ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φόβοι για αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων λόγω ΕΦΚ

Φόβοι για αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων λόγω ΕΦΚ
EUROKINISSI/ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ (φωτογραφία αρχείου)

«Πονοκέφαλος» για τον επιχειρηματικό κόσμο η επικείμενη αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα από την 1η Ιανουαρίου. Οι επιχειρηματίες βλέπουν την αύξηση των φόρων να πιέζει και τις τιμές των βασικών προϊόντωνπρος τα πάνω, εις βάρος των καταναλωτών. 

Μετά από επτά χρόνια ύφεσης και αλλεπάλληλων αυξήσεων στη φορολογία, οι επιχειρηματίες, λένε τώρα, ότι δεν αντέχουν να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος που αναπόφευκτα θα προκύψει, τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου κινούνται ανοδικά, μετά τη συμφωνία των χωρών OPEC να μειώσουν την παραγωγή τους.

Έτσι, ελάχιστοι είναι οι επιχειρηματίες που αντέχουν να απορροφήσουν την διαφορά και αναπόφευκτα οι καταναλωτές θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα νέο κύμα ακρίβειας.

«Δεν υπάρχει άλλο λίπος», λένε οι επιχειρηματίες σε ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ημερησία» και καλούν την κυβέρνηση να λάβει υπόψη της ότι οι συνέπειες θα επεκταθούν στο σύνολο της οικονομίας.

Οι αυξήσεις ΕΦΚ

Με βάση την απόφαση της κυβέρνησης και τη σύμφωνη γνώμη των Θεσμών από την 1η Ιανουαρίου ο ΕΦΚ στη βενζίνη θα αυξηθεί κατά 3 λεπτά το λίτρο, από 0,67 στο 0,7 ευρώ το λίτρο και στο πετρέλαιο κίνησης θα αυξηθεί κατά 8 λεπτά το λίτρο από το 0,33 στο 0,41 ευρώ το λίτρο, ενώ, στο υγραέριο κίνησης θα αυξηθεί κατά 10 λεπτά το λίτρο από το 0,33 στο 0,43 ευρώ το λίτρο

Ο επιχειρηματικός κόσμος, επισημαίνει για ακόμη μία φορά ότι η υπερφορολόγηση δεν μπορεί να είναι η πρώτη επιλογή κάθε φορά που χρειάζεται να βρεθούν πόροι. Καθώς έτσι, δεν πρόκειται ναν επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι που έχει θέση η κυβέρνηση. «Ο φόρος σκοτώνει τον φόρο», λένε, και επικαλούνται μελέτη του ΙΟΒΕ για τα καύσιμα.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, αν συνυπολογιστεί η απώλεια φόρων και εισφορών λόγω μείωσης της οικονομικής δραστηριότητας και αύξησης της ανεργίας, το δημοσιονομικό αποτέλεσμα ενδέχεται να υστερήσει αρκετά από το προσδοκώμενο. Η υστέρηση υπολογίζεται μάλιστα για το 2017 περί τα 84 εκατ. Ευρώ σε επίπεδο συνολικών εσόδων. Ενώ, σε επίπεδο καθαρών εσόδων, η απόκλιση από τον στόχο των 492 εκατ. Ευρώ, θα διαμορφωθεί στα 261 εκατ ευρώ.

Ανάλογη υπολογίζεται η απόκλιση καθαρών εσόδων και για το 2018 αλλά και για το 2019 που θα διαμορφωθεί σε 256 εκατ. Ευρώ και 251 εκατ. Ευρώ αντίστοιχα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ημερησίας» με σημαντική υστέρηση από τους στόχους του προϋπολογισμού έκλεισαν όλα τα προηγούμενα χρόνια τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή με μοναδική εξαίρεση την περσινή χρονιά που παρατηρήθηκε υπέρβαση 18 εκατ. Ευρώ.

Το 2014 η απόκλιση διαμορφώθηκε σε 230 εκατ. Ευρώ
Το 2013 η απόκλιση διαμορφώθηκε σε 463 εκατ. Ευρώ
Το 2012 η απόκλιση διαμορφώθηκε σε 534 εκατ. Ευρώ
Το 2011 η απόκλιση διαμορφώθηκε σε 859 εκατ. Ευρώ.
Το 2010 η απόκλιση διαμορφώθηκε σε 341 εκατ. Ευρώ
Το 2009 η απόκλιση διαμορφώθηκε σε 255 εκατ ευρώ
Το 2008 – όταν ξέσπασε η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση - η απόκλιση άγγιξε το 1 δις. Ευρώ.

Από την απόφαση για αύξηση του φόρου στα καύσιμα φαίνεται ότι επηρεάζονται όλοι οι κλάδοι. Ενώ, έντονος είναι ο προβληματισμός και στου εξαγωγείς που βλέπουν την ανταγωνιστικότητά τους να δέχεται ένα ακόμη πλήγμα.

Το εγχώριο τραπεζικό σύστημα αδυνατεί να χρηματοδοτήσει τις εργασίες τους, τα επιτόκια είναι υψηλά και οι επιστροφές φόρων, αργούν. Όπως λένε οι εξαγωγείς, αντί να λαμβάνονται μέτρα για την τόνωση της εξωστρέφειας, λαμβάνονται αποφάσεις που την υπονομεύουν.