SUSTAINABLE NEWS

Η «συνταγή» για λιγότερους ρύπους στη ναυτιλία

Η «συνταγή» για λιγότερους ρύπους στη ναυτιλία
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Τεράστιες επενδύσεις για την παραγωγή ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα από εμπλεκόμενους φορείς εκτός του ναυτιλιακού τομέα απαιτούνται, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της απανθρακοποίησης του ναυτιλιακού τομέα.

Πρόκειται για ένα από τα τρία συμπεράσματα της τεχνικής έκθεσης με τίτλο, «Survey of Alternative Fuels – Technologies for Shipping» (Μάιος 2021) που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών στο πλαίσιο της συζήτησης για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ποντοπόρου ναυτιλίας και την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας. Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι απαιτείται μια νέα γενιά μηχανών που θα υποστηρίζει τα εναλλακτικά καύσιμα και το τρίτο ότι θα χρειαστεί μια νέα σειρά κανονισμών σε παγκόσμιο επίπεδο για την ασφαλή χρήση τους.

Είναι προφανές, σύμφωνα με την τεχνική έκθεση, ότι η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών δεν είναι απλή υπόθεση και, ασφαλώς, δεν είναι καθήκον που αφορά μόνο τον πλοιοκτήτη. Εφοπλιστές, ναυλωτές, ναυπηγοί, κατασκευαστές κινητήρων, παραγωγοί καυσίμων και διανομείς, οι πάροχοι υποδομών, τα λιμάνια και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να συντονίσουν τις δράσεις τους για την υλοποίηση του φιλόδοξου πακέτου «Fit for 55».

«Η Ελλάδα, διά του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της σχετικής πρότασής του για τη δημιουργία Κέντρου Ερευνών για Εναλλακτικά Ναυτιλιακά Καύσιμα και Τεχνολογίες στην ΕΕ, δείχνει τον δρόμο προς την επιτυχή υλοποίηση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας και την πραγματική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (Greenhouse Gas – GHG)», δήλωσε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Θεόδωρος Βενιάμης. Και συνεχίζει λέγοντας: «Η πρόταση του Πρωθυπουργού τοποθετεί την Ελλάδα στο προσκήνιο των ευρωπαϊκών εξελίξεων αναφορικά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος και της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας, η οποία συνιστά κεφάλαιο στρατηγικής σημασίας για την ΕΕ».

«Είναι σημαντικό, οι διαμορφωτές των πολιτικών και οι νομοθέτες να λάβουν υπόψη τους το δεδομένο αυτό, προτού νομοθετήσουν αποκλειστικά για τους πλοιοκτήτες. Είναι εξίσου σημαντικό να διασφαλιστεί ότι ο ρυπαίνων είναι αυτός που θα πληρώνει το κόστος που συνεπάγεται η εφαρμογή των σχετικών κανονισμών της ΕΕ, όπως το ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS), όπως εύστοχα διατυπώθηκε από τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας. Ο ρυπαίνων, εν προκειμένω, είναι ο commercial operator του πλοίου και τις περισσότερες φορές είναι πρόσωπο διαφορετικό από τον πλοιοκτήτη, δηλαδή ο ναυλωτής. Η ανάθεση της σχετικής ευθύνης στα σωστά πρόσωπα, δηλαδή σε αυτούς που λαμβάνουν αποφάσεις που επιδρούν καθοριστικά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων, είναι θεμελιώδους σημασίας για την επιτυχή υλοποίηση των περιβαλλοντικών στόχων», υπογραμμίζει ο κ. Βενιάμης.