Μεσοπρόθεσμο εντός 2016 θέλουν οι θεσμοί
Η ανησυχία ότι στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου θα ζητηθεί από την Ελλάδα να ψηφίσει μαζί με τα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2017-2020 με κλειδωμένο στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για το διάστημα 2018-2020 εκφράζουν κυβερνητικά στελέχη.
Η ανησυχία τους δεν είναι αδικαιολόγητη δεδομένου ότι αυτή η υποχρέωση αναφέρεται ρητά στο συμπληρωμένο Μνημόνιο (Supplemental Memorandum of Understanting) που κατέθεσαν οι ΕΕ, ΕΚΤ και ESM στην κυβέρνηση. «Θέλουν να μας δεσμεύσουν σε αυτό το στόχο ώστε να γίνει το συντομότερο δυνατόν νόμος τους κράτους», ανέφερε στο CNN Greece στέλεχος που μετέχει στις διαπραγματεύσεις.
Πάντως, συνεργάτες του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη αναφέρουν πως ο νόμος προβλέπει την κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής κάθε Απρίλιο. Στη βάση αυτή ανέφεραν πως από τη στιγμή που το Μεσοπρόθεσμο δεν υπεβλήθη στην ώρα του προ επταμήνου, πλέον θα πρέπει να υποβληθεί τον Απρίλιο του 2017 και να αφόρα στην περίοδο 2018-2021.
Η καθυστέρηση που προσπαθεί να κρατήσει η ελληνική πλευρά σχετίζεται με την πεποίθηση πως σε επίπεδο Ευρωζώνης μπορεί να υπάρξει πολιτική απόφαση για μείωση των μεσοπρόθεσμων πρωτογενών πλεονασμάτων από την περιοχή του 3,5% στην περιοχή του 1,5% -2% που ζητά το ΔΝΤ. Ωστόσο, αυτό ακόμη δεν έχει καταδειχθεί στην πράξη αν και θα συζητηθεί σύντομα μεταξύ Ευρωζώνης και ΔΝΤ.
Η δυναμική πάντως που έχει ο Προϋπολογισμός δείχνει πως με τα μέτρα που έχουν προβλεφθεί για τη διετία 2017 -2018, ο στόχος για τα πρωτογενή πλεονάσματα της διετίας θα επιτευχθεί άνετα, ειδικά εάν δεν υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις στο μέτωπο της ανάπτυξης.
Μέχρι σήμερα η ευχάριστη έκπληξη από την κυβέρνηση ερχόταν από την μεγαλύτερη απόδοση των φορολογικών εσόδων μήνα με το μήνα, κάτι που σχετίζεται με το ότι εξ αρχής η εισπρακτική αποτελεσματικότητα των φόρων αυτών είχε υποεκτιμηθεί.
Πλέον η σταδιακή ωρίμανση των παρεμβάσεων στο ασφαλιστικό και οι εξοικονομήσεις από όλων των ειδών τις περικοπές που έχουν εφαρμοστεί από την αρχή του έτους έως σήμερα (ΕΚΑΣ, επικουρικές, αυξήσεις εισφορών) δείχνουν πως και η αποτελεσματικότητα αυτών των μέτρων είχε υποεκτιμηθεί (ή υπολογιστεί λανθασμένα) από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και πως οι επώδυνες περικοπές στις συντάξεις οδήγησαν σε εξοικονομήσεις πολύ μεγαλύτερες εκείνων που αρχικώς αναμένονταν.
Στη βάση αυτή στο υπουργείο Οικονομικών αν και θεωρούν πως η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της διετίας είναι ρεαλιστική ως επιδίωξη, υπογραμμίζουν πως τα τεράστια φορολογικά βάρη και οι περικοπές στις συντάξεις δεν μπορούν να παγιωθούν, διότι με τον τρόπο αυτό δεν θα ανακάμψει ποτέ η εγχώρια ζήτηση.
Σκληρά μέτρα προ των πυλών
Πάντως μέτρα-φωτιά ζητούν οι δανειστές από την κυβέρνηση με το συμπληρωμένο Μνημόνιο (Supplemental Memorandum of Understanting) που κατέθεσαν να περιλαμβάνει νέες περικοπές στο εφάπαξ, αναπροσαρμογή συντάξεων και άλλες σκληρές παρεμβάσεις.
Μεταξύ αυτών των μέτρων είναι η αναπροσαρμογή των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων σύμφωνα με τις νέες παραμέτρους, ενώ δεν γίνεται καμία αναφορά στην προσωπική διαφορά που επικαλείται η κυβέρνηση.
Η αναθεώρηση του τρόπου υπολογισμού του εφάπαξ, η ολοκλήρωση του επανυπολογισμού έως το Δεκέμβριο του 2017, η έκδοση του 35% των συντάξεων οι αιτήσεις για τις οποίες υποβλήθηκαν από τις 12 Μαΐου έως το τέλος Οκτωβρίου χωρίς παράλληλα να διακοπεί η έκδοση συντάξεων.
Επιπλέον στα μέτρα περιλαμβάνεται η άμεση έκδοση της υπουργικής απόφασης για μείωση κατά 430 εκατ. ευρώ των δαπανών για το ΕΚΑΣ, το στρατηγικό σχέδιο για είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών έως το τέλος του 2017 με τη δημιουργία ειδικού λογισμικού που θα επιτρέπει την αυτόματη είσπραξη οφειλών και τις αυτόματες κατασχέσεις για τους οφειλές του Δημοσίου.
Οι δανειστές ζητούν να διαγραφούν όσα ληξιπρόθεσμα είναι ανεπίδεκτα είσπραξης, να νομοθετηθούν μέχρι τον Ιούνιο του 2017 οι ηλεκτρονικές συναλλαγές με υποχρεωτική χρήση POS, να αναπροσαρμοστούν οι αντικειμενικές αξίες μέχρι τον Ιούνιο λαμβάνοντας υπόψη τις εμπορικές αξίες.
Ζητούν επίσης την κατάργηση φοροαπαλλαγών και εξαιρέσεων που θα κριθούν αναποτελεσματικές από τη φορολογική διοίκηση και την τεχνική βοήθεια, να θεσπιστούν στο Μεσοπρόθεσμο 2017-2020 όρια για τη μισθολογική δαπάνη και για τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων τα οποία θα είναι συνεπή με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, καθώς και να υπάρξει νέος νόμος για την ολοκλήρωση του εξορθολογισμού των ειδικών μισθολογίων που θα εγκριθεί ως προαπαιτούμενη δράση από τις Αρχές.
Σημειώνεται στο πλαίσιο αυτό ότι οι αλλαγές στα ειδικά μισθολόγια θα πρέπει να έχουν ως πρότυπο τις πρόσφατες αλλαγές στο νέο ενιαίο μισθολόγιο για ολόκληρο το δημόσιο τομέα ενώ γίνεται ρητή αναφορά ότι θα πρέπει να προκύψει όφελος για τον προϋπολογισμό.