Γεωργαντάς: Το gov.gr ήρθε στην ζωή μας για να μείνει
Η ψηφιοποίηση και η απλοποίηση των διαδικασιών εντείνεται τόνισε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γ. Γεωργαντάς από το Οικονομικό Φόρουμ Δελφών, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά ότι το gov.gr ήρθε στην ζωή μας για να μείνει.
Ο κ. Γεωργαντάς, μιλώντας σε πάνελ του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών με θέμα «Το Δημόσιο στην Ψηφιακή Εποχή» επισήμανε ότι το gov.gr - που αποτελεί τη διαδικτυακή πύλη του ελληνικού κράτους η οποία φιλοξενεί όλες τις ψηφιακές υπηρεσίες των υπουργείων, φορέων, οργανισμών και ανεξάρτητων αρχών του Δημοσίου, που παρέχονται μέσω διαδικτύου - δεν είναι μόνον μια απλή διευκόλυνση του πολίτη ή του επιχειρηματία, αλλά αποτελεί μια ολόκληρη κουλτούρα.
Με βάση τη κουλτούρα αυτή, όπως είπε ο κ. Γεωργαντάς, το Δημόσιο πρέπει να βλέπει τον πολίτη, αναδεικνύοντας τη σημασία της πρόσβασής του στην πύλη αυτή χωρίς αποκλεισμούς.
Το κράτος απέδειξε ότι αποτελεί σύμμαχο του πολίτη και του επιχειρηματία, είπε ο κ. Γεωργαντάς και όχι εμπόδιο ή αντίπαλό, όπως στο πρόσφατο παρελθόν, εξαιτίας της γραφειοκρατίας, αγκυλώσεων και εμποδίων στη διαδικασία επικοινωνίας πολιτών με δημόσιες υπηρεσίες. Η πανδημία υπήρξε επιταχυντής των διαδικασιών που είχαν δρομολογηθεί προς την κατεύθυνση ψηφιοποίησης πριν το ξέσπασμα της, είπε.
Ο κ. Γεωργαντάς αναφέρθηκε ενδεικτικά στη λειτουργία της υπηρεσία «Know Your Customer» που έχει ως αποτέλεσμα η διαδικασία επικαιροποίησης στοιχείων στις τράπεζες να γίνεται πλήρως ηλεκτρονικά με απλά βήματα, γεγονός που σημαίνει μεγάλη διευκόλυνση για τον απλό συναλλασσόμενο πολίτη. Επίσης αναφέρθηκε στο πιστοποιητικό που βεβαιώνει την δικαστική φερεγγυότητα μιας επιχείρησης για την συμμετοχή της σε δημόσιους διαγωνισμούς, λήψη δανείων και κάθε άλλη νόμιμη χρήση, το οποίο κατήργησε 25 πιστοποιητικά και δίνεται ηλεκτρονικά.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Γεωργαντάς, επισήμανε ότι η πρόοδος της ψηφιοποίησης και απλοποίησης διαδικασιών και υπηρεσιών του Δημοσίου προς του πολίτες τους επόμενους μήνες θα είναι ακόμη μεγαλύτερη από τα άλματα που σημειώθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας, κάτι που θα επιταχύνει και η εμπιστοσύνη που έχει κερδίσει το κράτος από τους πολίτες με καθοριστικό ρόλο να διαδραματίζει προς την κατεύθυνση αυτή η επιτυχημένη εμβολιαστική εμπειρία των πολιτών.
Η συμβολή του επιχειρείν στην ψηφιακή μετάβαση του Δημοσίου και το Ταμείο Ανάκαμψης - Πώς θα αποφευχθούν λάθη του παρελθόντος-Δεδομένα προς αξιοποίηση
Ο κ. Μιχάλης Κασιμιώτης, managing director της Hewlett Packard για την Ελλάδα και Κύπρο στην παρέμβαση του έδωσε έμφαση στην αξιοποίηση των δεδομένων που παράγονται καθημερινά στην επαφή του κράτους με τις επιχειρήσεις και τους πολίτες (data driven economy, open data κλπ) για την μετάβαση στην ψηφιακή οικονομία. Έκανε λόγο για «ωκεανό» δεδομένων που γεννιούνται καθημερινά.
Η μεγάλη πρόκληση θα είναι πώς θα «αιχμαλωτίσουμε» αυτά τα δεδομένα την στιγμή που γεννιούνται, πώς θα τα επεξεργαστούμε με τις βέλτιστες πρακτικές προς όφελος του απλού πολίτη και του επιχειρείν. Οι υποδομές για την αξιοποίηση των δεδομένων αυτών στην χώρα μας σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν σε άλλες όχι. Λόγω της χαμηλής σχετικά με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες ψηφιακής ωριμότητας της η χώρα μας μπαίνει στη νέα εποχή με πολύ μικρότερη εξάρτηση από legacy συστήματα που θα απαιτούσαν πολυπλοκότερες διαδικασίες αναβάθμισης, δηλαδή δυνατότητα άμεσης εφαρμογής νέων τεχνολογιών που θα εξασφαλίσουν το ψηφιακό άλμα.
Ο κ. Κασιμιώτης έδωσε επίσης έμφαση στις επενδύσεις στην ανάπτυξη υπηρεσιών που βασίζονται σε τεχνολογίες «Έξυπνου 'Ακρου» (intelligent edge) και θα παρέχουν καλύτερες εμπειρίες χρήσης στους πολίτες και τους επισκέπτες της χώρας (άρα ποιοτική αναβάθμιση τουριστικής εμπειρίας) αλλά και δυνατότητα πληροφόρησης σε πραγματικό χρόνο για κάθε συμβάν στους δημοσίους φορείς. Με την εφαρμογή ευρείας κλίμακας λύσεων «Έξυπνου 'Ακρου» μπορεί να επιτευχθεί, ασφαλέστερη πρόσβαση σε χώρους υψηλής επισκεψιμότητας όπως Υγεία, Πολιτισμός Αθλητισμός, Διασκέδαση κτλ., αύξησης της ποιότητας/ποσότητας σε τομείς πρωτογενούς παραγωγής, και καλύτερη απόδοση στην διαχείριση πόρων. Καταλύτης στην επιτάχυνση της ανάπτυξης του έξυπνου άκρου είναι η εξάπλωση δικτύων υπερ. υψηλών ταχυτήτων (5G, WiFi6).
Όπως είπε ο κ. Κασιμιώτης δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε τα τεράστια οφέλη που θα φέρει η ψηφιακή επιτάχυνση της χώρας στο περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ο κ. Χριστόδουλος Πρωτοπαπάς, διευθύνων σύμβουλος της Hellas Sat εξέφρασε την ικανοποίηση για την ψηφιακή πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην Ελλάδα, στον τομέα των δημόσιων υπηρεσιών που διατίθενται ψηφιακά. Χωρίς τις ψηφιακές υπηρεσίες που ξεκίνησαν να παρέχονται στην Ελλάδα στη διάρκεια της πανδημίας δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν οι στρατηγικές μας επενδύσεις που έχουμε πραγματοποιήσει, είπε χαρακτηριστικά.
Στην Hellas Sat ανέφερε ο κ. Πρωτοπαπάς συνεχίσαμε απρόσκοπτα την λειτουργία μας παρά την πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα και πρόσθεσε ότι εάν δεν λειτουργούσε το gov.gr θα είχαμε σοβαρό πρόβλημα ως εταιρία. Έδωσε επίσης έμφαση στην απλοποίηση των διαδικασιών που προχωρά ταυτόχρονα με την ψηφιακή μετάβαση, γεγονός εξαιρετικά σημαντικό για την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ο κ. Γιάννης Μερτζάνης, διευθύνων σύμβουλος της Space Hellas, στην παρέμβαση του εξέφρασε την αισιοδοξία για την επιτυχή έκβαση των έργων προς την ψηφιακή μετάβαση, τονίζοντας ότι ήρθε η εποχή να υλοποιήσουμε ως εταιρία ότι σχεδιάζαμε πολλά χρόνια πριν. Στόχος μας είναι οι επενδύσεις που δίνουν προστιθέμενη αξία, πρόσθεσε και στο πλαίσιο αυτό κινείται και η στρατηγική της εταιρίας.
Ο κ. Μερτζάνης εξέφρασε την πεποίθηση του ότι στη διάρκεια υλοποίησης έργων δεν θα επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος που προέκυψαν από έλλειψη συντονισμού μεταξύ των εταιριών και του Δημόσιου τομέα, αλλά και των εταιριών μεταξύ τους. Τόνισε επίσης ότι είναι μια μεγάλη ευκαιρία το άνοιγμα της αγοράς με την υλοποίηση μεγάλου σε αριθμού και σε σημασία έργων στον ψηφιακό τομέα να σηματοδοτήσει την επιστροφή ικανών και ταλαντούχων νέων ανθρώπων που έφυγαν από την χώρα.
Ο Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στην παρέμβαση του έδωσε έμφαση στους τρόπους με τους οποίους θα ελαχιστοποιηθούν τα προβλήματα των ψηφιακών έργων που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Χρειαζόμαστε λιτές και αποδοτικές διοικητικές δομές, είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι θα πρέπει να υπάρχουν συμφωνίες-πλαίσιο στα μεγάλα πρότζεκτ.
Τα περισσότερα έργα στο τομέα της ψηφιοποίησης είναι διαλειτουργικά και διεπιστημονικά με την εμπλοκή πολλών υπουργείων, γεγονός που σημαίνει ότι απαιτούνται διευρυμένες συνεργασίες.
Θα πρέπει να εξετάσουμε οριζόντιες διαδικασίες προκειμένου να αποφύγουμε τη γραφειοκρατία, είπε ο καθηγητής. Έδωσε επίσης έμφαση στη συνεργασία με τα πιστωτικά ιδρύματα τα οποία και θα έχουν ένα σημαντικό ρόλο στην επιλογή των έργων του ιδιωτικού τομέα. Επίσης θα πρέπει να εξεταστούν τρόποι διαχείρισης της αντίστασης των αλλαγών σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα και να υπάρξει ανεξάρτητος μηχανισμού ελέγχου που να συμβάλει στην υλοποίηση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ο Παντελής Τζωρτζάκης, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας τόνισε ότι στόχος της Τράπεζας είναι να αποτελέσει τον καταλύτη διαμόρφωσης χρηματοοικονομικών προϊόντων που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις στην ψηφιοποίηση τους, δηλαδή στην δυνατότητα δραστηριοποίησης τους και σε ψηφιακό περιβάλλον (πραγματοποίηση ψηφιακών πωλήσεων κλπ).
Επίσης η Τράπεζα θα συμβάλει στην προσπάθεια δημιουργίας εξωστρεφών επιχειρήσεων. Για να συμβεί αυτό, είπε ο κ. Τζωρτζάκης, θα πρέπει οι ελληνικές επιχειρήσεις να δημιουργήσουν καινοτόμα προϊόντα, που προϋποθέτει να έρθουν πιο κοντά στην παραγωγή καινοτομίας με την σύνδεση τους με τα πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα . Όλα αυτά απαιτούν τη δημιουργία συνεργασιών, χρηματοοικονομικών εργαλείων, που θα προσφέρει η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, διαθέτοντας ως συγκριτικό πλεονέκτημα και τις διεθνείς συνεργασίες που έχει συνάψει.