Επιδότηση πετρελαίου κίνησης: Υπέρβαση 52,7% στο κόστος - Από 24 εκατ. ευρώ ανήλθε στα 39 εκατ. ευρώ
Ανανεώθηκε:
Σε μηχανισμό επιδότησης επιτήδειων έχει μετατραπεί το σχήμα της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης, όπως προκύπτει από τα απολογιστικά στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομικών. Τα επίσημα στοιχεία για το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου 2022 δείχνουν πως το μέτρο της επιδότησης, όπως εφαρμόσθηκε, κόστισε στον κρατικό προϋπολογισμό σχεδόν 52,7% περισσότερο από τους αρχικούς υπολογισμούς.
Η επιδότηση που ισχύει από την 1η Απριλίου διαμορφώνεται στα 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή (διυλιστήριο), έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή, συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ, να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Η κυβέρνηση ανέμενε μια επιβάρυνση 24 εκατ. ευρώ το μήνα από το σχήμα αυτό και τελικά επιβαρύνθηκε με 38,8 εκατ. ευρώ τον μήνα.
Σε επίπεδο τριμήνου η επιβάρυνση ανήλθε σε 110 εκατ. ευρώ, έναντι 72 εκατ. ευρώ που είχε υπολογίσει το οικονομικό επιτελείο.
Το δυστύχημά είναι πως τα χρήματα που δόθηκαν δεν ανακούφισαν τους καταναλωτές που σήμερα πληρώνουν το diesel κίνησης 2,1 ευρώ το λίτρο, από 1,81 ευρώ που ήταν η τιμή του όταν ξεκίνησε η επιδότησή. Και– άγνωστο γιατί- η ίδια προσέγγιση θα συνεχισθεί και στο διάστημα Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2022 με το οικονομικό επιτελείο να έχει ήδη προϋπολογίσει 115 εκατ. ευρώ για το diesel κίνησης.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είχε υπολογίσει το κόστος της επιδότησης στα 24 εκατ. ευρώ ανά μήνα στηριζόμενο στα στοιχεία για την μηναία κατανάλωση diesel κίνησης στην χώρα, τα οποία συγκεντρώνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες και η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Ωστόσο, αυτό που δεν είχε υπολογίσει είναι πως όταν στο «τέλος του μήνα» τα διυλιστήρια θα έφερναν το «λογαριασμό» στην Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, ήτοι τα τιμολόγια πώλησης προς τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων εσωτερικής αγοράς, πρατήρια καυσίμων και βιομηχανικούς πελάτες, αυτά θα αποτύπωναν μια πολύ αυξημένη κατανάλωση diesel κίνησης, μη συγκρίσιμη με τα στοιχεία προ της επιδότησης!
Και το ερώτημα που προκύπτει είναι ποια είναι η πραγματικότητα; Με την τιμή του diesel κίνησης να είναι στα 2,1 ευρώ (με την επιδότηση) δεν μπορεί να θεωρηθεί φυσιολογικό πως οι καταναλωτές, καταναλώνουν 50% περισσότερη ποσότητα καυσίμου σε σχέση με πριν. Αυτό που πρέπει να ελέγξουν οι εκλεκτικές αρχές είναι το κατά πόσον τα τιμολόγια που εμφανίζονται από τα διυλιστήρια είναι «φουσκωμένα» ή όχι.
Να σημειωθεί πως σύμφωνα με το μηχανισμό που θέσπισε η κυβέρνηση, ο οποίος ενεργοποιήθηκε την 1η Απριλίου και θα ισχύσει έως το τέλος Σεπτεμβρίου τουλάχιστον, τα συνολικά λίτρα που επιδοτούνται προς τα διυλιστήρια αποτελούν το άθροισμα των λίτρων καυσίμων που τιμολογούνται (α) από τα διυλιστήρια προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, (β) από τα διυλιστήρια προς τους βιομηχανικούς πελάτες και (γ) από τα διυλιστήρια προς τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων για την διάθεση τους στην εσωτερική αγορά και αφαιρουμένων των λίτρων που δεν διατέθηκαν στην εσωτερική αγορά από τις εταιρείες εμπορίας.
Η επιδότηση που λαμβάνει ο τελικός καταναλωτής εκφράζεται ως το γινόμενο της ποσότητας κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης επί του ύψους της επιδότησης ανά λίτρο, προσαυξανόμενο με το ΦΠΑ, και διαπιστώνεται από την σύγκριση των περιθωρίων κερδών.
Τα διυλιστήρια αποστέλλουν εντός 20 ημερών από την παρέλευση του μηνός της επιδότησης στην Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, με σχετική βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή του διυλιστηρίου, το αίτημα για πληρωμή της ενίσχυσης επί των λίτρων που διέθεσαν και τιμολόγησαν, συμπεριλαμβανομένων των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν οι ίδιες και των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων που τους απεστάλησαν από τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, υπολογίζοντας τυχόν απομείωση, βάσει των τιμολογήσεων των εταιριών εμπορίας προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς και τους βιομηχανικούς πελάτες.