ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η μεγαλύτερη μείωση εκπομπών ETS από το 2005 - «Κλειδί» οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Η μεγαλύτερη μείωση εκπομπών ETS από το 2005 - «Κλειδί» οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
FREEPIK

Την μεγαλύτερη μείωση από το 2005 παρουσίασαν οι εκπομπές του 2023, στο  πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών (ETS) της ΕΕ, με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή. 

Τα στοιχεία που δόθηκαν στην δημοσιότητα από τα κράτη μέλη της ΕΕ έως τις 2 Απριλίου 2024 δείχνουν μείωση 15,5% στις εκπομπές το 2023, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2022.

Τα ποσοστά αυτά συνιστούν «ρεκόρ», καθώς οι εκπομπές ETS ανέρχονται περίπου 47% κάτω από τα επίπεδα του 2005 ανοίγοντας τον «δρόμο» για να μειωθούν μέχρι και 62% έως το 2030.

Η παρατηρούμενη τάση επιβεβαιώνει την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα του ανώτατου ορίου και του συστήματος εμπορίου της ΕΕ ως το κύριο μέσο πολιτικής για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας: Σημαντική αύξηση παραγωγής ΑΠΕ

Ο σημαντικότερος παράγοντας για τη μείωση των εκπομπών ETS της ΕΕ ήταν ο τομέας ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς στον τομέα αυτό παρατηρείται κατακόρυφη μείωση κατά 24% σε σύγκριση με το 2022. Αυτή η μείωση οφείλεται στην εκθετική αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (κυρίως αιολική και ηλιακή), σε βάρος τόσο του άνθρακα όσο και του φυσικού αερίου.

Η ανάκτηση της υδροηλεκτρικής και πυρηνικής ενέργειας λόγω ευνοϊκότερων κλιματικών συνθηκών συνέβαλε επίσης στη μείωση των εκπομπών, αλλά σε μικρότερο βαθμό.

Βιομηχανία: Οι εκπομπές συνεχίζουν να μειώνονται

Όσον αφορά στους κλάδους της βιομηχανίας, μπορεί να παρατηρηθεί μείωση των εκπομπών περίπου 7% σε σύγκριση με το 2022.

Οι μειώσεις των εκπομπών στον τομέα της βιομηχανίας είναι το αποτέλεσμα ενός συνδυασμού μειωμένης παραγωγής και κερδών απόδοσης που είναι κυρίως ορατά στο τσιμέντο, τον σίδηρο και τον χάλυβα.

Αεροπορία: Περαιτέρω ανάκαμψη των εκπομπών

Στον αντίποδα, οι εκπομπές των αερομεταφορών αυξήθηκαν σε σύγκριση με το 2022, κατά περίπου 10%.

Αυτό είναι συνέπεια της συνεχιζόμενης ανάκαμψης της αεροπορικής βιομηχανίας από την κυκλοφοριακή κατάρρευση που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID19.