ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Απεργία στα ΜΜΜ: Τροπολογία για δρομολόγια τις ώρες αιχμής εξετάζει η κυβέρνηση

Απεργία στα ΜΜΜ: Τροπολογία για δρομολόγια τις ώρες αιχμής εξετάζει η κυβέρνηση
Φωτογραφία αρχείου ΙΝΤΙΜΕ/ ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Την κατάθεση τροπολογίας που θα ρυθμίζεται η ελάχιστη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε ημέρες απεργιών, δρομολογεί το υπουργείο Μεταφορών.

Πιο αναλυτικά, εξετάζεται η κατάρτιση νομοθετικής διάταξης, η οποία θα εξασφαλίζει τη διεξαγωγή ενός ελάχιστου αριθμού δρομολογίων των μέσων σταθερής τροχιάς αλλά και των λεωφορείων σε ημέρες απεργιών, ώστε αυτή να είναι συνεπής με τις επιταγές του Συντάγματος αλλά ταυτόχρονα και εφαρμόσιμη.

Όπως αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος της Κυριακής», η τροπολογία θα περιλαμβάνει εξασφάλιση «ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας», αλλά και αυστηρότερο πλαίσιο έγκαιρης προειδοποίησης, ώστε να μην αιφνιδιάζεται το επιβατικό κοινό.

Ένα πρώτο σχέδιο -όπως επεσήμανε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, έχει ήδη συνταχθεί και έχει αποσταλεί στον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές που επικαλείται το δημοσίευμα θα προβλέπονται τα εξής:

  • Η έγκαιρη προειδοποίηση για την προκήρυξη της απεργίας, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στο επιβατικό κοινό να προγραμματίζει τις μετακινήσεις του και να μην ανακοινώνονται απεργίες και στάσεις εργασίας το προηγούμενο βράδυ.
  • Μέριμνα ώστε να εκτελείται τουλάχιστον ένα μέρος του προγραμματισμένου συγκοινωνιακού έργου τις ώρες αιχμής, με προσωπικό ασφαλείας που θα προβλέπεται στη διάταξη.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, αυτό που θεωρείται βέβαιο είναι ότι θα αυστηροποιηθεί το πλαίσιο της έγκαιρης προειδοποίησης για τη διεξαγωγή μιας απεργίας, ώστε να μην υπάρχει αιφνιδιασμός του επιβατικού κοινού.

Επίσης, αναμένεται να εισαχθεί υποχρεωτικότητα ενημέρωσης για την κάθε απεργιακή κινητοποίηση εντός ενός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, το οποίο εξετάζεται να προσδιοριστεί κοντά στη μία εβδομάδα, ώστε δύο ημέρες πριν από την απεργία να έχει γίνει επαναπρογραμματισμός των δρομολογίων του κάθε μέσου μεταφοράς, με το διαθέσιμο προσωπικό «ασφαλείας», με στόχο να μπορεί να εκτελείται συγκεκριμένος αριθμός δρομολογίων.

Όπως υπογραμμίζει το δημοσίευμα, στο μικροσκόπιο του υπουργείου Μεταφορών έχουν μπει το γαλλικό και το ιταλικό μοντέλο, προκειμένου να εντοπιστούν οι καλές πρακτικές που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και στο ελληνικό δίκαιο.

Η συζήτηση και στην Ελλάδα φαίνεται να καταλήγει στην προσφορά της «ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας», χωρίς επί του παρόντος να προσδιορίζεται ποσοστό εργαζομένων που θα πρέπει να εργάζονται ή ακριβές ποσοστό δρομολογίων που θα πρέπει να εκτελούνται, κατά τις απεργιακές κινητοποιήσεις.

Αρχικά η συζήτηση είχε ξεκινήσει με αναφορά στην αναγκαία εκτέλεση του 50% των δρομολογίων τουλάχιστον κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής, δηλαδή κατά κύριο λόγο τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες.

«Αν και ο όρος της "ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας" και για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έχει ψηφιστεί σε νόμο της κυβέρνησης Σαρκοζί από το 2007 και ουσιαστικά βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή από το 2008, επί της ουσίας δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις μεγάλων απεργιών, καθώς δεν έχει στην πραγματικότητα αναγκαστικό χαρακτήρα», σημειώνει το Έθνος της Κυριακής.

Συγκεκριμένα, ο νόμος ορίζει την υποχρέωση των εργαζομένων στις συγκοινωνίες να ενημερώνουν την εταιρεία 48 ώρες πριν από την απεργία για το αν σκοπεύουν να απεργήσουν ή όχι, με στόχο να επαναπρογραμματιστούν τα δρομολόγια. Αντίστοιχα η υποχρέωση της κάθε συγκοινωνιακής εταιρείας είναι να ενημερώνει τους επιβάτες για δρομολόγια και καθυστερήσεις τουλάχιστον 24 ώρες πριν από την απεργία.

Στην πραγματικότητα η υλοποίηση της ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας στις ώρες αιχμής αποτελεί ουσιαστικά αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ των συνδικάτων και της διοίκησης του κάθε μέσου, χωρίς πάντως να προβλέπεται κάποιος αναγκαστικός κανόνας.