Προς τελική λύση στον εξωδικαστικό συμβιβασμό
Πιο κοντά σε συμφωνία για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό που θα ρυθμίζει τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια βρίσκονται πλέον θεσμοί και ελληνική κυβέρνηση.
Στο ραντεβού που έχει προγραμματιστεί για σήμερα το απόγευμα οι εκπρόσωποι των δύο πλευρών αναμένεται να οριστικοποιήσουν τη συμφωνία τους σε δύο σημαντικά θέματα, για τα οποία είχαν διατυπωθεί σοβαρές διαφωνίες κατά την προηγούμενη επίσκεψη των εκπροσώπων των δανειστών στην Αθήνα τέλη Οκτωβρίου.
Η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται να έχει πείσει την άλλη πλευρά, κατά τη διάρκεια των συζητήσεων που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες με τα τεχνικά κλιμάκια, για τις διαγραφές χρεών προς το Δημόσιο.
Η πλευρά των δανειστών είχε θέσει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης την ισότιμη αντιμετώπιση των χρεών προς το Δημόσιο με αυτές των λοιπών δανειστών. Οι εκπρόσωποι της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, όμως, υποστήριζαν ότι χρέη από ΦΠΑ και Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών είναι αδύνατο να διαγράφονται, επισημαίνοντας ότι κάτι τέτοιο θα πρέπει να είναι σαφές στον νόμο.
Στις τελευταίες συζητήσεις σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, η ελληνική πλευρά πρότεινε να υπάρξει ιεράρχηση των χρεών που θα διαγράφονται, υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει να αρχίζει από τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις, να ακολουθούν παλαιά πρόστιμα από παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ) και στη συνέχεια ποσά κύριας οφειλής, ενώ στη βάση της πυραμίδας να βρίσκονται οι παρακρατούμενοι φόροι του ΦΠΑ και του ΦΜΥ.
Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, ακόμα και στις περιπτώσεις υψηλών ποσοστών διαγραφών χρεών προς τις τράπεζες, αυτό δεν θα αρκετό ώστε να διαγράφεται και μέρος των φόρων (ΦΠΑ και ΦΜΥ). Επίσης ανάμεσα στις προτάσεις της ελληνικής πλευράς που φαίνεται να γίνονται αποδεκτές είναι να μην υπάρξει σχετική διάταξη στον νόμο για σαφή πρόβλεψη διαγραφής των παρακρατούμενων φόρων.
Ενα βήμα πίσω φαίνεται να κάνουν οι εκπρόσωποι του υπουργείου Οικονομίας και σε σχέση με τον τρόπο επιλογής των βιώσιμων επιχειρήσεων που θα εντάσσονται στις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Η αρχική θέση για μη αυτοματοποιημένη διαδικασία για την επιλογή των μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων φαίνεται να εγκαταλείπεται, καθώς οι θεσμοί επιμένουν ότι κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, όπως έγινε και στην περίπτωση του νόμου Κατσέλη.
Ετσι προκρίνεται η λύση της αυτοματοποιημένης επιλογής για όλους σε πρώτη φάση, ενώ στη συνεχεία για τις μεγάλες επιχειρήσεις θα υπάρχει και άλλη διαδικασία που θα εξετάζει κατά περίπτωση τις υποθέσεις.
Παρότι για τις διαγραφές των οφειλών προς το Δημόσιο και τον τρόπο επιλογής των βιώσιμων επιχειρήσεων διαφαίνεται ότι θα υπάρξει συμφωνία, ανοιχτό παραμένει το θέμα της διάρκειας ισχύος του νόμου.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επιμένει ο νόμος να έχει ισχύ για δύο χρόνια καθώς σημειώνει ότι ο αριθμός των υποθέσεων που θα πρέπει να εξεταστούν είναι ιδιαίτερα μεγάλος. Αντίθετα οι δανειστές ζητούν η διάρκεια ισχύος να είναι το μέγιστο ένας χρόνος, καθώς οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες θα είναι εφικτό να προχωρούν γρήγορα τις ρυθμίσεις.