Διπλώματα οδήγησης: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο - Αυτές είναι οι αλλαγές
Ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις άδειες οδήγησης.
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της ΝΔ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση καταψήφισαν. Το ΚΚΕ και το ΜεΡΑ25 απουσίαζαν από τη διαδικασία ψηφοφορίας.
Κλείνοντας τη συζήτηση ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης υπεραμύνθηκε των νέων ρυθμίσεων, ενώ απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για το χαρακτήρα του κατεπείγοντος που είχε το νομοσχέδιο αντέτεινε δύο βασικούς λόγους:
- Πρώτον, ότι έπρεπε να λυθεί άμεσα ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργήθηκε τον τελευταίο χρόνο λόγω του ανεφάρμοστου και επιπόλαιου προηγούμενου νόμου του ΣΥΡΙΖΑ που κρατά σε ομηρία πάνω από 100.000 οδηγούς, κυρίως επαγγελματίες, που δεν μπορούν να πάρουν το δίπλωμα τους, ενώ κάθε εβδομάδα συσσωρεύονται ακόμα περισσότερα προβλήματα.
- Δεύτερον, ότι έπρεπε να αποτραπεί η αύξηση των τελών κυκλοφορίας στη βάσει των ρύπων, και του αντιρρυπαντικού προτύπου που θα εφαρμοζόταν από την επόμενη εβδομάδα.
Ο κ. Κεφαλογιάννης κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ για μικροκομματική τακτική ενώ επεσήμανε ότι θα συσταθεί Επιτροπή η οποία μέσα από διάλογο με τους αρμόδιους φορείς, θα επεξεργαστεί και θα καταθέσει σε 6 και το αργότερο εννιά μήνες ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών που θα είναι σύμφωνο με τις ευρωπαϊκές οδηγίες.
Ο κ. Κεφαλογιάννης, υπογράμμισε ότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών δεν προχώρησε στην έκδοση καμίας κανονιστικής πράξης, από τις 26 που προέβλεπε ο νόμος που είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ εδώ και έξι μήνες, με αποτέλεσμα τα προβλήματα να συσσωρεύονται και να διογκώνονται καθημερινά.
«Δεν ξηλώνουμε τον προηγούμενο νόμο. Καταργούμε μόνο διατάξεις του που δημιούργησαν και συσσώρευσαν μόνο προβλήματα εγκλωβίζοντας χιλιάδες πολίτες, κυρίως επαγγελματίες οδηγούς», επεσήμανε ο κ. Κεφαλογιάννης.
Τέλος ο κ. Κεφαλογιάννης σχολιάζοντας τις αντιδράσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τη χθεσινή παρουσία στην Επιτροπή στην αρχή της συνεδρίασης, του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης Διαμαντή Ηλιάδη έκανε λόγο για υποκρισία και προσπάθεια πολιτικής εκμετάλλευσης.
Προτεινόμενες ρυθμίσεις
Συστήνεται επιτροπή, η οποία θα επεξεργαστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων οδηγών, προκειμένου να συνταχθεί ένα νέο νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι εφαρμόσιμο και θα περιορίσει το φαινόμενο της διαφθοράς, όπου υπάρχει. Το έργο της επιτροπής θα είναι εξάμηνο και μπορεί να παραταθεί για 3 ακόμη μήνες, εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Άδειες οδήγησης
Έως την ολοκλήρωση του έργου της επιτροπής καταργούνται τα άρθρα που επέφεραν τα προβλήματα και επανέρχεται το θεσμικό πλαίσιο που προϋπήρχε της ψήφισης του ισχύοντος νόμου.Το έργο της δοκιμασίας προσόντων διενεργείται από δύο υπαλλήλους - εξεταστές. Έως και την 30η Απριλίου 2020, στο πλαίσιο διασφάλισης της εξυπηρέτησης των υποψηφίων οδηγών με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, δύναται να διενεργούνται οι δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς από έναν εξεταστή. Η συσσώρευση αιτημάτων έκδοσης νέων αδειών είναι τεράστια.
Δευτεροβάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές
Επικαιροποιούνται οι διατάξεις που αφορούν στη διενέργεια της ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών. Συστήνονται Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές, τις οποίες κατήργησε η προηγούμενη Κυβέρνηση και σχεδόν όλοι οι πολίτες άνω των 80 ετών πιστοποιούνταν ικανοί ανά ειδικότητα γιατρού, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, όπου περιοριζόταν ο χρόνος ισχύος των αδειών οδήγησης.Το παράβολο που θα καταβάλλουν οι προς εξέταση οδηγοί στην ΔΙΕ είναι μικρότερο του καταβαλλόμενου σήμερα σε κάθε επίσκεψη γιατρού. Σήμερα, οι ηλικιωμένοι πρέπει να επισκεφτούν 4 γιατρούς και να πληρώσουν 40 ευρώ, ενώ στην ΔΙΕ για όλους τους γιατρούς θα πληρώσουν 30 ευρώ (3Χ10).
Άνω των 74
Καταργείται η υποχρεωτική επανεξέταση των κατόχων αδειών οδήγησης που επιθυμούν να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους και έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 74 ετών.Το μέτρο αυτό αποτελεί διάκριση εις βάρος των ηλικιωμένων και έχει επιφέρει πολλά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων πολιτών.
Ειδικότερα, για να αναθεωρήσουν την άδεια οδήγησης, εκτός από τις ιατρικές εξετάσεις, έπρεπε να επισκεφτούν τις Περιφερειακές Υπηρεσίες τουλάχιστον 4 φορές,προκειμένου να πάρουν τις άδειες οδήγησης. Δεκάδες χιλιάδες πολίτες βρίσκονται σε αναμονή και ο προηγούμενος Υπουργός έδινε συνεχώς παρατάσεις.Η εξέταση ήταν υποτυπώδης (οδήγηση σε ένα δρόμο 500-800 μέτρων) και γι' αυτό οι απορριφθέντες ήταν πολύ λίγοι. Αμφισβητείται αν το μέτρο αυτό επιφέρει αποτελέσματα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Οδήγηση στα 17 έτη
Η συνοδευόμενη οδήγηση καταργείται, γιατί με τον τρόπο που θεσμοθετήθηκε (θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και θεωρητική και πρακτική εξέταση στην ηλικία των 17 ετών), όπως ισχύει και για την ηλικία των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει τα 18 έτη, δημιουργεί προβλήματα στην εφαρμογή του (συνοδεία οδηγού, ειδική ασφαλιστική κάλυψη, διοικητικές κυρώσεις).
Η επιτροπή που συστήνεται θα επανεξετάσει το μέτρο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη την πρόβλεψη της οδηγίας 2006/126 που δίνει στα κράτη - μέλη τη δυνατότητα μείωσης του κατώτατου ορίου ηλικίας στα 17 έτη για την κατηγορία Β (επιβατικά) και για οδήγηση μόνο εντός της ελληνικής Επικράτειας.
«Γουρούνες»
Καταργείται η καθολική απαγόρευση κίνησης των ελαφρών και βαρέων τετράτροχων μοτοσικλετών που είναι εξοπλισμένες με κινητήρα εσωτερικής καύσης με κυλινδρισμόέως 125 κυβικά εκατοστά, σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους που εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, δεδομένου ότι πρόκειται για οχήματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας και πληρώνουν ετήσια τέλη κυκλοφορίας.Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο οικείος δήμος ή οικεία Περιφέρεια στην περιοχή αρμοδιότητάς τους έχουν τη δυνατότητα να θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία οχημάτων οιασδήποτε κατηγορίας σε ορισμένες περιοχές ή σε όλο το οδικό δίκτυο, κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.