ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεικτά σήματα από την αγορά των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής

Μεικτά σήματα από την αγορά των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής
Eurokinissi / Χρήστος Μπόνης

Σε ποσοστά 20% χαμηλότερα σε σχέση με το 2015 κινείται η αγορά των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα παρά το γεγονός ότι πέρυσι είχαν διαφανεί σημάδια ανάκαμψης για τον κλάδο.

Σύμφωνα με την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού το 2016 καταγράφεται ως μια ακόμα αρνητική χρονιά τόσο για τα μηχανοκίνητα όσο και για τα ιστιοπλοϊκά αλλά και τα καταμαράν. Για αυτό ευθύνονται το προσφυγικό, οι εξελίξεις στην Τουρκία, αλλά και η αύξηση της φορολογίας.

Τα ιστιοπλοϊκά σκάφη, όπως και τα καταμαράν, ήρθαν αντιμέτωπα με το προσφυγικό ζήτημα και τις εξελίξεις στην Τουρκία. Εγκατέλειψαν το βορειοανατολικό Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα με προορισμό το Ιόνιο, την Κροατία και το Μαυροβούνιο. Αρνητικά συνέβαλε και η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% -την ώρα που οι ανταγωνιστικές χώρες έχουν μηδενικό ή μόνο 6%- έκπληξε τον κλάδο.

Σύμφωνα με την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού το πραγματικό πρόβλημα του κλάδου είναι οι παράνομοι ναύλοι και στην βάση αυτή είναι αναγκαίο να ενεργοποιηθεί το ηλεκτρονικό μητρώο, το οποίο έχει θεσπιστεί από το 2013.

Αν ενεργοποιηθεί το εν λόγω μητρώο, θα ελέγχει όλα τα σκάφη που πλέουν στα ελληνικά ύδατα. Όλα τα σκάφη θα είναι καταχωρημένα και θα γνωρίζουν οι αρχές αν είναι επαγγελματικά ή ιδιωτικά, αν κάνουν ναύλους ή όχι, και ποια είναι τα δρομολόγιά τους. Με τον τρόπο θα ενισχυθούν σημαντικά και τα έσοδα της χώρας, αφού θα καταβάλλεται και η πάγια χρέωση του τέλους πλεύσης και παραμονής το οποίο έχει θεσπιστεί από το 2013.