Τα μπλοκάκια «κατασκηνώνουν» στις εφορίες για διακοπή εργασιών
Ουρές αναμένεται να σχηματιστούν στα τμήματα Μητρώου των εφοριών όλης της χώρας από σήμερα έως την επομένη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου, καθώς χιλιάδες φορολογούμενοι θα προσέλθουν για να υποβάλουν εμπρόθεσμα δηλώσεις διακοπής εργασιών και να κλείσουν έτσι τα μπλοκάκια τους (Δελτία Παροχής Υπηρεσιών), αποφεύγοντας την επιβάρυνσή τους με πρόσθετες ασφαλιστικές εισφορές. Το φαινόμενο ήταν ορατό ήδη από τις προηγούμενες εβδομάδες ωστόσο αναμένεται να κορυφωθεί.
Η δήλωση διακοπής δραστηριοτήτων θεωρείται εμπρόθεσμη εφόσον υποβληθεί στην αρμόδια εφορίας εντός 30 ημερών από την ημέρα πραγματικής παύσης των δραστηριοτήτων. Αυτό απλά σημαίνει ότι όσοι διέκοψαν τις εργασίες τους στις 31 Δεκεμβρίου 2016 έχουν προθεσμία μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2017 για να κλείσουν τα βιβλία τους χωρίς να τους επιβληθεί πρόστιμο. Εάν ωστόσο η δήλωση τους υποβληθεί μετά την πάροδο των 30 ημερών, ήτοι μετά τις 30/1, θα θεωρείται εκπρόθεσμη και ο φορολογούμενοι θα επιβαρυνθούν με πρόστιμο 100 ευρώ.
Η δημοσιοποίηση της εγκυκλίου για τα μπλοκάκια έχει σημάνει συναγερμό μεταξύ των ελευθέρων επαγγελματιών και πολλοί πλέον προσανατολίζονται στο να διακόψουν τις εργασίες τους , ώστε να μην βρεθούν αντιμέτωποι με χαράτσια στις 28 Φεβρουαρίου 2107 όταν και θα κοινοποιηθούν μέσω του Taxisnet οι εισφορές που πρέπει να καταβάλουν στο Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η τεχνική προετοιμασία για να γίνει αυτό εφικτό είναι σε εξέλιξη και ήδη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το υπουργείο Εργασίας έχουν κάνει πολλές συσκέψεις για το θέμα.
Σημειώνεται πως με το νέο ασφαλιστικό ακόμη και κάποιος που διαθέτει μπλοκάκι, αλλά έχει μηδενικό εισόδημα από τη δραστηριότητα που συνδέεται με αυτό, υποχρεούται να πληρώσει ασφαλιστική εισφορά 138 ευρώ μηνιαίως! Αυτό από μόνο του συνεπάγεται πρόσθετη επιβάρυνση 1.656 ευρώ ετησίως, στην οποία εάν προστεθεί το τέλος επιτηδεύματος των 650 ευρώ, ο λογαριασμός εκτοξεύεται στα 2.666 ευρώ ! Έτσι, με το που θα κλείσει το μπλοκάκι ξέρει αυτομάτως πως έχει γλυτώσει από επιβαρύνσεις τουλάχιστον 2.306 ευρώ !
Αλλά και τα πρόστιμα για τις ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές είναι «τσουχτερά». Για τον υπολογισμό των προστίμων των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών χρησιμοποιείται το ετήσιο επιτόκιο αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, συν ένα περιθώριο 800 μονάδων βάσης υπολογιζόμενο σε ετήσια βάση και με αναδρομική εφαρμογή από 1/1/2013, χωρίς να υπάρχει περιορισμός στην αναπροσαρμογή αυτού. Δεδομένου ότι, με την 13.6.2016 απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας το ετήσιο επιτόκιο αναχρηματοδότησης έχει οριστεί σε 0,00% , οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές από 1/1/2017, επιβαρύνονται με ετήσιο επιτόκιο 8% , ή με 0,667% μηνιαίως.
Πανάκριβες εισφορές και τεράστια πρόστιμα ωθούν δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες στην διακοπή δραστηριότητας. Η διαδικασία της διακοπής δραστηριότητας είναι σχετικά απλή και μπορεί να τελειώσει ακόμη και με μια επίσκεψη στην εφορία αν ο φορολογούμενος δεν έχει φορολογικές εκκρεμότητες.
Ο φορολογούμενος με την αστυνομική του ταυτότητα ή εξουσιοδοτημένο άτομο με εξουσιοδότηση θεωρημένη με το γνήσιο της υπογραφής του, προσέρχεται στην υπηρεσία Μητρώου της εφορίας. Εκεί συμπληρώνει αρχικά το έντυπο Μ4 που αφορά στην διακοπή επιχειρηματικής δραστηριότητας. Σε αυτό αναγράφονται προσωπικά στοιχεία του φορολογουμένου και η αιτία της διακοπής (μπορείτε να αναγράψετε απλά «παύση εργασιών»).
Εν συνεχεία το τμήμα Μητρώου στο οποίο κατατίθεται το έντυπο Μ4, ελέγχει τα στοιχεία και δίδει στον φορολογούμενο ένα έντυπο με το οποίο εκείνος περνά διαδοχικά από τα άλλα τμήματα της Εφορίας (ΦΠΑ, Εισόδημα, ΚΦΑΣ κ.α..) για να μαζέψει τις απαραίτητες υπογραφές. Μετά από τη συλλογή των υπογραφών ο φορολογούμενος επιστρέφει στο τμήμα Μητρώου, όπου γίνεται η διακοπή των εργασιών και λαμβάνει τη σχετική Βεβαίωση Διακοπής.
Αν από την «περιήγηση» στα τμήματα της εφορίας προκύψει πως ο φορολογούμενος χρωστά φόρους εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ και ΦΠΑ, δεν έχει σωστά ενημερωμένο βιβλίων εσόδων εξόδων, δεν έχει κάνει όλες τις περιοδικές καταστάσεις πελατών προμηθευτών και έχει λάθη ή παραλείψεις στις εκδοθείσες αποδείξεις τότε του ζητείται να διευθετήσει πρώτα τις σχετικές υποχρεώσεις, πληρώνοντας φόρους, πρόστιμα και προσαυξήσεις και εν συνεχεία εξασφαλίζει τις υπογραφές που του επιτρέπουν να λάβει τη Βεβαίωση Διακοπής.