«Τρέχει» να βάλει GPS σε βυτιοφόρα και σλέπια η ΑΑΔΕ
Μια νέα προσπάθεια για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων μέσω της εγκατάστασης ηλεκτρονικών συστημάτων εντοπισμού θέσης (GPS) σε βυτιοφόρα και πλοία που μεταφέρουν πετρελαιοειδή προϊόντα, δρομολογούν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Το εγχείρημα αυτό έχει επιχειρηθεί επανειλημμένα την τελευταία δεκαετία, ωστόσο ακόμη και τα Μνημόνια δεν πέτυχαν να επιβάλουν τη χρήση των GPS στα βυτιοφόρα και τα σλέπια που μεταφέρουν καύσιμα, καθώς με διαρκείς δικαιολογίες οι εμπλεκόμενοι στη διακίνηση καυσίμων πετύχαιναν να βρουν «παράθυρα» αναβολής του μέτρου με την «ευλογία» των Αρχών.
Ενδεικτικά, άλλοτε έφταιγε η επάρκεια της υποδομής για την παρακολούθηση των μεταφορικών μέσων, σε άλλη περίπτωση εγειρόταν θέμα κόστους, καθώς οι ειδικές συσκευές αντιεκρηκτικού τύπου που πρέπει να φέρουν τα βυτιοφόρα κοστίζουν περίπου 4.000 ευρώ εκάστη, κ.ο.κ..
Το Νοέμβριο του 2016 ψηφίστηκε διάταξη που καθιστά πιο βατή την ενσωμάτωση GPS στα βυτιοφόρα (η οποία είναι εκ του νόμου υποχρεωτική). Συγκεκριμένα, το κόστος των 4.000 ευρώ που προαναφέρθηκε μέχρι και προ επταμήνου καταβαλλόταν υποχρεωτικά από τον ιδιοκτήτη ή μισθωτή του οχήματος. Με την τροποποίηση του νομου, ο ιδιοκτήτης ή μισθωτής δεν θα επιβαρύνεται αυτομάτως με αυτό το κόστος, αλλά θα μπορεί να διαπραγματεύεται επί του θέματος με την εταιρεία χονδρικής εμπορίας καυσίμων.
Αν υπολογίσει κανείς πως τέτοιες συσκευές θα πρέπει να τοποθετηθούν σε περίπου 20.000 μεγάλα βυτιοφόρα και περίπου 12.000 μικρά που διανέμουν πετρέλαιο θέρμανσης και ανήκουν σε πρατηριούχους και μεταπωλητές, αντιλαμβάνεται εύκολα πως το κόστος αγγίζει ακόμη και τα 128 εκατ. ευρώ!
Νέα προσπάθεια
Θέλοντας να βάλει τέλος στη χρονίζουσα αυτή εκκρεμότητα η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών με πρωτοβουλία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων αναλαμβάνει δράσεις για την ριζική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου και της νοθείας των καυσίμων, μέσω της εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα καυσίμων, σε πλωτά εφοδιαστικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου (σλέπια), αλλά και μέσω της εγκατάστασης συστήματος καταγραφής και παρακολούθησης εισροών - εκροών ναυτιλιακών καυσίμων.
Προς το σκοπό αυτό η ΑΑΔΕ και η ΓΓΠΣ προέβησαν σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την διερεύνηση τεχνολογικών λύσεων συλλογής και αποστολής δεδομένων σε μεταφορικά μέσα πετρελαιοειδών προϊόντων. Συγκεκριμένα, κάλεσαν τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να εκδηλώσουν ενδιαφέρον έως τις 16 Ιουνίου και να τους παρουσιάσουν τις προσφερόμενες από την αγορά τεχνολογικές λύσεις.
Κατά τις ενημερώσεις διάρκειας περίπου 60 λεπτών που θα γίνουν μέσα στον Ιουλίου θα παρουσιαστούν από κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία οι τεχνικές δυνατότητες των GPS, οι προδιαγραφές αυτών των συσκευών, οι διαδικασίες συλλογής και αποστολής δεδομένων, οι απαιτήσεις εφαρμογής τους σύμφωνα με τις υφιστάμενες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και η αποτελεσματικότητά τους από την πρακτική εφαρμογή και χρήση τους.
Κατά την διάρκεια της παρουσίασης κάθε εταιρείας θα παρευρίσκονται στην αίθουσα αποκλειστικά εκπρόσωποι της εν λόγω εταιρείας και εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου. Όπως επισημαίνεται στη σχετική προκήρυξη της ΑΑΔΕ η «εκδήλωση ενδιαφέροντος δεν είναι δεσμευτική για το Ελληνικό Δημόσιο».
Σε κάθε περίπτωση η πρωτοβουλία της ΑΑΔΕ για την τοποθέτηση GPS στα μέσα μεταφοράς καυσίμων σχετίζεται και με την πορεία των εσόδων. Την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου 2017 τα έσοδα από τον ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων ήταν μειωμένα έναντι του στόχου κατά 102 εκατ. ευρώ ή 6,8% και τα έσοδα από το ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 26 εκατ. ευρώ ή 4,1%. Αυτό σημαίνει ότι εάν συνεχιστεί η ίδια απόκλιση, το Δημόσιο θα χάσει 384 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους από τους φόρους στα καύσιμα.