ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΥΡΙΖΑ: Ιχνηλατώντας την «κρυφή ψήφο» - Στο «στόχαστρο» μισό εκατομμύριο ψηφοφόροι

ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ / ΙΝΤΙΜΕ

Στο πλαίσιο της γενικής αναδιοργάνωσης του κομματικού μηχανισμού, ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να αναβαθμίσει τον τρόπο που διαχειρίζεται τις δημοσκοπήσεις.

Η Κουμουνδούρου διαμορφώνει ένα πλαίσιο για τη σε βάθος ανάλυση των τάσεων της κοινωνίας, ενισχύοντας τη δουλειά που κάνει εδώ και χρόνια ο βετεράνος «δημοσκόπος» του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Πουλάκης.

Η σχέση με τις δημοσκοπήσεις

Η σχέση του ΣΥΡΙΖΑ με τις δημοσκοπήσεις ήταν παραδοσιακά τρικυμιώδης.

Η αποτυχία των δημοσκοπικών εταιρειών να προβλέψουν τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος (με την εξαίρεση της Public Issue του Γιάννη Μαυρή) και των εκλογών του Σεπτέμβρη του 2015, παγίωσαν την πεποίθηση των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ ότι οι δημοσκοπήσεις είναι στημένες.

Στις 20 Απριλίου 2019 μιλώντας στην Πάτρα στο πλαίσιο της καμπάνια για τις ευρωεκλογές, ο Αλέξης Τσίπρας είχε πει:

«Προσπάθησαν να δημιουργήσουν μια εικονική πραγματικότητα σε σχέση με τη δυναμική του ΣΥΡΙΖΑ: Στημένες δημοσκοπήσεις, στημένα πρωτοσέλιδα, στημένους δήθεν Μακεδονομάχους στη Βόρεια Ελλάδα».

Το τελικό αποτέλεσμα των ευρωεκλογών (ΝΔ 33,12%, ΣΥΡΙΖΑ 23,75%) δικαίωσε τις δημοσκοπικές εταιρείες και διέψευσε τον ΣΥΡΙΖΑ.

Παρενέργεια της δημοσκοπικής αστοχίας του ΣΥΡΙΖΑ ήταν και ο παραγκωνισμός του Χριστόφορου Βερναρδάκη ο οποίος παρουσίαζε προεκλογικά μια πολύ καλή δημοσκοπική εικόνα για τον κ. Τσίπρα.

Ωστόσο, η εικόνα έγινε πιο σύνθετη με τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου του 2019.

Προφανώς όλες οι δημοσκοπικές εταιρείες είχαν προβλέψει την καθαρή νίκη και την αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας.

Καμιά εταιρεία όμως δεν είχε προβλέψει το 31,53% του ΣΥΡΙΖΑ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και την ημέρα των εκλογών οι έρευνες τοποθετούσαν τον ΣΥΡΙΖΑ στο επίπεδο του 28%.

Η «κρυφή ψήφος»

Η ιχνηλάτηση της «κρυφής ψήφου» προς τον ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί βασική προτεραιότητα για το επιτελείο του κ. Τσίπρα. Στην Κουμουνδούρου εκτιμούν ότι οι ψηφοφόροι που χωρίς να το δηλώνουν, θα ψήφιζαν ΣΥΡΙΖΑ ή θα ήταν πολύ κοντά στο να το κάνουν, είναι περίπου στο 8%.

Η εξήγηση που δίνεται, για την μη ανιχνεύσιμη από τις δημοσκοπήσεις ψήφο, έχει τρία σκέλη:

Πρώτον, οι έρευνες που γίνονται κυρίως με κλήσεις σε σταθερά τηλέφωνα, δεν μπορούν να εντοπίσουν μεγάλο αριθμό νέων που είτε δεν έχουν σταθερό είτε βρίσκονται σπάνια στο σπίτι.

Δεύτερον, σημαντικός αριθμός πολιτών, πάλι κυρίως νέοι, δεν θέλει να απαντάει στις δημοσκοπικές εταιρείες, θεωρώντας τες κομμάτι του συστήματος εξουσίας.

Τρίτον, μερίδα πολιτών επιλέγει τον ΣΥΡΙΖΑ ως «μικρότερο κακό», αλλά αισθάνεται άβολα να αναφέρει την προτίμησή του.

Για να ιχνηλατήσει την «κρυφή ψήφο» η Κουμουνδούρου έχει υιοθετήσει μια σύνθετη μέθοδο.

Σύμφωνα με κομματική πηγή, η μέθοδος αυτή περιλαμβάνει:

-Συγκριτική ανάλυση των δημοσκοπήσεων όλων των εταιριών.

-Τηλεφωνικές έρευνες του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ.

-Διαδικτυακές έρευνες μέσα από τη διαμόρφωση panel (δεξαμενής ερωτώμενων).

Οι εκτιμήσεις

Οι εκτιμήσεις του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την ίδια κομματική πηγή, με βάση την ανάλυση των ερευνών, είναι οι εξής:

υπεροχή της ΝΔ είναι καθαρή, αλλά η διαφορά των δύο κομμάτων δεν είναι διψήφια. Αξιολογώντας σειρά ποιοτικών στοιχείων, το επιτελείο της Κουμουνδούρου εκτιμά ότι τα πράγματα θα χειροτερεύσουν στο μέλλον για τον κ. Μητσοτάκη. Επομένως, λογικά πρέπει να αναζητήσει παράθυρο πρόωρων εκλογών το συντομότερο δυνατό.

-Παρατηρείται επανάκαμψη ψηφοφόρων στον ΣΥΡΙΖΑ από τα αριστερά. Ο λόγος είναι η ισχυρή αντίδραση στα κυβερνητικά μέτρα από τους πολίτες που τοποθετούνται στα αριστερά του ιδεολογικού φάσματος.

-Τη μεγαλύτερη ζημιά για την κυβέρνηση προκαλούν τα θέματα ήθους και ύφους της εξουσίας -δεν είναι τυχαίο ότι ο κ. Τσίπρας φέρνει στη Βουλή το γεύμα Μητσοτάκη στην Ικαρία. Το δεύτερο ζήτημα που δημιουργεί πρόβλημα στην κυβέρνηση, είναι η ανεπαρκής οικονομική στήριξη κλάδων όπως η εστίαση. Αντιθέτως, η υγειονομική κρίση δεν προκαλεί τόσο μεγάλη πολιτική φθορά στον κ. Μητσοτάκη, διότι έχει «περάσει» το επιχείρημα ότι τα ίδια περίπου συμβαίνουν σε όλες τις χώρες τη Ευρώπης.

-Είναι χαώδης η διαφορά των απόψεων ανάμεσα σε αυτούς που ενημερώνονται κατά κύριο λόγο από την τηλεόραση και σε αυτούς πουν ενημερώνονται κατά κύριο λόγο από το διαδίκτυο. Στέλεχος της Κουμουνδούρου κάνει λόγο για «δύο Ελλάδες που ζουν παράλληλα».

-Η συζήτηση που κυριαρχεί στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ για το ιδεολογικό στίγμα του κόμματος, δεν φαίνεται να αγγίζει τους πολίτες. Το ερώτημα αν ο ΣΥΡΙΖΑ τοποθετείται πιο πολύ προς το Κέντρο ή πιο πολύ προς τα Αριστερά, δεν αξιολογείται ως σημαίνον από τους ερωτώμενους.

-Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πολύ σοβαρό πρόβλημα στο να κάνει γνωστές τις θέσεις και τις προτάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και προτάσεις που συναντάνε μεγάλη αποδοχή όπως ο ορισμός υπουργού Υγείας κοινής αποδοχής, στη μεγάλη πλειονότητα των πολιτών δεν είναι γνωστό ότι έχουν γίνει από τον Αλέξη Τσίπρα.

Μισό εκατομμύριο ψηφοφόροι

Στις εκλογές του 2019 ψήφισαν 5.769.644 πολίτες. Στις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 είχαν ψηφίσει 6.330.786.

Η διαφορά είναι 561.142 ψηφοφόροι. Αυτό το μισό εκατομμύριο πολιτών που αντιπροσωπεύει περίπου το 10% του εκλογικού σώματος με βάση τα αποτελέσματα του 2019, θέλει να προσελκύσει η Κουμουνδούρου ξανά στις κάλπες. Η εκτίμηση του επιτελείου του κ. Τσίπρα είναι ότι αυτό το τμήμα των πολιτών ανήκει κατά κύριο λόγο στο αντιμνημονιακό ρεύμα της περιόδου 2010-15 και επομένως δυνάμει αποτελεί κοινό απεύθυνσης για την αξιωματική αντιπολίτευση.

Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ αντιμετωπίζει δύο προβλήματα για να πείσει αυτούς πολίτες που απέχουν:

Πρώτον, είναι ότι αυτός ο κόσμος με βάση τον ιδεολογικό διαιρετικό άξονα, δεν ανήκει μόνο στην Αριστερά.

Δεύτερον, παραμένει ισχυρή αίσθηση της διάψευσης από την κυβερνητική διαχείριση του ΣΥΡΙΖΑ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης