ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η «Ζηνοβία» έφερε αλλαγές: Έρχονται πρόστιμα για όσους παρακωλύουν την κυκλοφορία

Η «Ζηνοβία» έφερε αλλαγές: Έρχονται πρόστιμα για όσους παρακωλύουν την κυκλοφορία
ΑΠΕ -ΜΠΕ

Τέλος στον αποκλεισμό των εθνικών οδικών αρτηριών σε περίπτωση εκτάκτων φαινομένων θέλει να δώσει η κυβέρνηση με πρόστιμα και πειθαρχικές ποινές σε όσους παρακωλύουν την κυκλοφορία.

Ήδη το υπουργείο Υποδομών ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση για να μην επαναληφθούν οι εικόνες που προκάλεσε η κακοκαιρία «Ζηνοβία» όταν έκλεισε ο βασικός άξονας της χώρας, κρατώντας εγκλωβισμένους για ώρες πολλούς οδηγούς και δημιουργώντας ουρές χιλιομέτρων σε απόσταση αναπνοής από την πρωτεύουσα.

Όπως γράφει το Έθνος της Κυριακής, το «κουβάρι» των ευθυνών που φαίνεται να επιμερίζονται στους περισσότερους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι είτε δεν προέβησαν την ώρα που έπρεπε στις απαιτούμενες ενέργειες, είτε δεν φρόντισαν να αστυνομεύσουν τις απαγορεύσεις ώστε αυτές να τηρηθούν, αλλά και σε αρκετούς οδηγούς, οι οποίοι αψηφώντας τις παραινέσεις των υπευθύνων βρέθηκαν εν μέσω χιονόπτωσης χωρίς αλυσίδες με αποτέλεσμα πολλά οχήματα να ακινητοποιηθούν, έχει αναλάβει να ξετυλίξει η έρευνα που έχουν ήδη ξεκινήσει τα υπουργεία Υποδομών και Προστασίας του Πολίτη.

Οι αρμόδιοι έχουν ήδη κληθεί να δώσουν εξηγήσεις και το σχετικό πόρισμα αναμένεται εντός της εβδομάδας που ξεκινά αύριο. Και όλα αυτά ενώ η χώρα βρίσκεται εν όψει ενός νέου κύματος κακοκαιρίας, το οποίο -σύμφωνα με τις προειδοποιήσεις των μετεωρολόγων- αναμένεται εξίσου σφοδρό.

Στο υπουργείο Υποδομών, πάντως, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές στο «Έθνος της Κυριακής», προχωρεί ήδη η επεξεργασία νομοθετικής ρύθμισης, η οποία «αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πλαισίου εξακρίβωσης των αιτιών και καταλογισμού τυχόν ευθυνών στους εμπλεκόμενους αρμόδιους φορείς και όργανα σε περιπτώσεις σοβαρής διατάραξης ή διακοπής της κυκλοφορίας (μερικής ή ολικής) στο εθνικό δίκτυο της χώρας.

Παράλληλα στοχεύει στην ενίσχυση των αρμοδίων υπηρεσιών του Δημοσίου που είναι επιφορτισμένες με την παρακολούθηση και εποπτεία της λειτουργίας του εθνικού οδικού δικτύου». Στην κατεύθυνση αυτή -όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές- θα προβλεφθούν:

H ad hoc συγκρότηση οργάνου, στο οποίο θα μετέχουν κατάλληλα καταρτισμένα στελέχη, το οποίο θα είναι επιφορτισμένο με την άμεση διερεύνηση και εξακρίβωση των αιτιών της διακοπής της κυκλοφορίας στο εθνικό οδικό δίκτυο και τον επιμερισμό διαπιστούμενων ευθυνών στους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς ή υπηρεσίες. Οι διαπιστώσεις του εν λόγω οργάνου θα ενσωματώνονται σε σχετικό πόρισμα, το οποίο θα συντάσσεται και θα υποβάλλεται αμελλητί στο υπουργείο Υποδομών και σε κάθε άλλον αρμόδιο φορέα για τις περαιτέρω οριζόμενες από τον νόμο ενέργειες της αρμοδιότητάς τους.

Η επιβολή διοικητικού προστίμου στους υπαίτιους φορείς, το ύψος του οποίου θα καθορίζεται βάσει του πορίσματος και θα είναι ανάλογο της έκτασης και των συνεπειών της διακοπής κυκλοφορίας. Εκτός της επιβολής προστίμου θα ορίζεται και η επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων.

Η ρύθμιση φαίνεται να αφορά σε μεγάλο βαθμό τα βαρέα οχήματα, η παρουσία των οποίων στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας εκτιμάται ότι δυσχέρανε ακόμα περισσότερο την κατάσταση στο συγκεκριμένο συμβάν. Όπως επεσήμανε σε ανακοίνωσή του και ο παραχωρησιούχος του αυτοκινητοδρόμου «Νέα Οδός», από το πρωί υπήρχε απαγόρευση κυκλοφορίας για βαρέα οχήματα και λεωφορεία.

Ωστόσο φαίνεται ότι τα περισσότερα από τα μέτρα που ελήφθησαν δεν κατέστη δυνατό να αστυνομευθούν επαρκώς. Έτσι, όπως φάνηκε στη συνέχεια, αρκετά οχήματα αυτών των ειδών ακινητοποιήθηκαν τελικώς από την Τροχαία δεξιά, καταλαμβάνοντας ουσιαστικά τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές από την πλευρά τους επιμένουν ότι καμία νταλίκα δεν έκλεισε τον δρόμο. «Να βρεθεί έστω και μία φωτογραφία νταλίκας, η οποία να ‘‘δίπλωσε’’ στον δρόμο δημιουργώντας πρόβλημα» επισημαίνει ο Πέτρος Σκουληκίδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εθνικών Μεταφορών.

Και συνεχίζει: «Ο καθένας προσπαθεί να πετάξει από πάνω του την ευθύνη. Η Τροχαία έβαλε τα φορτηγά δεξιά στο ύψος της Λαμίας, η οποία είχε λιακάδα. Εάν προπορευόνταν εκχιονιστικό, αλατιέρα και κάποια φορτηγά από πίσω, ο δρόμος θα μπορούσε να πατηθεί και από εγκλωβισμένα ΙΧ στη συνέχεια, αλλά αυτοί άφησαν πρώτα τα ΙΧ». Από την πλευρά της η «Νέα Οδός», αν και ενημερώνει για τις οδηγίες της Τροχαίας, δεν έχει την αρμοδιότητα να απαγορεύσει την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο σε κανένα όχημα, εάν π.χ. δεν διαθέτει αλυσίδες. Επιπλέον δεν μπορεί να υποχρεώσει οδηγό να κάνει αναστροφή, με αποτέλεσμα όταν δόθηκε η αντίστοιχη εντολή, πολλοί οδηγοί να μην είναι πρόθυμοι να το πράξουν.

Διαθέσιμα 80 εκχιονιστικά

Να σημειωθεί ότι την ημέρα του συμβάντος ο παραχωρησιούχος είχε διαθέσιμα 80 εκχιονιστικά, εκ των οποίων τα 20 στο τμήμα Μαλακάσα - Καπανδρίτι. Ωστόσο για διάστημα αρκετών ωρών και με εγκλωβισμένα αυτοκίνητα διάσπαρτα στο οδικό δίκτυο, αυτά δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν παρά μόνο χρησιμοποιώντας τη λωρίδα αντίθετης κατεύθυνσης μετά τον αποκλεισμό και των δύο λωρίδων. Από το τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας είχαν εξυπηρετηθεί πάνω από 3.000 κλήσεις, κυρίως από οδηγούς ΙΧ οι οποίοι ενημερώνονταν για την ανάγκη αλυσίδων.

Παρ’ όλα αυτά πολλοί φαίνεται ότι δεν συμμορφώθηκαν με τις συγκεκριμένες υποδείξεις, όπως τονίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου:

«Σε μια απολύτως προειδοποιημένη κακοκαιρία, η κατάσταση βγήκε εκτός ελέγχου. Σαφώς υπήρχε μια κακή διαχείριση από την Τροχαία ως προς το πότε, πώς και εάν επαρκούσαν οι ενέργειές της. Από την άλλη φάνηκε για ακόμα μία φορά η κακή συμπεριφορά ορισμένων οδηγών, οι οποίοι αδιαφόρησαν για τις παραινέσεις των ειδικών με τα γνωστά αποτελέσματα, αφού αρκεί μια μικρή μερίδα κακών οδηγών για να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα σε ανάλογες περιπτώσεις».