Οι αγορές μετρούν τις ζημιές από τη Volkswagen και το Βερολίνο θυμάται τον Βαρουφάκη
Διεθνείς αναλυτές και πολιτικοί παράγοντες έχουν βγάλει τα κομπιουτεράκια για να υπολογίσουν το κόστος του σκανδάλου της Volkswagen. Στον αγώνα δρόμου πού έχει ξεκινήσει ένθεν κακείθεν του Ατλαντικού επιχειρείται οι βιομηχανικοί ρύποι να αντιστοιχηθούν σε διεθνοπολιτικό κεφάλαιο, πάντα με την υπενθύμιση ότι οι αγορές περιμένουν στη γωνία, όποιον αποδειχθεί πως δεν παίζει με τους κανόνες. Στην κόντρα αυτή ο Γιάνης Βαρουφάκης εμφανίζεται απρόσμενα ως παράπλευρη απώλεια.
Το σκάνδαλο ρύπων της Wolkswagen ενδέχεται να καταστεί πολύ πιο οδυνηρό για τους επενδυτές από ό,τι η καταστροφική διαρροή πετρελαίου της BP στον Κόλπο του Μεξικού το 2010, σύμφωνα με τη Credit Suisse, η οποία, όπως μεταδίδει το CNN International, εκτιμά ότι το συνολικό κόστος για τη γερμανική εταιρεία μπορεί να ανέλθει στα 78 δισ. ευρώ -κι αυτό στο δυσμενές σενάριο.
«Οι αγορές δεν φαίνεται να κάνουν εκπτώσεις σε αρνητικά γεγονότα», αναφέρεται σε ανάλυση της Credit Suisse προς τους τραπεζικούς της πελάτες, όπου εξηγείται ότι «το κόστος των ανακλήσεων και τα πρόστιμα δεν έχουν ακόμη ξακαθαριστεί και θα εξαρτηθούν από την απόδοση των κινητήρων μετά την επιδιόρθωσή τους».
Περνώντας στην αντεπίθεση, η Volkswagen δια του εκπροσώπου της αναφέρει ότι «οι αριθμοί είναι απλώς εικασίες και οι υπολογισμοί ανοησίες», με τους παρατηρητές της υπόθεσης να καταγράφουν ότι οι συντηρητικές εκτιμήσεις της ελβετικής τράπεζας για ζημιές ύψους 23 δισ. ευρώ είναι περίπου 3,5 φορές παραπάνω από τις εκτιμήσεις της γερμανικής εταιρείας.
Ένας Βαρουφάκης στο τιμόνι της Volkswagen;
Μιλώντας για κόστη, το πρόσωπο του Γιάνη Βαρουφάκη εμφανίζεται απρόσμενα στο ζήτημα εν είδη παραπολιτικού σχολίου. Σε ανταπόκριση της Καθημερινής (4/10) από το Βερολίνο αναφορικά με το προσφυγικό και τη θέση της Ελλάδας, στενός συνεργάτης του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε (Wolfgang Schäuble) δήλωσε ικανοποιημένος από την τοποθέτηση του Ευκλείδη Τσακαλώτου στο νέο κυβερνητικό σχήμα, χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί στον προκάτοχo του Έλληνα υπουργού Οικονομικών.
Πιο συγκεκριμένα, ο Γερμανός αξιωματούχος παραδέχτηκε ότι η σχέση Σόιμπλε-Βαρουφάκη δεν ήταν τόσο κακή τόσο κακή όσο περιγραφόταν από τα ΜΜΕ, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Είχαμε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις στο Eurogroup». Προχώρησε, όμως, ένα βήμα παραπάνω, αναφέροντας με δεικτικό τρόπο ότι ο Γιάνης Βαρουφάκης «απλώς ήταν ένας άνθρωπος που στοίχισε πάρα πολύ ακριβά στη χώρα του. Τα διπλάσια σχεδόν από αυτά που κόστισε ο CEO της Volkswagen στη Γερμανία».
Το ευφυολόγημα του Γερμανού αξιωματούχου έχει αν μη τι άλλο ενδιαφέρον. Αν οι ζημιές στην υπόθεση Volkswagen είναι όσες λένε οι Γερμανοί (δηλαδή περίπου 7 δισ. ευρώ, τότε με βάση τα λεγόμενα του εξ απορρήτων ο Γιάνης Βαρουφάκης κόστισε στην Ελλάδα περί τα 14 δισ. ευρώ.
Έστω ότι δεχόμαστε τη σύγκριση: το ποσό παραμένει σημαντικά μικρότερο από τα 90 δισ. ευρώ που η Νέα Δημοκρατία ισχυριζόταν προεκλογικά ότι επιβάρυναν το δημόσιο χρέος εξαιτίας της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Απαντώντας τότε ο πρώην υπουργός Οικονομικών με άρθρο του στην Εφημερίδα των Συντακτών (5/9) αντιγύρισε τα πυρά, παραθέτοντας τον απολογισμό της θητείας του με νούμερα. Αναφερόμενος δε στο προσωπικό κόστος της παρουσίας του στην οδό Νίκης, έγραψε χαρακτηριστικά ότι, αναλαμβάνοντας το υπουργείο, ενημερώθηκε ότι έχει στη διάθεσή του δύο τεθωρακισμένες BMW. «Έδωσα εντολή να μη χρησιμοποιηθούν ούτε μία φορά και να ενεργοποιηθεί η διαδικασία πώλησής τους».
«Δεν φεύγω από την Ελλάδα, παραμένω πολιτικά ενεργός»
Ακόμα κι αν ισχύει το δυσμενές σενάριο της Credit Suisse για ζημιές 78 δισ. ευρώ από τη Volkswagen και οι πολιτικές του Γιάνη Βαρουφάκη κόστισαν σχεδόν το διπλάσιο (κατά τον Γερμανό αξιωματούχο), ο Έλληνας πολιτικός δύσκολα θα λάβει συνταξιοδοτικό πακέτο 28,5 εκατ. ευρώ και πιθανή αποζημίωση πρόωρης αποχώρησης 3 εκατ. ευρώ, όπως ο παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν (Martin Winterkorn).
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα παραμείνει στην επικαιρότητα. Σε σημερινή του συνέντευξη στη Realnews ο Γιάνης Βαρουφάκης αναφέρει ότι δεν σκοπεύει να αποχωρήσει από την Ελλάδα, παραμένοντας πολιτικά ενεργός, δηλώνοντας ότι δεν θα εκπλαγεί αν υπάρξει κυβέρνηση με τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ. Προσθέτει δε ότι η αλλαγή αρχηγού στη ΝΔ δεν έχει κανένα ενδιαφέρον.
Αναφερόμενος στο ενδεχόμενο της δημιουργίας κόμματος από τη Ζωή Κωνσταντοπούλου, υπεραμύνεται των πρωτοβουλιών του για τη δημιουργία ευρωπαϊκού κόμματος, λέγοντας ότι «το μοντέλο των εθνικών κομμάτων τα οποία επιδιώκουν λυκοφιλίες στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, έχει τελειώσει. Η Ευρωπαϊκή κρίση απαιτεί πλέον πανευρωπαϊκά σχήματα».
Από τα πανευρωπαϊκά σχήματα στα γερμανικά οχήματα, η απόσταση μετριέται κυρίως με πολιτικό κεφάλαιο.