«Πονοκέφαλος» για το Βερολίνο η εμπορική πολιτική του Τραμπ
Το Βερολίνο ανησυχεί για την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, καθώς η Γερμανία στηρίζει μεγάλο μέρος της ανάπτυξής της στην πώληση προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Αν ο νέος αμερικανός πρόεδρος στραφεί προς τον προστατευτισμό και επιβάλει τα όρια που έχει υποσχεθεί προεκλογικά στο εμπόριο, τότε η ζημιά για τις γερμανικές επιχειρήσεις θα είναι σοβαρή, εκτιμά ο πρόεδρος του γερμανικού Ινστιτούτου Ifo Κλέμενς Φουστ, σύμφωνα με τη «Γουόλ Στριτ Τζέρναλ». Ο Φουστ θεωρεί ότι από τις εξαγωγές στις ΗΠΑ εξαρτώνται σήμερα ενάμισι εκατ. θέσεις εργασίας στη Γερμανία.
Είναι ενδεικτικό ότι μόνο πέρυσι η χώρα εξήγαγε στις ΗΠΑ αγαθά αξίας 125 δισ. δολαρίων. Πρόκειται για ποσό δυόμισι φορές μεγαλύτερο από τις εισαγωγές που έκανε η Γερμανία από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία της αμερικανικής στατιστικής υπηρεσίας. Οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Βερολίνου αφού εκεί καταλήγει το 10% των συνολικών γερμανικών εξαγωγών, σύμφωνα με στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας της Γερμανίας αναφέρει η «Γουόλ Στριτ Τζέρναλ».
Επιπλέον, οι απευθείας γερμανικές επενδύσεις στις ΗΠΑ το 2015 διαμορφώθηκαν σε 47 δισ. δολάρια, ενώ οι 50 μεγαλύτερες αμερικανικές θυγατρικές γερμανικών εταιρειών στις ΗΠΑ απασχολούν πάνω από 750.000 αμερικανούς εργαζομένους.
Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται τώρα είναι αν ο Τραμπ θα πραγματοποιήσει τις προεκλογικές του υποσχέσεις για αύξηση του προστατευτισμού ή αν θα κάνει πίσω για να διατηρηθούν οι καλές εμπορικές σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μπορεί άλλωστε να έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα.
Αν ο Τραμπ αυξήσει τις δαπάνες και προχωρήσει σε φοροαπαλλαγές, η οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί και να αυξηθούν τα επιτόκια δανεισμού σε αμερικανικό νόμισμα. Κάτι τέτοιο θα έκανε πιο ισχυρό το δολάριο και πιο ανταγωνιστικά τα ευρωπαϊκά προϊόντα που πωλούνται στις ΗΠΑ. Επίσης επειδή η Γερμανία κατασκευάζει πολλά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας όπως αυτοκίνητα πολυτελείας, είναι πιο εύκολο να διατηρήσει ισχυρή παρουσία στην αμερικανική αγορά.