ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η Ελλάδα στην πράσινη μετάβαση: Συστράτευση δυνάμεων και πόρων με επενδύσεις και στήριξη ευάλωτων

Συζήτηση για το πώς οδεύει η Ελλάδα στην «πράσινη» μετάβαση διοργάνωσε η περιβαλλοντική πλατφόρμα Act for Earth του CNN Greece. Η συζήτηση, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι της κυβέρνησης, καθηγητές πανεπιστημίου και επιχειρηματίες, μεταδόθηκε απευθείας από το κανάλι του CNN Greece στο Youtube.

Η κλιματική κρίση επηρεάζει την Ελλάδα και η πράσινη μετάβαση είναι ανάγκη να γίνει τώρα, συντεταγμένα και με συστράτευση δυνάμεων, προκειμένου οι πόλεις μας να γίνουν βιώσιμες, τόνισαν οι καλεσμένοι του DigitalMeetUp του ActforEarth.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θοδωρής Σκυλακάκης ανέπτυξε το σχέδιο της Πολιτείας για στήριξη τόσο των αναγκαίων επενδύσεων για την πράσινη μετάβαση, όσο και στήριξης των ευάλωτων νοικοκυριών. Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Αμυράς αναφέρθηκε στις πτυχές του Εθνικού Κλιματικού Νόμο και στα σχέδια του υπουργείου για την ενίσχυση και διατήρηση της βιοποικιλότητας, ενώ η είδηση ήρθε από το υπουργείο Μεταφορών, καθώς όπως αποκάλυψε ο υφυπουργός Μιχάλης Παπαδόπουλος, μέσα στους 11 πρώτους μήνες του 2021, τριπλασιάστηκαν οι ταξινομήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων, σε σχέση με το 2020.

Από την επιστημονική πλευρά, ο καθηγητής ΕΚΠΑ Ευθύμιος Λέκκας τόνισε πως μόνο το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας αντιμετωπίσαμε 12 έντονα καιρικά φαινόμενα που υπό άλλες συνθήκες θα χαρακτηρίζονταν «σπάνια». Ο διευθυντής Ερευνών του ΕΑΑ Κώστας Λαγουβάρδος έδειξε με διαγράμματα πως βρισκόμαστε πολύ κοντά «στο κόκκινο» ως προς τη μέση αύξηση της θερμοκρασίας στον πλανήτη, ενώ η καθηγήτρια του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Φοίβη Κουντούρη, στάθηκε ιδιαίτερα στο ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από την τοπική αυτοδιοίκηση ως προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, την αειφορία και την εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας.

Από τον επιχειρηματικό τομέα, ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου INTERAMERICAN Γιάννης Καντώρος στάθηκε στη ζήτηση περί ασφαλιστικής κάλυψης που έχει αυξηθεί όσον αφορά τις φυσικές καταστροφές. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, από το μισό δισεκατομμύριο ευρώ που έχει διαθέσει σε αυτού του είδους τις αποζημιώσεις ο ασφαλιστικός κλάδος τα τελευταία 30 χρόνια, περισσότερα από τα μισά έχουν διατεθεί μόλις την τελευταία πενταετία!

Δείτε ολόκληρο το DigitalMeetUp του ActforEarth στο βίντεο που ακολουθεί:

Σκυλακάκης: Η πράσινη μετάβαση είναι μία «τεράστια επένδυση»

Για την επίτευξη της πράσινης μετάβασης δρομολογείται μια σειρά επενδύσεων, αλλά και μέτρων στήριξης των ευάλωτων νοικοκυριών, ανέφερε κατά την παρέμβασή του στη συζήτηση, που συντόνισαν οι δημοσιογράφοι Δημήτρης Πεφάνης και Αμαλία Κάτζου, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θοδωρής Σκυλακάκης. Ο ίδιος χαρακτήρισε την πράσινη μετάβαση «τεράστια επένδυση», παραθέτοντας τα αναλυτικά οικονομικά στοιχεία τόσο από το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και από τον συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης: «Για την πράσινη μετάβαση διατίθενται το 37% των δανείων και το 37% των επιδοτήσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης, που σημαίνει πάνω από 6 δισ. ευρώ από τις επιδοτήσεις και άλλα 4-5 δισ. ευρώ από τα δάνεια. Αυτή είναι η απευθείας βοήθεια, που αναμένεται να κινητοποιήσει τελικά περισσότερες από τις διπλάσιες επενδύσεις, φτάνοντας περίπου στα 25 δισ. ευρώ και τα οποία, σε κάθε περίπτωση, ίσως δεν επαρκούν, για να ολοκληρωθεί η πράσινη μετάβαση. Έτσι, είμαστε προετοιμασμένοι να διαθέσουμε στην κατεύθυνση αυτή πόρους, πιθανώς και από τους λογαριασμούς ρύπων ή από άλλες περιπτώσεις».

Ο κ. Σκυλακάκης στάθηκε ιδιαιτέρως στη στήριξη που θα χρειαστούν τα ευάλωτα νοικοκυριά σε αυτή τη διαδικασία, αναφέροντας πως οι ανάλογες δαπάνες περιλαμβάνονται στον σχεδιασμό. «Αυτό απαιτείται, για να καλύψουμε μία αδυναμία της πράσινης μετάβασης, που έχει να κάνει με τις διακυμάνσεις της αγοράς ενέργειας».

Αμυράς: Η φιλοσοφία του κλιματικού νόμου είναι να σκεφτόμαστε με προοπτική δεκαετίας

Τη φιλοσοφία του Εθνικού Κλιματικού Νόμου, που βρίσκεται σε ανοιχτή διαβούλευση, ανέπτυξε ανοίγοντας το digitalmeetup ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Αμυράς, αναλύοντας παράλληλα τα βασικά σημεία του. «Δεν μιλάμε για κλιματική αλλαγή αλλά για κλιματική κρίση και αγωνιζόμαστε στο να μην μετατραπεί σε κλιματική κατάρρευση», τόνισε ο υπουργός, επισημαίνοντας πως «κάθε πέντε χρόνια θα επανεξετάζονται οι στόχοι του κλιματικού νόμου, ενώ θα υπάρχει διαρκώς ένας έλεγχος για το πού πηγαίνουμε». «Πρώτος στόχος», τόνισε, «είναι η διακοπή λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων» προσθέτοντας πως προωθείται πάρα πολύ η ηλεκτροκίνηση, με «φορτιστές παντού, τουλάχιστον 8000 πρίζες», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο κ. Αμυράς μίλησε για την έμφαση που δίνει το υπουργείο στη διατήρηση της βιοποικιλότητας, με συγκεκριμένες δράσεις για τις ΑΠΕ: «Θέλουμε πράσινη, καθαρή ενέργεια καταρχήν» τόνισε και πρόσθεσε πως στο εξής θα ακούμε όλο και περισσότερο για τον «ΟΦΚΑ, τον Οργανισμό για το Φυσικό Περιβάλλον και την Κλιματική Αλλαγή, που θα έχει την επιτήρηση των περιοχών Naturaτης Ελλάδας».

Ο κύριος Αμυράς ανάφερε ακόμα πως η Ελλάδα πρωτοπορεί και ως προς την προστασία των ορεινών όγκων, καθώς όπως είπε «θέτουμε 6 μεγάλους ορεινούς δρόμους υπό καθεστώς απόλυτης προστασίας, ώστε να μην χαρακώνονται τα οικοσυστήματα από δρόμους». Πρόκειται για τα βουνά Ταΰγετο, Σάο στη Σαμοθράκη, τα ΛευκάΌρη, τον Σμόλικα, την Τύμφη, και το όρος Χατζή στη Θεσσαλία.

Η άνοδος της θερμοκρασίας αποτυπώνεται στα στοιχεία

Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον διάγραμμα που αποτυπώνει τις διακυμάνσεις της μέσης θερμοκρασίας τα τελευταία χρόνια, παρουσίασε στη συζήτηση ο διευθυντής Ερευνών του ΕΕΑ Κώστας Λαγουβάρδος. Σύμφωνα με τα στοιχεία, σήμερα καταγράφεται άνοδος της θερμοκρασίας με βάση τη μέση τιμή κατά 1.13°C– πολύ κοντά στον στόχο του 1.5°C που θέτει η Συμφωνία του Παρισιού για το 2030. Ο κ. Λαγουβάρδος άλλωστε τόνισε πως είναι απαισιόδοξος αναφορικά με το άμεσο μέλλον και την εξέλιξη της κλιματικής κρίσης, ενώ διαπίστωσε ένα κενό μεταξύ επιστημονικής και επιχειρησιακής προσέγγισης, που όπως τόνισε, πρέπει άμεσα να καλυφθεί: «Κανείς δεν περισσεύει στην προσπάθεια αυτή», όπως είπε.

Αντίστοιχα, ο κύριος Λέκκας τόνισε πως διάγουμε ήδη την κρίσιμη εποχή, καθώς ειδικά από το 2015 μέχρι σήμερα, «μετά βίας προλαβαίνουμε να συγκεντρώσουμε δεδομένα και να τα αξιοποιήσουμε από το ένα έντονο καιρικό φαινόμενο μέχρι το άλλο. Τα τελευταία χρόνια είχαμε 12 μεγάλες καταστροφές στην Ελλάδα», όπως τόνισε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος χαρακτήρισε την Ελλάδα ως «το πιο ευαίσθητο οικοσύστημα της Μεσογείου» και πρόσθεσε πως «είμαστε στο κόκκινο για να προλάβουμε».

Καντώρος: Σε 30 χρόνια έχουμε πληρώσει μισό δισ. ευρώ για φυσικές καταστροφές – Τα μισά μέσα σε 5 χρόνια

Πολύ σημαντικά ήταν τα στοιχεία που προσέφερε στη συζήτηση ο Γιάννης Καντώρος, διευθύνων σύμβουλος της INTERAMERICAN, μιλώντας εκ μέρους του ασφαλιστικού κλάδου. Όπως ανέφερε, τα 30 χρόνια οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν καταβάλει συνολικά μισό δισ. για αποζημιώσεις από κλιματικές καταστροφές, ένα ποσό σχετικά μικρό. Το συνταρακτικό όμως, όπως επισήμανε ο ίδιος, είναι ότι τα μισά από αυτά τα χρήματα καταβλήθηκαν σε αποζημιώσεις μόλις τα τελευταία 5 χρόνια!

Παράλληλα, ο κ. Καντώρος πρόσθεσε μία προσωπική εμπειρία, λέγοντας πως κατά τη διάρκεια του περασμένου καλοκαιριού κι ενώ είχαν να διαχειριστούν τις ζημιές από τις καταστροφικές πυρκαγιές – όπου καταβλήθηκαν περίπου 40 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις - «την ίδια στιγμή, την ίδια μέρα, με τις πυρκαγιές είχαμε και χαλάζι στην Καβάλακι έπρεπε να διαχειριστούμε ζημιές από το χαλάζι! Αυτό ήταν ένα ενδεικτικό παράδοξο όσων συμβαίνουν εξαιτίας της κλιματικής κρίσης», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως στα 30 χρόνια της δικής του εμπειρίας, δεν έχει ξανασυναντήσει τέτοια φαινόμενα.

«Όλα αυτά μας έχουν ευαισθητοποιήσει, είναι γεγονός. Όπως επίσης και το ότι υπάρχει αρκετά μεγάλη ζήτηση εκ μέρους των πολιτών, ενώ είναι πολύ σημαντικό το ότι στον νέο Εθνικό Κλιματικό Νόμο, προβλέπεται η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Είναι ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα, το οποίο βεβαίως επιδέχεται βελτιώσεων», πρόσθεσε.

Παπαδόπουλος: Τριπλασιάστηκαν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που ταξινομήθηκαν τους 11 πρώτους μήνες του 2021

Σημαντική ήταν η παρέμβαση του υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου στο digitalmeetupτου ActforEarth του CNNGreece, καθώς αποκάλυψε, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που ταξινομήθηκαν κατά τους 11 πρώτους μήνες του 2021, τριπλασιάστηκαν σε σχέση με ολόκληρο το 2020!

Ο κύριος Παπαδόπουλος σχολίασε πως οι πολίτες έχουν αγκαλιάσει το πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης, χαρακτηρίζοντας «σημαντική» την ανταπόκρσή του. Ο κ. Παπαδόπουλος δήλωσε πως:«Σε 11 μήνες του 2021, προσεγγίζουμε τον τριπλάσιο αριθμό ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε σχέση με το 2020, δηλαδή έχουν ταξινομηθεί τριπλάσια οχήματα, ήδη».

Παράλληλα, επισήμανε πως το υπουργείο Μεταφορών επεξεργάζεται σχέδιο για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, με επισταμένη εργασία ως προς το πλαίσιο της τεχνικής υποστήριξης των οχημάτων αυτών, τόσο με διευκολύνσης φόρτισης, όσο και με εξειδικευμένους μηχανικούς που θα μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους, γεγονός που ανοίγει και μια «νέα επαγγελματική ειδίκευση με ευκαιρίες απασχόλησης», όπως τόνισε ο ίδιος.

«Η σημερινή κυβέρνηση έχει ως στόχο το πρόγραμμα να προχωρήσει και οι δήμοι και οι περιφέρειες μπορούν να ενταχθούν σε προγράμματα που θα το ενισχύσουν», ανέφερε ακόμα ο υφυπουργός.

Παράλληλα, ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ότι στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας, καθώς «η Ελλάδα έχει απομείνει με παλιάς τεχνολογίας οχήματα, με επιπτώσεις και στην οδική ασφάλεια», λόγω και της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά.

«Ο τομέας των μεταφορών πρέπει να σηκώσει ένα μεγάλο βάρος στη διαδικασία της πράσινης μετάβασης και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση», τόνισε, προσθέτοντας πως «είναι και δεύσμευση της Ελλάδας, αλλά και δική μας απόφαση και πρωτοβουλία να ανανεώσουμε τον στόλο με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας».

Από την πλευρά της, η καθηγήτρια Φοίβη Κουντούρη ανέλυσε διεξοδικά τα δεδομένα που οδηγούν στη βιώσιμη ανάπτυξη, τονίζοντας πως η ελληνική κοινωνία έχει προχωρήσει σημαντικά, ειδικά τα τελευταία χρόνια. Όπως ανέφερε, υπάρχει έκδηλο ενδιαφέρον, ειδικά εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης, για προγράμματα που εκτυλίσσονται με βάση τις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφόρου ανάπτυξης σε διάφορους τομείς της κοινωνίας.

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης