«Πράσινες» επενδύσεις 95 δισ. ευρώ φέρνει το νέο ΕΣΕΚ
Επενδύσεις ύψους 95 δισ. ευρώ προβλέπει μέχρι το 2030 το επικαιροποιημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Πρόκειται για επενδύσεις που είναι απαραίτητες για να επιτευχθεί η πολυπόθητη «πράσινη» μετάβαση και η κλιματική ουδετερότητα έως το 2030, με την κινητοποίηση ιδιωτικών και δημόσιων κεφαλαίων.
Από τα αυτά:
- Το 69% (ή 65,3 δισ. ευρώ) αφορά στην υιοθέτηση σημαντικών αναβαθμίσεων ενεργειακής απόδοσης σε όλους τους τομείς τελικής χρήσης
- Το 31% (ή 28.8 δισ. ευρώ) αφορά στη διάδοση των τεχνολογιών ΑΠΕ και των εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα της ενέργειας, της επέκτασης και της ενίσχυσης των δικτύων, καθώς και των σταθμών αποθήκευσης
Οι «πράσινες» επενδύσεις σε αριθμούς
Αναλυτικά, το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ για την περίοδο 2025 – 2030 προβλέπει:
- 13,5 δισ. ευρώ σε επενδύσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών και την αναβάθμιση των συστημάτων θέρμανσης και ψύξης
- 2,5 δισ. ευρώ σε επενδύσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στον τριτογενή τομέα
- 1,7 δισ. ευρώ σε δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στο βιομηχανικό τομέα
- 44 δισ. ευρώ στις μεταφορές, από τα οποία τα 12,6 δισ. ευρώ θα δαπανηθούν για τις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης
- 549 εκατ. ευρώ για υποδομές φόρτισης στις οδικές μεταφορές
- 3,6 δισ. ευρώ επενδύσεις για την ανάπτυξη συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες και αντλησιοταμιευτικά)
- 9,9 δισ. ευρώ επενδύσεις σε δίκτυα ηλεκτρισμού
- 760 εκατ. ευρώ για τον τομέα εναλλακτικών και κλιματικών ουδέτερων υγρών και αέριων καυσίμων που θα περιλαμβάνουν την παραγωγή βιομεθανίου, την πρώτη παραγωγή προηγμένων υγρών βιοκαυσίμων για τον τομέα των μεταφορών καθώς και την εγκατάσταση των πρώτων εμπορικών μονάδων παραγωγής πράσινου υδρογόνου, κυρίως για παραγωγή ανανεώσιμων συνθετικών καυσίμων στα διυλιστήρια (συνθετική κηροζίνη, συνθετική μεθανόλη)
- 1 δισ. ευρώ για τα προγράμματα δέσμευσης και αποθήκευσης ή χρήσης CO2
- 1,2 δισ. ευρώ για επενδύσεις στον τομέα αποθήκευσης CO2
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι παραπάνω υπολογισμοί περιλαμβάνουν το κόστος αγοράς οχημάτων και μέσων μεταφοράς κάθε είδους, το κόστος απόκτησης συσκευών και εξοπλισμού που καταναλώνει ενέργεια σε όλους τους τομείς και το κόστος επενδύσεων για την βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας σε όλους τους τομείς. Οι ανωτέρω επενδύσεις, επομένως, αφορούν στο σύνολο των επενδύσεων του ενεργειακού τομέα και περιλαμβάνουν επενδύσεις σε δράσεις που προωθούν την ενεργειακή μετάβαση (τεχνολογίες και παρεμβάσεις καθαρού μηδενικού αποτυπώματος), καθώς και επενδύσεις σε συμβατικές δράσεις.
Παράλληλα, οι βασικοί ποσοτικοί στόχοι πολιτικής που τίθενται για την περίοδο έως το έτος 2030 αποτελούν «ενδιάμεσους» στόχους για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το έτος 2050, οπότε ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι να συμμετέχει στη δέσμευση για μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στόχος οι μηδενικές εκπομπές CO2
Η «πράσινη» ενεργειακή μετάβαση έχει στόχο ένα κλιματικά ουδέτερο ενεργειακό σύστημα, δηλαδή σχεδόν μηδενικές εκπομπές CO2 από την καύση ορυκτών καυσίμων και κλιματικά ουδέτερες διεργασίες που δεν προέρχονται από την ενέργεια.
Ειδικότερα, στο τέλος της 10ετίας προβλέπεται μείωση εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου κατά 58,6%, με τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας να αγγίζει το 45,4%, πάνω από τον ευρωπαϊκό στόχο.
Μάλιστα, όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, οι επενδύσεις για την εκπλήρωση καθαρών μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αναμένεται να αλλάξουν το οικονομικό μοντέλο της Ελλάδας «από οικονομία εντάσεως λειτουργικών δαπανών, σε οικονομία εντάσεως κεφαλαιουχικών δαπανών».
Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα του CNN Greece για την ενέργεια ΕΔΩ