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης θα προκηρυσσόταν εντός του 2021:

«Οι δεσμεύσεις που ανέλαβα απέναντι στην Κρήτη για την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής ισχύουν στο ακέραιο. Όλοι οι συναρμόδιοι Υπουργοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε θέσει είναι πολύ αυστηρά», τόνιζε εμφατικά ο κ. Μητσοτάκης στις δηλώσεις του μετά τη σύσκεψη με αξιωματούχους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα Χανιά, τον Φεβρουάριο του 2020.

Το απόγευμα, στο εμβληματικό τοπόσημο των Χανίων, το Μεγάλο Αρσενάλι, θα παρουσιαστεί το μεγαλεπήβολο σχέδιο για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Μετά από έναν πολύμηνο μαραθώνιο κατά τον οποίο η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών δημιούργησε τους οκτώ, απαραίτητους πυλώνες.

Κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη ( Σ.Δ.Ι.Τ.) και ξεκίνησε η Β’ Φάση του Διαγωνισμού. Οριστικοποιήθηκε η χάραξη στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης) και κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οριστικοποιήθηκε το Χρηματοδοτικό Μοντέλο για το σύνολο του έργου και προτάθηκε για μικτή χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το ΕΣΠΑ.

Από το καλοκαίρι του 2019, αναθέτηκαν 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου. Παράλληλα μελετώνται τα τμήματα Σούδα – Αεροδρόμιο (εκτός κύριου έργου), για τα οποία το αρμόδιο υπουργείο έχει ήδη καταλήξει σε μια προτιμητέα χάραξη σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης. Επιπλέον ανατέθηκαν οι συμβάσεις για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά που θα αποτελέσει προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης, Ακόμη Θα δημοπρατηθεί το τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος, μήκους 15 χλμ έως στις αρχές του 2022. Πρόκειται για δημόσιο έργο με χρηματοδότησης, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Μελετάται δε, ενιαία πλέον το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με ταχύτητα μελέτης 100 χλμ. την ώρα, όπως επίσης με προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού που θα ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Εκτός από τα νέα τμήματα, στο έργο πλέον περιλαμβάνεται η αναγκαία αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Η σημερινή κατάσταση που αφορούν στον κορμό των υποδομών των συγκεκριμένων οδικών αρτηριών (οδόστρωμα, στηθαία, σήμανση, ηλεκτροφωτισμός κλπ) δεν είναι συμβατή με τις προδιαγραφές λειτουργίας ενός σύγχρονου, όπως μεταδίδουν προς το CNN Greece καλά ενημερωμένες πηγές.

Στον ίδιο σχεδιασμό εντάσσεται το έργο του αυτοκινητοδρόμου καθώς επίσης η ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης για την ένταξη του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά, που ήδη ωριμάζει μελετητικά.