ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυβέρνηση και θεσμοί δεν έχουν συμφωνήσει τις τεχνικές λεπτομέρειες της νέας ανακεφαλαιοποίησης

REUTERS/Yves Herman

Μία εβδομάδα πίσω, με αισιόδοξες εκτιμήσεις, πηγαίνει η κατάθεση στη Βουλή του νόμου της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Μία εβδομάδα πίσω, με αισιόδοξες εκτιμήσεις, πηγαίνει η κατάθεση στη Βουλή του νόμου της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Κυβέρνηση και θεσμοί δεν έχουν συμφωνήσει ακόμη τις τεχνικές λεπτομέρειες του εγχειρήματος, οι οποίες ωστόσο είναι καθοριστικές για να στεφθεί με επιτυχία νέα κεφαλαιακή ενίσχυση των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Το πλαίσιο που θα διέπει την τρίτη κατά σειρά κεφαλαιακή αποκατάσταση των συστημικών τραπεζών (ΕΤΕ, Πειραιώς, Alpha και Eurobank), θα έπρεπε να είναι ήδη έτοιμο ώστε να ψηφιστεί έως στις 15 του μήνα. Όμως, αρμόδιες θεσμικές πηγές από την Αθήνα, μιλώντας στο CNN.gr έκαναν λόγο για «μικρή καθυστέρηση, ελπίζουμε της μίας εβδομάδας».

Η μικρή καθυστέρηση αποδίδεται στο γεγονός ότι ακόμη δεν υπάρχει σύγκλιση στα βασικά σημεία μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ (DGComp), του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της κυβέρνησης, οπότε πάει πίσω όλη τη διαδικασία.

Τα επιτελεία των αρμόδιων υπουργών Δραγασάκη-Τσακαλώτου με την συνδρομή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, της Τράπεζας της Ελλάδος και των συμβούλων που έχουν προσλάβει για το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης θα στείλουν έτοιμο το νομοσχέδιο σε Βρυξέλλες και Φρανκφούρτη, ώστε οι θεσμοί να κάνουν τις παρατηρήσεις τους όχι πια επί θεωρητικής βάσης, αλλά πάνω σε συγκεκριμένο κείμενο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις προς το τέλος της εβδομάδας το ν/σ θα έχει μορφοποιηθεί, έστω και αν οι κεφαλαιακές ανάγκες, δεν έχουν κοινοποιηθεί ακόμη.

Ο νέος νόμος θα περιλαμβάνει το πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησης των συστημικών τραπεζών, το οποίο θα πρέπει και την περιουσία του δημοσίου να διασφαλίζει, καθώς τα 25 δισ. ευρώ έχουν βαρύνει το χρέος και να προσελκύσει ιδιώτες μετόχους.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες για να γίνει η ανακεφαλαιοποίηση είναι καθοριστικές και αποτελούν ακόμη ερώτημα:

  1. η ανακεφαλαιοποίηση θα γίνει με έκδοση νέων κοινών μετοχών;
  2. η διάθεση των νέων μετοχών θα γίνει μέσω της διαδικασίας βιβλίου προσφορών άρα οι γενικές συνελεύσεις των τραπεζών θα κληθούν να αποφασίσουν παραίτηση των παλαιών μετόχων από το δικαίωμα προτίμησης;
  3. ποια εναλλακτικά εργαλεία θα χρησιμοποιηθούν για να συμμετέχουν στις αυξήσεις οι ιδιώτες επενδυτές (CoCos)
  4. ποια θα είναι η απόφαση για τις προνομιούχες μετοχές που έχει το δημόσιο σε Εθνική και Eurobank, τις οποίες Alpha και Πειραιώς έχουν αποπληρώσει.

Επίσης, θα εντάσσονται οι αλλαγές στο νόμο (3864/2010) που διέπει τη λειτουργία του ΤΧΣ, καθώς και την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας BRRD για τις διαδικασίες εξυγίανσης και εκκαθάρισης πιστωτικών ιδρυμάτων στο ΤΧΣ.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να καλύπτει όλα τα ενδεχόμενα, άρα και την διάσωση ή εκκαθάριση τράπεζας. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναφέρονται ρητά οι όροι και οι διαδικασίες σε κάθε περίπτωση. Και ακόμα ποια θα είναι η αντιμετώπιση των ομολογιούχων υψηλής διαβάθμισης (senior bond holders) σε περίπτωση που μια τράπεζα χρειαστεί διάσωση.

H DGComp είναι ξεκάθαρη ότι οποιαδήποτε ενίσχυση των τραπεζών από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στον κύριο πυρήνα των κεφαλαιακών αναγκών, όπως αυτός θα προκύψει από το βασικό σενάριο των ασκήσεων προσομοίωσης (stress tests) θεωρείται κρατική βοήθεια (state aid), οπότε ενεργοποιείται η κοινοτική οδηγία BRRD για διάσωση εκ των έσω (bail in).

Ο SSM ως ο αρμόδιος εποπτικός μηχανισμός είναι αυτός που θα αποφασίσει το ύψος των κεφαλαιακών αναγκών, έχοντας στα χέρια του όλα τα στοιχεία για την κατάσταση των ελληνικών τραπεζών και τις παραδοχές για την πορεία της οικονομίας με επίπεδο τριετίας. Εάν θα θέσει τον πήχυ ψηλά ή χαμηλά είναι και αποτέλεσμα πολιτικών διαπραγματεύσεων.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης